کد خبر: ۳۴۲۱۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

پوتین: از اسد و اپوزیسیون مقابل داعش حمایت می‌کنیم/آماده میانجی‌گری میان ایران و عربستانیم

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد که کشورش برای مقابله با داعش هم از نیروهای دولتی سوریه و هم از نیروهای اپوزیسیون حمایت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آلمان گفت: ما هم از نیروهای اسد و هم از نیروهای اپوزیسیون در مقابله با داعش و پیشروی آنها حمایت می‌کنیم. در حال حاضر صدها بلکه هزاران نیروی مسلح علیه داعش می‌جنگند. ما به دنبال همکاری مشترک با آنها و حمایت از تمامی نیروهای مدافع و همچنین پشتیبانی هوایی از آنها هستیم.

رییس جمهوری روسیه در ادامه حرف‌هایش گفت: غربی‌ها ما را محکوم می‌کنند که تنها از نیروهای دولتی حمایت می‌کنیم و مواضع نیروهای اپوزیسیون را هدف قرار می‌دهیم اما این تنها یک دروغ است. خلبان‌های آمریکایی بیمارستان پزشکان بدون مرز را در افغانستان هدف قرار دادند و باعث کشته شدن تعدادی افراد بیگناه شدند و حالا ما را متهم می‌کنند که اهداف غیرنظامی را هدف قرار می‌دهیم. اهداف اصلی ما در درگیری سوریه اجتناب از ایجاد یک خلا قدرت در این کشور است که باعث فروپاشی آن می‌شود، همانطور که در لیبی چنین اتفاقی افتاد. ما نمی‌خواهیم آنچه در لیبی رخ داد در سوریه نیز اتفاق بیفتد. برای اجتناب از وقوع چنین مساله‌ای، سوریه باید دولت خود را مجددا بازسازی کند و به انجام اصلاحات براساس قانون اساسی جدید بپردازد. ما تنها به دنبال دستیابی به صلح و ثبات در این کشور هستیم تا بر اساس شرایط جدید اوضاع اقتصادی بهتر شود و سوریه به شکوه و عظمت خود دست پیدا کند.

وی بار دیگر بر این مساله تاکید کرد که این مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند خواه اسد بر سر قدرت باقی بماند یا خیر.

رییس جمهوری روسیه در پاسخ به این سوال که آیا مسکو به اسد پناهندگی می‌دهد یا خیر اگر وی مجبور شود سوریه را ترک کند، گفت:‌ برای تصمیم گیری درباره این مساله هنوز زود است. ما به ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پناهندگی دادیم و اعطای پناهندگی به اسد آسان تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پوتین همچنین گفت: روسیه ادعایی مبنی براینکه بخواهد نقش یک ابر قدرت در جهان را ایفا کند،‌ ندارد. ایفای چنین نقشی هزینه بردار و بسیار احمقانه است. به نظرم صحبت درباره کشورهای دیگر و تلاش برای استفاده از الفاظ بی ادبانه درباره سایر کشورها تلاشی برای اثبات استثناگرایی است.

وی هم‌چنین به این نکته اشاره کرد که اگر از روسیه در گروه هشت استقبالی نشود، مسکو عکس‌العملی نشان نمی‌دهد چون این روسیه بوده که ارتباطش را با کشورهای عضو این گروه قطع کرده است.

رییس جمهوری روسیه ادامه داد: ما به دنبال این نیستیم تا درخواست کنیم ما را به این گروه بازگردانند.

درهمین حال، ولادیمیر پوتین به درگیری و تنش میان ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: این درگیری ها باعث مخدوش شدن تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم می‌شود. من نمی‌خواهم به این مساله فکر کنم که درگیری و تنش میان ریاض- تهران به چه سمتی کشیده می‌شود و حتی نمی‌خواهم به این مساله فکر کنم که عاقبت این تنش چه خواهد شد. روسیه اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه سعودی توسط دولت عربستان را که باعث بروز تنش با ایران شده، محکوم کرده است. اگر ضرورت داشته باشد تا مسکو در این درگیری و تنش میان دو کشور میانجی گری کند، ما آماده‌ایم تا این کار را انجام دهیم.

رییس جمهوری روسیه در ادامه مصاحبه طولانی خود با روزنامه بیلد آلمان گفت: اقدام ترکیه پس از ساقط کردن جنگنده روسی در 24 نوامبر 2015، تحقیر آمیز است. بجای آنکه دولت آنکارا تلاش کند تا درباره ارتکاب جنایات جنگی‌اش و ساقط کردن این جنگنده روسی به ما توضیح دهد، از ناتو خواست تا از ترکیه حفاظت کند و این از نظر روسیه اقدامی تحقیرآمیز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین