کد خبر: ۳۴۲۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

هفتمین انفجار پایتخت اندونزی را لرزاند/ جوکووی: باید تروریسم را شکست داد

رئیس جمهور اندونزی پس از هفت انفجار ناشی از بمب و عملیات انتحاری در جاکارتا پایتخت این کشور ضمن محکوم کردن انفجارها از مقامات امنیتی خواست به سرعت عاملان این انفجارها را دستگیر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
'جوکو ویدودو' معروف به جوکووی رئیس جمهور اندونزی که به شهرهای 'مجلنگکا' و ' سیربون اوتارار' در استان جاوا غربی سفر کرده است با تاکید بر اینکه باید تروریسم را شکست داد، اعلام کرد بزودی به جاکارتا باز می گردد و از دولت و مردم خواست از این انفجارها هراس به خود راه ندهند.

وی گفت: ما نباید احساس ترس و شکست با چند عمل تروریستی مثل این انفجارها به خود راه دهیم. من بزودی به جاکارتا باز می گردم.

جوکووی گفت که به 'لوهوت بینسار پانجایتان' وزیر هماهنگی امور سیاسی، حقوقی و امنیتی دستور داده است با همکاری نیروهای امنیتی به سرعت عاملان و کل شبکه بمب گذاری را دستگیر کنند.

از سوی دیگر دولت اندونزی در جاکارتا وضعیت هشدار درجه یک اعلام کرد.

هفت بمب و انفجار انتحاری صبح تا ظهر پنجشنبه منطقه ای از 'جاکارتا' پایتخت اندونزی را لرزاند و گفته می شود دستکم هفت نفر در این انفجارها کشته شده اند.

آخرین گزارش حاکیست ساعت 12 و 36 دقیقه به وقت محلی نیز انفجار دیگری در 'ساریناه' درست یک ساعت پس از ششمین انفجار اتفاق افتاد و منطقه را لرزاند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، هفتمین انفجار زمانی رخ داد که صدها پلیس و سرباز در محل حملات تروریستی برای شکار عاملان این بمب گذاری ها حضور داشتند. تصور می شود اکثر عاملان این انفجارها هنوز زنده بوده و در منطقه مخفی شده اند.

'فرینانتو' یک مقام امنیتی بانک 'ماندری' که در محل انفجار حضور داشته است، گفت که یک انفجار انتحاری در یک ایستگاه پلیس در تقاطع خیابان 'تایزین' و 'ساریناه' و دو انفجار انتحاری نیز در پارکینگ کافه 'استار باکس' در نزدیکی محل درگیری و یک مجتمع خرید اتفاق افتاد.

وی گفت که پس از این انفجارها و همزمان با تجمع مردم، درگیری بین تروریست ها و پلیس اتفاق افتاد و در نتیجه دو پلیس نیز زخمی شدند.

این مقام امنیتی بانک گفت که توانسته صورت تروریست ها را مشاهده کند و دستکم یکی از آنها مثل مهاجران چهره ای سیه چرده و کم و سال داشت.

انفجار نخست حدود ساعت 10 و 40 دقیقه صبح امروز در پایتخت اندونزی اتفاق افتاد و پس از آن پلیس با تروریست ها درگیرشدند.

مسیر و منطقه ای که این عملیات تروریستی در آن اتفاق افتاد، مسدود و تعدادی از ساختمان های اطراف محل انفجارها نیز تخلیه شده است.

این انفجارها در حالی صورت می گیرد که پلیس مبارزه با تروریسم اندونزی دو هفته پیش از آغاز سال نو میلادی عملیاتی را برای بازداشت تروریست ها انجام داد و چند تروریست از جمله سه تروریست اویغور چین بازداشت شدند.

تروریست های بازداشت شده برای عملیات انتحاری علیه خارجی ها و شیعیان برنامه ریزی کرده بودند.

'بدرالدین هائیتی' رئیس پلیس اندونزی پیش از این گفته بود افراط گرایان برای حمله به مراکز خرید، ایستگاه های پلیس و گروه های اقلیت در سراسر این کشور برنامه ریزی کرده اند.

پلیس اندونزی اواخر آذر ماه در عملیاتی در سراسر جاوا، 9 تروریست را که مواد منفجره و پرچم گروه تروریستی داعش را به همراه داشتند، دستگیر کرد.

اندونزی طی سال های 2000 تا 2009 شاهد چندین حمله عمده تروریستی از جمله بمب گذاری سال 2002 در بالی بود که 202 کشته برجای گذاشت.

'جورج برندیس' دادستان کل استرالیا ماه جاری میلادی هشدار داد گروه تکفیری داعش در حال تلاش برای افزایش حضور در اندونزی، پرجمعیت ترین کشور با اکثریت مسلمان در جهان با آرزوی ایجاد خلافت محلی به اصطلاح اسلامی است.

گروه تروریستی داعش در راستای جاه طلبی در حال افزایش سطح حضور و فعالیت خود در اندونزی به طور مستقیم و یا از طریق نمایندگان و حامیان خود در این کشور است.

مقامات امنیتی جنوب شرق آسیا از سال گذشته تاکید داشتند این گروه تکفیری به دنبال افزایش حضور افراط گرایان و تروریست های کشورهای این منطقه از جمله مالزی، اندونزی و فیلیپین در گروه تروریستی داعش، برای ایجاد 'خلافت اسلامی نوسانترا' در جنوب شرق آسیا است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان پیش بینی کرده اند جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی، مالزی و جنوب فیلیپین پس از خاورمیانه می تواند جولانگاه تروریست ها باشد و مقامات امنیتی این منطقه هراس دارند پس از شکست گروه های تروریستی در عراق و سوریه این تروریست ها در منطقه جنوب شرق آسیا فعالتر شوند.

گفته می شود بیش از یکهزار تروریست از کشورهای جنوب شرق اسیا در عراق و سوریه و در گروه تکفیری داعش عملیات تروریستی انجام می دهند و تاکنون چند عملیات انتحاری در عراق و سوریه را این تروریست ها انجام داده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین