کد خبر: ۳۴۲۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

نقش مسکن دیکلوفناک در درمان سرطان

بر اساس تجزیه و تحلیل مطالعات گذشته و نتایج مطالعات جدید، دیکلوفناک که یک مسکن رایج برای درمان میگرن، تب و روماتوئید آرتریت است در درمان سرطان نیز نقش مهمی ایفاء می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در مطالعات قبلی مشخص شده بود که دیکلوفناک و سایر داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی، خواص قابل توجه ضد سرطانی دارند.

اما محققان در بلژیک و آمریکا بر اساس مطالعات قبلی و مطالعات بالینی که در دست انجام است، گزارش می دهند که این دارو می تواند نقش مهمی در درمان سرطان نیز داشته باشد.

این دارو که به نام های تجاری Voltaren, Zipsor, Solaraze و Cambia در میان سایر نام ها فروخته می شود، ارزان قیمت است و به اندازه زیادی در دسترس قرار دارد.

محققان، پتانسیل کاربرد این دارو را برای سرطان بر اساس اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن و رگ زایی -- توسعه رگ های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها می رسانند-- عنوان می کنند.

دکتر پان پانتزیارکا یک محقق در بنیاد ضد سرطان، می گوید: هر چه بیشتر می آموزیم بیشتر مشاهده می کنیم که این داروها دارای عوامل چند هدفی با اثرات جالب و مفید بر سرطان دارند.

در این مطالعه که در نشریه ecancermedicalscience منتشر شده است، محققان مطالعات قبلی را که به سال 1983 باز می گردد تجزیه و تحلیل کرده و مشاهده کردند که این دارو اثرات ضد توموری در برابر فیبروسارکوما، سرطان روده بزرگ، نوروبلاستوم، سرطان تخمدان و چند سرطان دیگر دارد.

تجزیه و تحلیل های گذشته سوابق پزشکی بیماران مبتلا به طیف وسیعی از سرطان ها که قبل از عمل جراحی برداشت تومورها با داروی دیکلوفناک درمان شده بودند نشان داد که این دارو اثر چشمگیری در کاهش خطر متاستاز (گسترش بیماری) و مرگ و میر دارد.

در حال حاضر چهار آزمایش بالینی در مورد اثرات داروی دیکلوفناک بر سرطان در دست انجام است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین