کد خبر: ۳۴۲۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

چرا نباید روغن بخوریم؟

یک متخصص تغذیه به مردم توصیه کرد که مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانند و غذاهای کبابی و آب‌پز را در اولویت تغذیه‌ای خود قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر حسن فرهاد غیبی ، گفت: چربی‌ها و روغن‌های خوراکی نقش مهمی در سلامت افراد دارند. نمی‌توان آنها را به طور کامل حذف کرد، ولی اگر زیاد مصرف شوند، عوارض زیادی را به دنبال خواهند داشت.

وی با بیان اینکه روغن‌ها به دو گروه روغن‌های حیوانی و گیاهی تقسیم می‌شوند، گفت: روغن‌های گیاهی معمولا به صورت مایع و روغن‌های حیوانی به صورت جامد هستند. کره، روغن نباتی و روغن‌هایی که به صورت مستقیم مصرف می‌شوند، روغن‌های مرئی هستند و روغن‌های نامرئی در مواد غذایی چون لبنیات و گوشت و غیره به صورت غیرمستقیم و همراه با ماده غذایی اصلی وارد بدن می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع افراد احساس می‌کنند روغن زیادی مصرف نمی‌کنند، در حالیکه به عنوان مثال شیر پرچرب روغن زیادی دارد. روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، کلزا، آفتابگردان و روغن‌هایی مثل کره، دنبه، چربی زیر پوست مرغ و ... روغن حیوانی محسوب می‌شوند.

غیبی با تاکید بر استفاده از روغن‌های سرخ کردنی مناسب برای سرخ کردن، افزود: روغن‌های مقاوم به درجه حرارت بالا، روغن‌هایی مناسب سرخ کردن هستند. روغن‌های مخصوص سرخ کردن در بازار موجود هستند و افراد نباید حتی از روغن‌هایی چون زیتون و روغن‌های معمول به بهانه مفید بودن در سرخ کردن استفاده کنند. مصرف روغن‌های حیوانی و جامد هیدروژنی را باید به حداقل برسانیم. اکثر مواد غذایی حیوانی مقداری روغن را به صورت نامرئی به همراه دارند.

غیبی افزود: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد 30 درصد انرژی دریافتی روزانه را از روغن‌ها کسب کنند. سعی کنیم 20 درصد این روغن‌ها را از اسیدهای چرب اشباع و 10 درصد را از اسیدهای چرب امگا 6 استفاده کنیم. مصرف روغن‌های هیدروژنه شده را به حداقل برسانید. در روغن‌های نباتی که کاملا سفت و جامد هستند، میزان اسیدهای چرب اشباع بالاتر است. متاسفانه در فرآیند هیدروژناسیون، اسید چرب ترانس نیز تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب اشباع باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و در عین حال، کلسترول خوب (HDL) می‌شوند و در نتیجه کلسترول تام را افزایش می‌دهند. اسیدهای چرب ترانس که در اثر هیدروژناسیون روغن‌های مایع و تبدیل آنها به روغن‌های جامد تولید می‌شوند، میزان کلسترول بد را به مراتب بیشتر از اسیدهای چرب اشباع افزایش می‌دهند و در نهایت اثرات سوء آنها بر سلامت، بیشتر از اسیدهای چرب است.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: تا حد امکان از مصرف زیاد از حد روغن پرهیز شود. مصرف زیاد از حد روغن باعث بروز چاقی می‌شود. همچنین امکان افزایش کلسترول بد(LDL)، افزایش فشار خون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی - عروقی را فراهم می‌آورد.

وی گفت: مصرف مواد لبنی چرب و گوشت پرچربی به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع، موجب افزایش کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود. بنابراین تا حد امکان باید از مواد لبنی کم چرب و گوشت کم چربی استفاده شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است، به روغن جامد ارجحیت دارد، گفت: روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از 25 درصد و اسیدهای ترانس آن بیش از 10 درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین