کد خبر: ۳۴۳۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

پیشگیری از سرطان گوارش با کپسول آشکارساز گازهای روده ساخت محقق ایرانی

محققان دانشگاه RMIT استرالیا به سرپرستی پروفسور کوروش کلانترزاده محقق ایرانی، موفق به ساخت اولین نمونه کپسول هوشمند برای تشخیص نوع و مقدار گازهای تولیدی در روده با هدف پیشگیری از سرطان مهلک روده شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
با تشخیص تغییر در روند تولید برخی از گازها در دستگاه گوارش انسان می‌توان بعضی از مشکلات گوارشی و بیماری‌های مهلک از جمله سرطان را به موقع تشیخص داد و درمان کرد.

محققان پس از ساخت نمونه آزمایشی کپسول طبی و پس از انجام آزمایش‌های اولیه به دنبال آزمایش بر روی داوطلبان انسانی هستند.

کلانترزاده، محقق ایرانی و مدرس دانشگاه RMIT در مورد جزئیات فنی این دستاورد قابل توجه اظهار کرد: این کپسول الکتریکی از قطعات متعددی از جمله غشاء نفوذپذیر گاز، حسگرهای تشیخص هیدروژن، متان و ‌دی‌اکسیدکربن، میکروکنترلر، برد وایرلس 433 مگاهرتز و چهار باتری نقره‌ دی‌اکسید ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: آخرین نمونه کپسول حدود 2.6 سانتیمتر طول و 1.1 سانتیمتر قطر دارد که از نظر اندازه شبیه کپسول روغن ماهی است.

او در مورد هزینه ساخت کپسول تشخیص گازهای روده اظهار کرد: تمام تلاش تیم طراحی برای تولید محصولی ارزان‌قیمت متمرکز شده بود. خوشبختانه در این کپسول هیچ حسگر گران‌قیمتی استفاده نشده که در مجموع قیمت نهایی آن بسیار پایین و به حدود 15 دلار رسیده است.

کلانترزاده معتقد است که قیمت پایین آشکارسازهای پزشکی نقشی اساسی در تولید انبوه و استقبال پزشکان خواهد داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین