کد خبر: ۳۴۱۷۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

از نگاه احزاب؛ چه کسانی بر صندلی سبز مجلس می‌نشینند؟

با تایید اولیه صلاحیت‌ها آهسته آهسته تکلیف ائتلاف‌ها و لیست‌ها مشخص می‌شود؛ لیست‌هایی که قرار است به مردم ارایه شود تا انتخاب کنند که از میان آن‌ها چه کسی شایستگی نشستن بر صندلی سبز مجلس و رسیدگی به امورشان را دارد.
آفتاب‌‌نیوز : در بستن لیست‌های انتخاباتی نگاه احزاب و مسئولان بسیار حائز اهمیت است. نگاهی به سخنرانی‌های استاندار اصفهان طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که وی به ویژگی نمایندگان اصفهان نگاهی خاص دارد؛ چراکه ضمن گلایه از وضعیت فعلی، تاکید فراوان دارد که نمایندگان اصفهان باید تراز اول باشند: « احزاب باید افراد تراز اول را برای کاندیداتوری در انتخابات تشویق نمایند تا نمایندگانی تراز اول و در شان استان اصفهان داشته باشیم».« ما باید تلاش کنیم یکسری انسان معقول و معتدل که از مسائل کشور و مملکت شناخت دارند برای انتخابات وارد شوند نه این‌که عده‌ای که فقط به فکر منافع شخصی و گروهی هستند وارد شوند؛ چراکه به اعتقاد بنده اصفهان این ظرفیت را دارد که رتبه اول نمایندگان مجلس را داشته باشد. اصفهان چنان آدم‌های مدیر و خوبی دارد که از میان این افراد رییس مجلس به‌راحتی می‌تواند از نمایندگان اصفهان باشد و روسای کمیسیون‌ها نیز می‌توانند اصفهانی باشند البته شرط ورود افراد معقول، معتدل و با شناخت از کشور است.»

او اعتقاد دارد که «اگرهماهنگی و هم‌افزایی بیشتری بین نمایندگان باشد قطعاً بسیاری از مسائل استان حل می‌شود و امروز بخشی از مشکلات استان اصفهان به دلیل نبود همین هماهنگی و هم‌افزایی است که باید وجود داشته باشد و نیست.»

هچنین آیت‌الله طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان اعتقاد قلبی به اصل ولایت فقیه، التزام به تبعیت از رهبری نظام و توجه عینی و عملی از قانون اساسی را از ویژگی‌های اصلی یک فرد انقلابی فارغ از اصولگرا یا اصلاح طلب بودن و واجد شرایط نمایندگی می‌داند و معتقد است که « برای انتخابات مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری خطی عمل نکنید و به انتخاب افراد ضعیف و کم لیاقت رضایت ندهید.»

اما در کنار این راهنمایی‌های مسئولان احزاب هستند که در بستن لیست‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و در واقع خوراک انتخاباتی را بر سفره مردم می‌گذارند و ملاک انتخاب افراد از نگاه آن‌ها حائز اهمیت است.

فقط به دنبال پر کردن صندلی‌های بهارستان نیستیم

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان اعتقاد به نظام و صداقت را مهم‌ترین مؤلفه‌های یک نامزد انتخاباتی دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: نماینده خوب باید نسبت به مسائل سیاست داخلی و خارجی کشور آگاهی و شناخت دقیقی داشته باشد؛ با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی اصفهان بر این عقیده‌ام که نماینده این شهر باید توان و سابقه اجرایی داشته باشد تا با تحلیل صحیح از شرایط بهترین تصمیمات را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی در کلان شهر اصفهان بگیرد.

سیدعلی نکویی در پاسخ این سؤال که قائل شدن سوابق اجرایی به عنوان یک امتیاز برای نمایندگان دور آتی مجلس شورای اسلامی جبهه اصلاحات استان آیا راه را برای حضور جوانان و زنان برای حضور در انتخابات نبسته است؟ گفت: ما در انتخابات تنها به دنبال پر کردن صندلی‌های بهارستان یا فرستادن شخصی که تنها می‌تواند رأی آری یا نه به مصوبات مجلس بدهد نیستیم؛ نماینده باید فارغ از جنسیت یا سن، درک صحیحی از شرایط پیرامونی خود داشته باشد؛ چراکه در غیر این صورت به حاشیه می‌رود و پرداختن به مسائل فرعی را بر مسائل اصلی ترجیح می‌دهد؛ بنابراین تاکید ما بر توانایی است و نه هیچ چیز دیگر.

وی در عین حال گفت: با این وجود و با در نظر گرفتن شرایط کلی کشور بدون شک ساختار سنی و جنسیتی مجلس دهم تغییر خواهد کرد.

نمایندگان باید مسیر را برای بهبود فضای کسب و کار فراهم کنند

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نیز گفت: این حزب از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که ضمن اعتماد به قوه عاقله نخبگان و نظام برنامه‌ریزی کشور، در مسیر عمل به وظایف تقنینی و نظارتی خود، مسیر را برای بهبود هرچه بیشتر فضای کسب و کار فراهم کنند.

زهرا پیشگاهی‌فرد نیز با تاکید بر ضرورت توجه نامزدهای انتخاباتی به مسائل اقتصادی از جمله معیشت اقشار آسیب‌پذیر اظهار کرد: این حزب از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که به جای نگاه های بخشی و محلی، به دنبال ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه از مسیر توسعه پایدار و بسترسازی برای اشتغال مولد باشند.

نماینده اصفهان در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم، اصلاح روندهای نادرستی است که طی سال‌های گذشته در کشور ایجاد شد و آثار منفی آن بر معیشت و اقتصاد خانوارهای ایرانی تاکنون نیز ادامه دارد. مجلس آینده نیز قطعا در این مسیر می‌تواند خدمات ارزنده‌ای انجام دهد.

وی توانمندی علمی، تجربه مدیریتی، تسلط بر مسائل و مشکلات محلی و منطقه ای همزمان با داشتن نگاه کلان برای رفع این مسائل را از دیگر شاخص های نامزدهای مطلوب از دیدگاه حزب اعتدال و توسعه دانست.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه همچنین از کاندیداها خواست از ارایه وعده‌های خارج از حوزه‌های تقنینی و نظارتی در ایام تبلیغات انتخاباتی‌ خودداری کنند.

برنامه محور بودن مهم‌ترین ویژگی یک نماینده است

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی برنامه محور بودن را مهم‌ترین ویژگی یک نماینده دانست و در انتقاد به نمایندگان سه دوره گذشته اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا گفت: آن‌ها در حوزه تقنینی نه برنامه‌ای برای مسائل استانی و نه حتی ملی داشتند به طوری‌که می‌توان نمایندگان اصفهانی را منفعل‌ترین نمایندگان مجلس دانست.

مهدی مقدری ادامه داد: مردم به راحتی می‌توانند روند برنامه‌ها یا محورهای مورد نظر یک نماینده برنامه دار را در طول دوران حضور او در مجلس شورای اسلامی بررسی کنند اما این مؤلفه در خصوص نمایندگان بدون برنامه مشخص وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که «هنوز زمان برای پیش بینی هرم سنی و جنسیتی مجلس دهم زود است و باید منتظر تأیید و احیاناً رد صلاحیت‌ها بود»، تصریح کرد: تصمیمات ساختار نظارتی برای نامزدان انتخابات و دبیران احزاب در شرایط کنونی مبهم است اما اگر شورای نگهبان با نامزدهای اسم نوشته با تساهل برخورد کند می‌توان این انتظار را داشت که مجلس آینده متفاوت با دوره‌های قبل از خود باشد و از این رو جوانان، بانوان و افراد متخصص به بدنه مجلس راه یابند.

لیستی از اکمل‌ها

حجت الاسلام والمسلمین حسین بهشتی‌نژاد، عضو شورای عالی اصولگرایان استان اصفهان در نشستی که هفته گذشته به منظور اعلام رسمی مواضع و برنامه‌های «مجمع اصولگرایان اصفهان» برگزار شد، گفت: دغدغه ما این است که افرادی انتخاب شوند که صلاحیت کامل و البته بهتر بگوییم اکمل را داشته باشند اما ممکن است کسانی که عضو هیچ حزب خاصی نیستند و یا کمتر شناخته شده‌اند نیز در میان کاندیداها حضور داشته باشند که به دنبال این هستیم تا در نهایت در میان برترین‌ها به یک لیست واحد برسیم.

نماینده باید منافع کشور را مبتنی بر مبانی و اصول دنبال کند

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان اصفهان با اشاره به نکات مورد توجه رهبری در بحث نمایندگی اظهار کرد: بدون شک همه نمایندگان باید در درجه نخست به اصل ولایت فقیه اعتقاد قلبی و عملی داشته باشند و پس از آن با شناخت دقیق از مسائل کشور و جهان با کارآمدی تمام وارد عرصه تقنینی کشور شوند.

مسعود جعفری نژاد ادامه داد: نماینده مجلس نه تنها نباید نگاه حداقل بین نسبت به مسائل داشته باشد بلکه لازم است پیش از هر چیز منافع کشور را مبتنی بر مبانی و اصول دنبال کند؛ در همین راستا نیز مجمع اصول گرایان استان اصفهان با حضور همه گروه‌ها و احزاب تحت پوششش اهداف مشخص خود را که یکی از آن‌ها موفقیت در انتخابات مجلس است دنبال می‌کند؛ بدون شک مبنای کار و تلاش ما در این مسیر رسیدن به وحدت، یکپارچگی و در نهایت لیست مشترک است.

نماینده خوب نماینده‌ای است که بر سر اصول خود بایستد

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اولویت داشتن اصل ولایت پذیری برای کاندیداهای مورد تأیید جریان اصول گرایی استان تصریح کرد: نماینده خوب نماینده‌ای است که مورد اعتماد باشد و متعهد و استوار بر سر اصول خود بایستد؛ کارآمد باشد و پیش از اعلام کاندیداتوری رسمی، تخصص و کارآمدی خود را بارها ثابت کرده باشد؛ حتی به اعتقاد من نماینده مطلوب برای استان اصفهان باید یک چهره مطرح و حتی ملی باشد تا بتواند با ایجاد برخی ارتباطات و استفاده از سوابق و پتانسیل‌های خود مشکلات عمده استان مانند مشکل آب و چالش‌های زیست محیطی را بر طرف کند.

وی در پاسخ به این سؤال که با این توصیف جایگاه جوان‌گرایی در لیست پیشنهادی جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کجا است؟ خاطرنشان کرد: هیچ کدام از ویژگی‌هایی که نام برده شد با جوان‌گرایی و حتی جنسیت نامزد معرفی شده مغایرتی ندارد ملاک نه جوان یا پیر بودن است و نه زن یا مرد بودن.

نماینده اصفهان باید درد مردم را به درستی بشناسد

هم‌چنین عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید بر این‌که «نماینده اصفهان باید درد مردم را به درستی بشناسد»، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا و مشکل آب زاینده رود دو مشکل مهمی است که بر بخش اعظمی از زندگی مردم تأثیر نامطلوب خود را تحمیل کرده است؛ اگرچه نمی‌توان از مشکلات دیگری همچون نرخ بالای بیکاری جوانان اصفهانی و نیز باور نادرست برخی خواص نسبت به برخوردار تصور کردن استان اصفهان چشم پوشی کرد اما بدون شک نمایندگان استان اصفهان می‌توانند در رفع این مشکلات از یک سو و تغییر نگرش عمومی جامعه نسبت به اصفهان از سوی دیگر مفید باشند.

محمد کیهانی با اعتقاد به این‌که «برای ورود زنان به مجلس جامعه باید نگاه خود را تغییر دهد»، ادامه داد: مسأله جنسیت به عنوان یک شعار انتخاباتی پس از سال 1376 و دولت اصلاحات مطرح شد و پس از آن بود که همه نامزدهای انتخاباتی چه در لیست‌های مطرح شده برای مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان تبلیغ نامزدهای ریاست جمهوری توسط گروه‌های اصول‌گرا و اصلاح طلب مطرح شدند اما تا زمانی که زنان جامعه در زمان رأی نویسی پای صندوق‌های رأی مردان را کاراتر از زنان تصور کنند هیچ تبلیغی حتی در نظر گرفتن سهم 30 درصدی در لیست‌های انتخاباتی برای قشر زن مؤثر نخواهد بود.

وی ادامه داد: مگر چند درصد مردم ایران به لیست‌های انتخاباتی رأی می‌دهند؟ من به شخصه با در نظر گرفتن حد و کف درصدی خاص برای زنان مخالفم زنان کارآمد و متخصص حتی می‌توانند با درصدی بیش از 30 درصد به مجلس راه یابند و نظرات کارشناسی شده خود را نیز به مرحله اجرا نزدیک کنند.

نیازمند نمایندگان متخصص هستیم

دبیر شورای حزب کارگزاران استان اصفهان با اشاره به چالش‌های پیش روی کشور در حوزه بین‌المللی و شرایط پسابرجام درباره ویژگی نماینده مطلوب برای شهر و استان اصفهان اظهار کرد: در مجموع کشور به نمایندگانی نیازمند است که در حوزه‌های تخصصی خود متخصص و به نظام و ارزش‌های انقلاب نیز متعهد باشند؛ آن‌ها باید توان لازم برای حضور در صحنه تقنینی کشور را داشته باشند تا بتوانند مفید و مؤثر ظاهر شوند.

سعید بزرگی با این تحلیل که مردم برای انتخاب کاندیداهای منتخب خود نیم نگاهی به ترکیب کابینه خواهند کرد درباره الگوی سنی منتخبان نهایی مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه پتانسیل جامعه برای انتخاب نمایندگان جوان آماده و مناسب است اما به اعتقاد من ترکیب سنی مجلس آینده چندان تفاوتی با آن‌چه در مجلس نهم شاهد آن بودیم نخواهد داشت؛ تنها یک موج قوی اجتماعی و سیاسی می‌تواند همه نامزدان یک لیست انتخاباتی را با خود به بالا بکشد اما به طور معمول رأی دهندگان ایرانی به شخصیت‌ها بیش از لیست‌های انتخاباتی توجه می‌کنند و در تاریخ انقلاب اسلامی نیز به جز یکی دو نمونه همیشه این اصل تکرار شده است.

وی درباره پیش‌بینی هرم جنسیتی در مجلس دهم افزود: در خصوص هرم جنسیتی مجلس دهم می‌توان گفت که زنان در مجلس آینده به شکل جدی‌تری در صحنه انتخابات حاضر شده و در نهایت کرسی‌های بیشتری را نیز از آن خود خواهند کرد.

نمایندگانی کلان‌نگر و برنامه‌مند

دبیر حزب اعتماد ملی در استان اصفهان با اعتقاد به این‌که «نمایندگان اصفهانی در تصمیم گیری‌های کلان کشور می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند»، به خبرنگار ایسنا گفت: به همین جهت نمایندگان استان و به ویژه اصفهان باید واجد معیارهای عمومی در حوزه‌های مختلف ملی بوده و با نگاه کلان نگر، برنامه‌مند و حقوقی خود با دقت هرچه تمام‌تر به مسائل نگاه کنند.

فریدون الهیاری با اشاره به برخی مشکلات کلان استان مانند مباحث زیست محیطی و آب ادامه داد: این‌ها گوشه ای از مسائلی است که تنها در سطح ملی قابل حل نیستند؛ باید با رایزنی در سطح ملی برای آن‌ها تصمیمات بزرگ گرفت و در جهت رفع آن‌ها گام برداشت.

وی درباره نقش زنان و جوانان در مجلس دهم گفت: امیدورم مجلس دهم فضا و هوای تازه با خود به همراه داشته باشد؛ به اعتقاد من در مجلس آینده شاهد یک نشاط سیاسی، تحرک و پویایی بیشتر خواهیم بود شرایط به سمت حضور پویاتر زنان و جوانان پیش خواهد رفت.

نمایندگان تشکیلاتی باشند

دبیر بنیاد امید ایرانیان در استان اصفهان با اشاره به موقعیت استان اصفهان در کشور درباره ویژگی‌های نمایندگان مطلوب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نماینده مطلوب باید نسبت به بحث‌های کلی استان اطلاعات کافی داشته باشد؛ مشکلات سطح شهر اصفهان را به درستی بشناسد و با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده باشد؛ با مراکز علمی و مذهبی نیز ارتباط خوب و هم افزایی تنگاتنگی داشته باشد و با قانون مداری به حق مردم آگاه باشد.

محمود ابراهیمی اضافه کرد: در دوره‌های گذشته از اصفهان نمایندگانی به مجلس راه یافته‌اند که تشکیلاتی نبوده‌اند؛ زمانی که نماینده‌ای به صورت تشکیلاتی به مجلس راه می‌یابد می‌تواند از فکر و راهنمایی تشکیلات خود نیز استفاده کند؛ به مردم برنامه ارایه کند و پس از چهار سال گزارش روند اجرای برنامه‌های خود را به مردم ارایه کند.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: ما به دنبال ورود جوانان به مجلس هستیم اما تا زمانی که بزرگان ما رابطه مناسب و حسنه‌ای با جوانان نداشته باشند هرم سنی و جنسیتی مجلس بهبود نمی‌یابد؛ در ابتدای انقلاب امام خمینی (ره) به جوانان اعتماد کرد و حتی بخشی از کار را به آن‌ها واگذار کرد به اعتقاد من اگر ما نیز از این الگو استفاده کنیم بهترین کار ممکن را صورت داده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین