کد خبر: ۳۴۱۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱

برگزاری نشست "صلح، سخن مشترک همه ادیان" در جمعیت امام علی(ع)

نشست " صلح، سخن مشترک همه ادیان " با اعلام بیزاری تمامی ادیان از جنگ و کشتار در سراسر جهان با حضور فریدون جنیدی، وارطان داوودیان و موسس جمعیت امام علی، شارمین میمندی نژاد، در باشگاه هواداران جمعیت امام علی(ع) برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز : در این نشست، فریدون جنیدی دوره ی مرد سالاری را آغاز جنگ و کشتار در جهان دانست و گفت: تا زمانی‌که زنان برای حمایت از کودکانشان به اختراع نخستین ابزارها و کشاورزی می پرداختند و مردان در زندگی اجتماعی نبودند، در دنیا جنگ و آشوب و کشتار نبود .

وی در ادامه به واژه دانا به معنی خردمند در ایران قدیم اشاره کرد و گفت : " اگر در جهان نیاز ها برآورده نشود، انسان آزمند می شود و در نتیجه‌ی آز به رشک، کین، و خشم فراوان می رسد و در نهایت خشم به جنگ می پردازد. برای بازگشت به مهر و صلح و آرامش، جهان باید به دوران مادرسالاری برگردد و البته گمان نمی کنم این اتفاق در جامعه بشری دوباره تکرار شود".

جنیدی گفت: " در زرتشت دو نوع خرد داریم؛ خرد ذاتی و خرد اکتسابی، که همه موجودات حتی خاک خرد ذاتی را دارا هستند و ما آفرینش آنها را به بازی گرفته ایم و اما خرد اکتسابی از گفتار پدید می آید و فقط ویژه انسان هاست. واژه فرواک یعنی حرکت به سخن و سخن حاصل صدها هزار سال تلاش انسان و برگرفته از صدای باد و شرشر آب و طبیعت می باشد ".

وی افزود من با مثالی گذشت هزاران سال را برای شما شرح می دهم: "زمانیکه از آسمان برف می بارید و مادری به فکر فرزندانش بود که چه کند تا سرما به کودکانش آسیب نزند. با دست شروع به کندن می کرد تا چیزی شبیه به غار بسازد و همه فرزندانش را از آسیب محافظت کند. در هنگام کندن دستش به سنگ تیزی برخورد کرد و آن نخستین ابزار انسان شد و به همین ترتیب برای آرامش فرزندانش به ساخت غار و استفاده از آب رودخانه و آبیاری محصولات و کشاورزی پرداخت و دیواری بین خود و دیگران قرار داد و زنان سران ایل شدند. محبت مادر باعث صلح و آرامش بود و زمانیکه مرد سالاری به وجود آمد سرآغاز تمامی جنگ های دنیا شد ".

در ادامه شارمین میمندی نژاد اصلِ تمامی ادیان از جمله اسلام، مسیحیت، یهود و زرتشت را یکی خواند و دلیل آمدن پیامبران را آوردن صلح به جهان در شرایط متفاوت آن جامعه دانست و اظهار داشت: " هیچ دینی خرد ستیز، گذشته ستیز و آینده ستیز نیست، همه ادیان در تأیید یکدیگرند و اگر دینی از خرد خالی شود و پیروانش به برتری طلبی های مبتنی بر تعصب دست یازند، جنگ و تاراج آغاز می شود".

وی تنها راه رسیدن به صلح در جهان را به جای مرد سالاری و زن سالاری، «کودک سالاری» دانست و تصریح کرد: " شرافت و آینده بشریت، کودکان گرسنه و برهنه ای هستند که در نقاط مختلف جهان از جمله آفریقا، عراق، پاکستان، افغانستان و محلات حاشیه نشین ایران درآتش فقر و جنگ می سوزند. همان‌گونه که در قرآن درباره کودکِ زنده‌به گور می فرماید به کدامین گناه کشته شده است؟، کودکان ما را به زودی قضاوت خواهند کرد و از ما خواهند پرسید به کدامین گناه کشته شدیم؟ و ما همچنان بی مسئولیتی و بی عملی را دوست داریم و اگر خداوند آسمان بر عمل ما جاری شود، دیگر کودک درد کشیده ای نخواهد ماند و جهان پر از محبت و صلح خواهد شد".

میمندی نژاد به کودک نوازی پیامبران اشاره کرد و گفت: "همانگونه که مسیح کودکان را ملکوت آسمان و زمین می دانست، علی (ع) عاشق و محکوم خواسته های کودکان جهان بود".

وی همچنین گفت: " مومنان به هر دینی باید رابطه خود را با خرد تصحیح کنند و تعصب بی‌جا را از خود دور نمایند؛ چرا که برتری باید از گفتمان دینی بیرون رود و برادری و محبت و اصول انسانی جایگزین آن شود. ایده ی برتری، ایده جنگ است و از ایده جنگ، عمل کشتار به وجود می آید."

میمندی نژاد در پایان به طرح دو سوال پرداخت: "عیسی مسیح که در خود جنگ ندارد، چرا مسیحیان پر از جنگند؟ چرا ما مسلمانان به آیه قرآن، آنجایی که فرشتگان به خداوند می گویند : «آیا انسانی را می آفرینی که در زمین خون ها بریزد» توجه نمی کنیم؟ "

در انتهای نشست وارطان داوودیان با تأکید برعدالت، امنیت و صلح به عنوان پایه های اساسی دین مسیحیت، افرادی چون امام موسی صدر را مظهر ترویج زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان و مسیحیان برشمرد و گفت : " کسانی می توانند در مورد ادیان دیگر نظر بدهند که با آنان زندگی کرده و از نزدیک آن ها را حس کرده باشند".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین