کد خبر: ۳۴۲۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

عموهای فیتیله‌ای برمی‌گردند؟

محمدرضا جعفری جلوه یک سال است که مدیریت شبکه دو را عهده‌دار شده؛ 20 سال قبل زمان ورود این مدیر باسابقه فرهنگی به تلویزیون با مدیریت شبکه دو بوده و حالا بار دیگر به این شبکه بازگشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
ایسنا به بهانه یک‌ساله شدن مدیریت جعفری جلوه در شبکه دو، طی روزهای گذشته به ساختمان انتهایی خیابان الوند رفتند تا در گفت‌وگویی با وی رویکردهای جدید این شبکه را به عنوان شبکه اجتماعی تلویزیون جویا شوند.

راه‌کارهایی که به مدیریت بهتر شبکه دو و اقبال چشمگیر مخاطبان انجامیده است، برنامه‌های جدیدی که با هدف تقویت شبکه دو ساخته می‌شوند، مجموعه نمایشی «محله گل و بلبل»، «جیوگی»، «مستند مناظره غیر محرمانه»، «نمادو»، «از لاک جیغ تا خدا»، «سریال کیمیا» و حاشیه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی داشته است، شایعاتی که درباره رفتن محمدرضا جعفری جلوه از مدیریت شبکه دو عنوان می‌شود، ماجرای فیتیله‌ای‌ها و ... از جمله سرفصل‌های گفت‌وگوی خبرنگاران ایسنا با مدیر شبکه دو سیما بوده است.

آنچه در زیر می‌خوانید بخش‌هایی از این گفت‌وگو است که در روزهای آینده مشروح آن در سایت ایسنا منتشر می‌شود.

محمدرضا جعفری جلوه - مدیر شبکه دو در پاسخ به این سوال که آیا عموهای فیتیله‌ای برمی‌گردند، گفت: "الأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا" ، هر امری به زمان و اقتضائاتش نیازمند است.

جعفری جلوه درباره ی اشتباه سهوی که در برنامه « فیتیله‌» رخ داد و در نهایت به عذرخواهی رسانه و توبیخ برخی مدیران منجر شد، اظهار کرد: حتی اگر قبول کنیم که خطا جزیی از ذات رسانه است، اما باید به حداکثر مقدور از وقوع آنها پیشگیری کرد؛ چرا که ممکن است بر اثر خطاها چیزی از دست برود که قابل جبران نباشد. در رسانه‌ها لغزش‌های مختلفی دیده می‌شود اما گاهی خطاها تسری اجتماعی‌شان بیشتر است. به هر حال کشور ما در برگیرنده‌ی رنگ‌های مختلفی از فرهنگ‌هاست یک رنگین کمان تام و تمام قومی و فرهنگی و این تنوع قومی یک فرصت برای کشور ما است، اما گاهی رخدادهایی می‌تواند آسیب‌زا باشد به ویژه اگر این رخداد در رسانه‌های فراگیر رخ دهد و در نسبت با قومی که نقش عظیمی در این سرزمین دارند،واقع شود. ایران بدون هیچ یک از اقوام شکل دهنده‌اش مفهومی نداشته و ندارد. دلگیری هر قومی و هر بخشی از مردم از نظر هر فرد دلسوز و خردمندی ناپذیرفتنی است و مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هوشیاری رسانه در این زمینه باید از آنچه هست نیز فراتر برود. به نظرم اتفاقی که در ماجرای برنامه فیتیله‌ای‌ها برای رسانه افتاد یک تجربه موفق از نحوه اداره کردن بحران‌ها از سوی مدیریت رسانه و البته یک هشدار جدی بود که حتماً باید بیشتر از اینها مراقب باشیم و دقت کنیم البته این موضوع نباید باعث شود که بیش از حد لازم دست به عصا شویم و ریسک پذیر نباشیم.

او سپس درباره احتمال بازگشت فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون، گفت: فیتیله‌ای‌ها به عنوان گروهی از هنرمندان با تجربه کشورمان که سال‌هاست برای بینندگان بویژه کودکان و نوجوانان برنامه اجرا می‌کنند، از اهالی رسانه اند و بالاخره مشکلشان حل خواهد شد فرجه زمانی برای زدوده شدن آزردگی‌ها لازمه کار است تا مشکل حل شود.

عموپورنگ فقط برای کودکان نیست

جعفری جلوه در این گفت‌وگو همچنین به تغییر سیاست‌های برنامه‌های کودک و نوجوان شبکه دو اشاره کرد و در این زمینه از «محله گل و بلبل» نام برد و افزود تاکنون « محله گل و بلبل» به عنوان بهترین برنامه کودک شبکه دو و پر مخاطب‌ترین برنامه سیما در میان کودکان و نوجوانان و همچنین والدین آنها شناخته شده است.

این مدیر سیما در ادامه درباره‌ی مقبولیت برنامه «عمو پورنگ» توضیح بیشتری داد و خاطرنشان کرد: این برنامه نمایشی کاملا جذاب و پربازیگر، به شکلی هدفمند در حال اجراست. خوشبختانه این مجموعه توانسته از عهده‌ی رویکردهای مفروضش در آموزش‌های شهروندی برآید و عملکرد موفقی داشته باشد. جالب است که طبق نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما «محله گل وبلبل» نه تنها یک برنامه کودک و نوجوان موفق با 81 درصد مخاطب در میان کودکان بلکه برنامه‌ای برای خانواده‌ها هم تلقی شده است. 59.2 درصد از والدین مخاطب این برنامه بوده اند!! و اتفاقا یکی از هدف‌گذاری‌ها هم نیز این بود که «محله گل و بلبل» با حضور خانواده‌ها تماشا شود که بحمدالله چنین شده است.

توجه شبکه‌های اجتماعی به «کیمیا» نشان‌دهنده توفیق است

جعفری جلوه در بخش دیگری از این گفت‌وگو ارزیابی‌اش از سریال در حال پخش «کیمیا» را بیان کرد و به این پرسش پاسخ داد که آیا به عنوان مدیر شبکه دو با ساخت سریال‌هایی در قسمت‌های طولانی موافق است؟

او در زمینه مطلب بالا اظهار کرد: این مجموعه ارزشمند و ارزیابی‌ام از آن مثبت است و در حال حاضر یکی از موفق‌ترین شیوه‌هایی که می‌توان مخاطب را همراه کرد، پخش سریال‌های طولانی است. رسانه ملی با تجربه ساخت «کیمیا» این راه را در پیش گرفته است. این مجموعه 110 قسمتی به سبب برخورداری از قصه‌های متعدد، طولانی‌ بودن داستان اصلی و ارتباط هر شبه‌ی مخاطب که باعث همراهی آنها با مجموعه می‌شود، توفیق محسوسی داشته است؛ البته در خصوص مجموعه‌های طولانی تنها عامل موفقیت طول زنجیره نیست و موفقیت به شرطی است که موضوع مورد نظر نیز دغدغه مردم باشد، در این صورت است که مجموعه‌های طولانی می‌توانند موفق شوند.

جعفری جلوه درباره واکنش‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی نسبت به سریال «کیمیا» گفت: این به معنی درگرفتن کار در جمع مخاطبان خود است. توجه شبکه‌های اجتماعی به این سریال نشان‌دهنده یک توفیق جدی و دیده شدن سریال است، مردم آن را با علاقه می‌بینند، پیگیری می‌کنند و درباره‌اش به شیوه‌های گوناگون واکنش نشان می‌دهند .آمارها هم نشان دهنده این واقعیت است که «کیمیا» از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون بوده است. به هر حال این مجموعه در کنار چند برنامه جذاب دیگر برای شبکه دو تجربه‌ای موفق را رقم زده است تا این شبکه پس از مدت‌ها در محاق بودن دوباره دیده شود، تا آنجا که بار دیگر شبکه دو جزو دیدنی‌ها باشد و به جایگاه متناسب خودش ارتقا یابد.

جعفری جلوه همچنین درباره سریال نوروزی شبکه دو گفت: برای نوروز مجموعه‌ای با عنوان «زعفرانی» را داریم که در 14 قسمت تولید و پخش خواهد شد. «زعفرانی» موضوع پراهمیت فرزند آوری و تکثیر نسل و تاثیر مثبت آن در سبک زندگی ایرانی اسلامی را در قالب جذاب و شیرینی روایت می‌کند.

شبکه دو از بلاتکلیفی خارج شده

او در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که طی یک سالی که مدیریت شبکه دو را برعهده گرفته به چند درصد از افقی که در بدو امر پیش‌رو داشته، رسیده است؟ بیان کرد : به هر حال بلاتکلیفی‌ها کمی رفع شده و با تدبیر مدیریت جدید رسانه ملی شبکه دو برای خودش تعریفی پیدا کرده و هویت متناسبی را به دست آورده است؛ سال‌ها این شبکه دچار بلا تعریفی، بحران هویت و کاستی مخاطب شده بود و سخت به حاشیه افتاده بود، اما طی سالی که گذشت با تدابیر مختلفی که اکنون در دستور کار قرار دارد این وضعیت در حال بهبود است. آخرین آمارهای مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که در حال حاضر شبکه دو با 73.2 درصد مخاطب در سطح ملی و 76.4 درصد در تهران به بالاترین سطح مخاطب خود رسیده است و این رشد یکساله بسیار موفقی را گواهی می‌دهد.

مناظره «غیرمحرمانه» همچون جیوگی تجربه متفاوتی است

مدیر شبکه دو در این گفت‌وگو همچنین درباره‌ی مستند مناظره «غیرمحرمانه» که پخشش به تازگی آغاز شده است، توضیحاتی را ارائه داد.

او خاطرنشان کرد: در ماه‌های سپری شده تجربه متفاوت و جذاب جیوگی را که برنامه‌ای جوانانه و اندیشه‌ورزانه است داشته‌ایم که با لحن خاص خود با حضور مردم و گفت‌وگوهای آنان به طرح مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد و در تکمیل این تجربه «غیرمحرمانه» مستند مناظره‌ای است که تجربه‌های متفاوت و جدید در خود دارد. تاکنون کمتر اینگونه برنامه‌ای را در تلویزیون داشته‌ایم . امیدوارم این برنامه نیز بتواند موفق گردد. مستند مناظره «غیرمحرمانه» هفته‌ای دو شب به روی آنتن می‌رود که شب اول یک مستند نگاری 35 دقیقه‌ای حاوی اتاق فکر است و شب دوم با حضور مردم مناظره‌ای جدی میان کارشناسان حوزه‌های مختلف در می‌گیرد.

مدیر شبکه دو سیما در پایان گفت‌وگویش با خبرنگار ایسنا درباره‌ی شایعاتی که درخصوص رفتن وی از شبکه دو سیما عنوان می‌شود، بیان داشت:مولا علی (ع) می فرماید:«ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیکَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین.باید لحظه را دریافت با طرحی برای اکنون و نگاهی به آینده و همواره عرصه خدمت را مغتنم دانست.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
آقاي جعفري چطوري اين مسئله سهوي قلمداد ميكني چون به خودت اهانت نشده از كيسه خليفه ميبخشي . عاقبت تصميم خود را ارزيابي كن تا دچار مشكل بدتر از اولي نشود.( يك ترك زبانم )
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین