کد خبر: ۳۴۲۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱

کشف بزرگترین دره جهان در قطب جنوب

دانشمندان دریافته‌اند که بزرگترین دره جهان در زیر لایه‌هایی از برف و یخ در قطب جنوب پنهان شده‌است.
آفتاب‌‌نیوز :
همشهری آنلاین نوشت: براساس گزارش ساينس الرت، گروهي از دانشمندان دانشگاه دورهام با تحليل و تجزيه داده‌هاي ماهواره‌اي از صفحه يخي كه منطقه پرنسس اليزابت در شرق قطب جنوب را پوشانده‌است، موفق به كشف دره‌اي عظيم شدند. اگرچه اين دره را نمي‌توان با چشم غيرمسلح ديد،‌ نشانه‌هاي كم‌رنگي از اين منطقه قطبي در تصويربرداري‌هاي ماهواره‌اي قابل رديابي‌اند. درصورتي كه وجود چنين دره‌اي به اثبات برسد، اين دره به يكي از بزرگترين كشف‌هاي زمين‌شناسي جهان تبديل خواهد‌شد.

به گفته استوارت ژاميسون از محققان دانشگاه دورهام، بررسي‌ها از وجود دره‌اي بزرگ و يك درياچه در زير صفحه يخي سرزمين پرنسس اليزابت خبر مي‌دهند و اينكه چنين دره بزرگي در طول سال‌هاي متوالي از ديد پنهان بوده،‌بسيار جالب توجه‌است.

منطقه‌اي كه با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي كشف شده،‌ سيستمي از دره‌ها به وسعت 1100 كيلومتر به عمق يك كيلومتر پايين‌تر از سطح دريا است. علاوه‌براين منطقه‌اي مجزا به وسعت 140 در 20 كيلومتر نيز به عنوان درياچه‌اي بزرگ و متصل به اين دره‌ها شناسايي شده‌است.

يكي از دلايلي كه اين دره در طول سال‌ها از ديد دانشمندان به دور مانده، اين است كه اطلاعات كمي از ضخامت صفحه يخي كه دره را در زير خود پنهان كرده،‌ در اختيار دانشمندان قرار داشته‌است. به گفته ژاميسون،‌اين منطقه وسعتي بيشتر از انگلستان دارد اما هنوز اطلاعات زيادي درباره اينكه در زير آن چه قرار گرفته‌است،‌در دسترس نيست. در حقيقت،‌بستر قطب جنوب كمتر از سطح مريخ شناسايي شده‌است.

محققان براين‌ باورند اين سيستم دره‌اي توسط جريان آب در دوراني كه هنوز صفحه يخي وجود نداشته، ايجاد شده‌است. محققان به مطالعه روي اين منطقه با استفاده از محاسبات بازتاب امواج صوتي در سرتاسر اين سيستم دره‌اي ادامه خواهند داد تا بتوانند وجود يا عدم وجود آن را به اثبات برسانند. درصورت اثبات وجود اين دره بزرگ، دانشمندان به درك بهتري از واكنش صفحات يخي نسبت به تغييرات اقليمي دست خواهند‌يافت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین