کد خبر: ۳۴۲۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

واشنگتن: از ایران تقدیر کردیم، چون سریع برای حل مسئله وارد عمل شدند

فاکس‌نیوز انتقاد شدیدی از قدردانی مقامات آمریکایی از ایران به دلیل آزادی ملوانان آمریکایی کرد و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که طرف دیپلماتیک در ایران خیلی سریع وارد عمل شد تا آزادی آن‌ها را تضمین کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، گفت دلیل تقدیر واشنگتن از ایران سرعت عمل تهران در فیصله مسئله بازداشت نظامیان آمریکایی در خلیج فارس بوده است.

مجری شبکه «فاکس‌نیوز» به دنبال آزاد شدن نظامیان آمریکایی که به اشتباه وارد آب‌های خلیج‌فارس شده بودند، گفت که این ملوانان به خاطر این اشتباه از ایران عذرخواهی کردند.

یکی از این ملوانانان گفت: «این اشتباه بود. تقصیر ما بود ما به خاطر این اشتباه عذرخواهی می‌کنیم. رفتار مقامات ایران خارق العاده بود و ما از مهمان‌نوازی آن‌ها بسیار تشکر می‌کنیم».

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز به دنبال آزاد شدن ملوانان‌ آمریکایی از مقامات ایرانی قدردانی کرد و گفت: «من‌ می‌خواهم از مقامات ایرانی به دلیل همکاری و واکنش سریع آنها در این زمینه قدردانی کنم. من آنها را به دلیل واکنش مناسب و سریع تحسین می‌کنم. تمامی شواهد نشان از توجه مسئولان ایرانی به ملوانان آمریکایی  است و آنها در اختیار ملوانان آمریکایی غذا و پتو قرار دادند و کمک کردند که خیلی زود اوایل امروز (چهارشنبه) آنها آزاد شوند».

فاکس‌نیوز سپس بعد از نمایش این صحنه‌ها با «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگویی را در این زمینه صورت داد و پرسید: «آیا ایران یک کشور حامی تروریسم نیست که به جنگ‌های نیابتی از جمله مبارزه با اسرائیل کمک می‌کند؟»

کربی در پاسخ به این سوال گفت: «به طور قطع همینطور است».

مجری فاکس‌نیوز سپس ادامه داد: «بنابراین ایران کشوری است که قابل اعتماد نیست؟» کربی در پاسخ به این سوال گفت: «ما چنین چیزی را نگفتیم که روابط با ایران بر پایه اعتماد است بلکه دقیقاً عکس این مسئله را گفتیم».

مجری این شبکه آمریکایی سپس ادامه داد: «پس به چه دلیل جان کری از مقامات ایرانی به دلیل آزادی ملوانانی که نباید ایران آنها را دستگیر می‌کرد، قدردانی کرد؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شرایطی که ملوانان آمریکایی به دست مقامات ایرانی افتادند در حال بررسی و تحقیق است، اما دلیل اینکه ما از آنها تشکر کردیم این بود که طرف دیپلماتیک در ایران خیلی سریع وارد عمل شد تا آزادی آن‌ها را تضمین کند».

کربی سپس ادامه داد: «ایران بر اساس سند برجام متعهد شده که به سمت بمب هسته‌ای نرود و با مکانیسم‌های راستی‌آزمایی دقیقی که وجود دارد، ما در هر زمان به آنچه که ایران در موضوع برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد، پی می‌بریم».

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما اعتقاد دارید که ایران یک کشور حامی تروریسم است، پاسخ داد: «مسئله اصلا ارتباطی به اعتقاد (ما به حامی تروریسم بودن ایران) ندارد. بحث (وجود یا عدم وجود) اعتماد است و به همین دلیل است که ما بر سخت‌ترین نظام بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران اصرار داریم. روابط با ایران بر اساس اعتماد نیست.»

به گزارش فارس، مجری فاکس‌نیوز باز هم به مهلت 24 روزه برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و کربی پاسخ داد: «این حداکثر زمانی است که قرار داده شده است و یک اصل قانونی نیست. مسئله‌ای که وجود دارد این است که هنوز روز اجرا نرسیده است و گام‌هایی باید انجام شود اما این آژانس است که باید این مسئله را تعیین و تأیید کند و ما به طور قطع به آن اعتماد داریم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین