کد خبر: ۳۴۲۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

تیر منتقدان دولت در مسئله اردوهای مختلط به سنگ خورد/ ۱۰۰ هزار نفر اردوی دانشجویی و تنها ۳۰ تخلف

برخی منتقدان دولت، پس از فشارهای بسیاری که طی دو سال اخیر بر مجموعه آموزش عالی ایران در دولت یازدهم وارد کردند، در جدید ترین اقدام طی شش ماه اخیر، دولت را متهم به حمایت و دانشگاه ها را متهم به برگزاری اردوهای مختلط کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرآنلاین نوشت: برخی نمایندگان مجلس، که موضع خود را پیش از این در جلسات رای اعتماد یا استیضاح وزرای علوم نشان داده بودند به همراه برخی رسانه های منتقد دولت، شامل این طیف از منتقدان می شدند و عنوان می کردند در دولت یازدهم اردوهای مختلط دانشجویی دوباره آغاز شده و برخی پا فراتر می گذاشتند و اعلام می کردند که اردوهای مختلط در دانشگاه ها بیداد می کند.

فارغ از اینکه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، برگزاری اردوها مختلط در دانشگاه ها بسیار کم گزارش شده و دانشگاه ها همچنان بر مدار قانون حرکت می کنند. علاوه بر این آمار رسمی نشان می دهد طی دوسال فعالیت دولت یازدهم بیش از ۱۰۰ نفر دانشجو به اردوهای زیارتی و تفریحی اعزام شده اند و که تنها براساس گزارش معاون فرهنگی وزارت علوم ۳۰ تخلف از قانون وجود داشته است.

با این حال و همزمان با مطرح شدن مسئله اردوهای مختلط معاون فرهنگی وزارت علوم بارها تاکید کرد که دانشگاه ها اردوهای مختلط برگزاری نمی کنند و اگر برگزار کنند این اتفاق جرم تلقی می شود و قطعا با آنها برخورد می شود. هاشمی با ممنوع خواندن اردوهای دانشجویی عنوان کرد: اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است اگر چه ممکن است بعضی از دانشگاه ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهد با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اردوهای دانشجویی مختلط در خارج از محیط دانشگاه گفت: ممکن است دانشجویان دختر و پسر در خارج از دانشگاه برای خود اردوهایی برگزار کنند که دانشگاه در این حوزه مسئولیت و اختیاری ندارد اما توصیه اکید ما به دانشجویان این است که در این اردوها شرکت نکنند.

با این حال حسن روحانی رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه این شورا ماموریت به اعضا و برخی از روسای دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت دادند که گزارش مستندی در این زمینه از مواردی که اتفاق افتاده است آماده شود.
دستوری که در آبان ماه امسال ابلاغ شد و شب گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نتیجه بررسی ها در این باره قرائت شد.
برابر گزارش‌های ارایه شده از سوی دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان به همراه ‌ دانشگاه آزاد اسلامی، مواردی که اردوهای برگزار شده، خارج از چارچوب‌های ارزشی، اخلاقی و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات دانشگاهی بوده اند، بسیار کم بوده است. اما با این حال رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضا، تأکید داشتند که باید مراقبت بیشتری به عمل آید تا اتفاقات مشابه در محیط‌های دانشگاهی تکرار نشود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مقرر کرد مسئولان مجموعه‌های دانشگاهی کشور، بر اجرای مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره برگزاری اردوهای دانشجویی تأکید بیشتری داشته و چنانچه اشکال و ابهامی را در مسیر برگزاری صحیح اردوهای آموزشی و تفریحی دانشجویی می‌بینند، براساس آیین‌نامه‌های موجود و با همکاری شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها، پیشنهادهای لازم را برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهند.

همچنین محمدرضا مخبر دزفولی درخصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: موضوع اصلی جلسه ارائه گزارشی درخصوص برگزاری اردوهای دانشجویی که با عنوان اردوهای مختلط که در برخی موارد ضوابط در آن رعایت نشده است، بود.

مخبر دزفولی با بیان اینکه خوشبختانه در گزارش ارائه شده مواردی از این اردوها که تخلف در آن صورت گرفته و یا اینکه موارد غیر قابل قبول در آنها اتفاق افتاده باشد کم بوده است، گفت: بخش زیادی از اردوهای برگزار شده؛ قابل قبول و در چارچوب های ارزشی و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی افزود: در خصوص موارد اندکی که ضوابط در آن رعایت نشده نیز رئیس جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت مراقبت لازم برای برگزاری اینگونه اردوها طبق مقررات و ضوابط از جانب مسئولان دانشگاهی کشور تاکید کردند.

رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها: برخی رسانه ها شیطنت کردند
در این میان آنچه بیش از همه به چشم می آمد سیاسی کاری برخی رسانه های منتقد دولت درباره اردوها مختلط بود. به طوریکه یکی از خبرگزاری ها در گزارشی که بعد ها از سوی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر تهران تکذیب شد، خبر از برگزاری اردوی کوهنوری مختلط در این دانشگاه داد و از اجرای زنده موسیقی‌های غربی خشن به زبان انگلیسی در این برنامه ها سخن به میان آورد. با این حال رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ۱۶ دی ماه جاری در جلسه ۲۸۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: متأسفانه در این موضوع برخی از رسانه‌ها نیز شیطنت کردند و قصد داشتند تا با این موضوع برخورد سیاسی کنند.

حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در این مورد گفت: این موضوع مسلم است که سیاست کلان مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه‌ آزاد بر رعایت ضوابط شرعی در محیط دانشگاه است، اما تخلفاتی نیز در این زمینه اتفاق افتاده که متأسفانه برخی از این تخلفات توسط مسئولان دانشگاه‌ها انجام شده است.

وی افزود: البته همانگونه که رهبر تأکید فرموده‌اند فضای غالب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، فضای تدین و معنویت است.

مصدایق عدم برگزاری اردوهای مختلط
طبق قانون دانشگاه ها و معاونت های فرهنگی در دانشگاه های ایران اجازه اعطای مجوز برگزاری اردوهای مختلط را ندارند. در واقع این ساختار قانونی دانشگاه های ایران است که طی سال های اخیر حتی اگر بخواهد نمی تواند اقدام به اعطای مجوز اردوهای مختلط کند. به طوریکه اگر گروهی از دانشجویان قصد برگزاری اردویی داشته باشند، در ابتدا باید این موضوع را به گروه های آموزشی خود اطلاع دهند و گروه های آموزشی این مسئله را با معاونت فرهنگی درمیان می گذارند. معاونت های فرهنگی نیز با تطبیق درخواست ها با آیین نامه ها مجوز ها را صادر می کنند و بعضا با در اختیار گذاشتن وسیله های ایاب و ذهاب و بیمه های دانشجویی اقدام به اعزام دانشجویان آن هم به صورت تفکیک شده می کنند. البته برخی اردوهای آموزشی نیز وجود دارد که در آنها براساس پیشنهاد اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه ها اردوهای آموزشی که بنا به ضرورت باید به صورت مختلط برگزار شود نیز با مجوز معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار شود. در تصاویر زیر مصدایقی از اردوهای تفکیک شده در دانشگاه های کشور را مشاهده کنید که همگی پس از تاریخ روی کارآمدن دولت یازدهم برگزار شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین