کد خبر: ۳۴۳۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

اعتبارات اسنادی و حوالجات بین‌المللی آزاد شد/رییس بانک مرکزی: عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای برجام و رفع تحریم ها اقتصاد کشور و بخصوص نظام بانکی وارد عرصه تبادلات بین المللی خواهد شد که سال ها از آن دور بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با خبرآنلاین از اجرای برجام به عنوان فضایی برای به بلوغ رسیدن استعدادها و ظرفیت جوانان مستعد کشور یاد کرد و گفت: حدود یک دهه فاصله نظام بانکی کشور با بانک های خارجی و دور ماندن از استانداردها و سیستم های بانکی به روز دنیا باعث شد تا شبکه بانکی کشور با استفاده از ظرفیت های داخلی کشور با آزمون و خطا و در برخی موارد با صرف زمان و هزینه های گزاف این فاصله پر کند.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: ما در سال های گذشته به دلیل عدم ارتباط بین المللی در صنعت بانکداری با استفاده از استعدادهای داخلی و جوانان مستعد کشور، کارهای بزرگ و ارزشمندی در این حوزه انجام دادیم، اما به دلیل عدم ارتباط نتوانستیم این ظرفیت ها را با تجارب بین المللی به بلوغ برسانیم.

وی در خصوص تاثیرات تحریم در نظام بانکی کشور گفت: بانک های کشور به دلیل حدود یک دهه دور ماندن از فضای بین المللی در برخی زمینه ها خصوصا استانداردهای روز بانکی تا حدودی عقب هستند که با رفع تحریم های بانکی بعد از اجرای برجام باید به تدریج با روش های مناسب این عقب ماندگی جبران شود.

به گفته رئیس بانک مرکزی فضای ایجاد شده پس از اجرای برجام می تواند این استعدادها را به بلوغ واقعی برساند. چرا که کشور ما این ظرفیت را دارد که بتوانیم ابداع کننده سیستم های نرم افزاری برای نظام بانکی دنیا باشیم.

سیف با تاکید بر توان داخلی شبکه بانکی و نیروهای متخصص آن گفت: توانایی های بانک های ما طی سال های تحریم در داخل کشور محبوس شده بود و از طرفی نیازهای آنها هم در درون کشور به شکلی برطرف می شد. اما برجام این فرصت را مهیا خواهد کرد که این توانایی ها به سایر کشورها نیز منتقل شود و برای برآورده کردن برخی از نیازهای شبکه بانکی با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر نیز زمان و هزینه کمتری صرف شود.

سیف در خصوص آمادگی نظام بانکی کشور برای ورود به دوران پسابرجام گفت: از حدود شش ماه قبل در بانک مرکزی جلسات متعددی با مدیران بانک ها داشتیم و با بررسی شرایط فعلی و پیش نیازهای شبکه بانکی برای زمان رفع تحریم ها، برنامه هایی را پیش بینی کردیم. یکی از موضوعات مهم در دوران بعد از اجرای برجام فراهم بودن زمینه ها برای برقراری ارتباط کارگزاری با بانک های خارجی به صورت کامل بود که خوشبختانه با همکاری و هم فکری مدیران بانک های کشور این زمینه ها به خوبی فراهم شده است و بانک ها آمادگی لازم برای برقراری ارتباط بانکی با بانک های کشورهای دیگر را دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر می توان با قاطعیت گفت در شرایطی هستیم که هرکدام از بانک ها در کشورهای دیگر مذاکراتی با چندین بانک انجام داده اند که می توانند اعتبارات اسنادی و حوالجات و ارتباط بانکی معمول را به صورت کامل انجام دهند و از این بابت هیچ گونه مشکلی نیست.

رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: رفع تحریم ها این ظرفیت را به نظام بانکی کشور خواهد داد که به تناسب نیاز مشتریان و فعالان اقتصادی کشور با بانک های خارجی ارتباط و تبادل مالی داشته باشند.

سیف خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نقش استاندارد گذار برای شبکه بانکی دارد. یعنی با تدوین مقررات و حداقل استانداردهای لازم شتاب لازم را به نظام بانکی می دهد تا خود را با سیستم های مورد نیاز تطبیق داده و به سرعت در مسیر صحیح تعاملات بین المللی قرار گیرند.

وی با اشاره به آمادگی بانک مرکزی برای اجرای برجام گفت: ما در اولین گام برای آمادگی رفع تحریم ها که باز آرایی نظام بانکی را در نظر گرفتیم که ابتدا بانک مرکزی را مقدم بر همه بانک ها دانسته و این بازآرایی را در بانک مرکزی انجام دادیم. چرا که دستگاه ناظر باید ابتدا خود این تحول را برای پیوستن به جامعه جهانی بانکی پیدا کند و با زمینه های روز دنیا آشنا شود تا بتواند در جهت به روز شدن شبکه بانکی کشور نیز گام برداشته و بانک های کشور را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین