کد خبر: ۳۴۳۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳

سهم سینما و تئاتر از بودجه‌ی 95 دولت

با انتشار لایحه بودجه دولت،‌ مشخص شد که بودجه سال آینده هنرهای نمایشی حدود دو برابر و بودجه سازمان سینمایی حدود 46 میلیارد تومان افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، لایحه بودجه سال 1395 با سقف کلی 952 هزار میلیارد تومان، صبح امروز 27 دی‌ماه، توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد.

در این لایحه، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزار و 12 میلیارد و 539 میلیون تومان درنظر گرفته شده است که این رقم در سال 94، بیش از 769 میلیارد تومان بود.

با توجه به افزایش بودجه این وزارتخانه، معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه این سازمان هم با افزایش بودجه مواجه شده‌اند که در این بین دو حوزه سینما و تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیستند.

براساس جدول بودجه منتشر شده،‌ رقم بودجه سازمان سینمایی که سال گذشته 106 میلیارد تومان بود، امسال به 151 میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش یافته است. از این رقم، 119 میلیارد و 600 میلیون تومان برای حمایت و گسترش سینمای ملی درنظر گرفته شده که در زیرمجموعه‌ آن اقدامات حمایتی مختلفی لحاظ شده است.

به این ترتیب رقم حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر (10 میلیارد تومان) و سایر جشنواره‌های فیلم، حمایت از تولید فیلم‌های فاخر و ارزشمند (14 میلیارد تومان)، کمک به ارتقای وضعیت نمایش فیلم در سالن‌های نمایش سینما (25 میلیارد تومان)، غنی‌سازی آرشیو فیلمخانه ملی ایران (3 میلیارد تومان)، حمایت از اطلاع‌رسانی خرید حقوق، تکثیر و عرضه انواع فیلم در شبکه نمایش خانگی (3 میلیارد و 600 میلیون تومان)، حمایت از سینمای هنر و تجربه (900 میلیون تومان)، حمایت از نگارش فیلمنامه، تولید و ساخت انواع فیلم (24 میلیارد تومان)، صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری (500 میلیون تومان) و کمک به موسسات، ‌مراکز، انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های صنفی سینمایی و موزه سینما (24 میلیارد تومان) تعیین است.

البته فعالیت‌های دیگری هم به عنوان برنامه‌های سازمان سینمایی در جدول بودجه اعلام شده است که در اینجا فقط به بخشی از آن اشاره شد.

در کنار برنامه‌های مشخصی که به سازمان سینمایی مربوط است، در بخش کمک به اشخاص حقوقی و غیردولتی هم دو دردیف بودجه مشخص جشنواره عمار و حمایت از فیلم‌های فاخر دینی اختصاص داده شده که بودجه آن‌ها به ترتیب 5 میلیارد و 775 میلیون و 2 میلیارد و 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

در جدول بودجه ارائه شده، برای برنامه‌های حمایت و گسترش هنرهای نمایشی هم رقم 55 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام شده است که این رقم برای حمایت از برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های نمایش، حمایت از تولید، ‌نمونه‌سازی و اجرای برنامه‌های تئاتر،‌ نمایش‌های صحنه‌ای، سنتی و آیینی، و توزیع در شبکه نمایش خانگی و ....مصرف خواهد شد.

در این بین بودجه تعیین شده برای حمایت از تولید آثار نمایشی بیش از 3 میلیارد تومان و حمایت و برگزاری جشنواره‌ها 850 میلیون تومان است و به طور کلی با توجه به اینکه بودجه‌ی سال گذشته تئاتر حدود 27 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، افزایش تقریبا دو برابری را در بودجه سال 95 شاهد هستیم.

با این حال از آنجا که این ارقام معمولا به طور کامل تخصیص داده نمی‌شوند و امسال هم با احتساب جشنواره تئاتر فجر، تاکنون تنها بیش از هفت میلیارد تومان به تئاتر اختصاص یافته، امید است که این افزایش حدود دو برابری در بودجه تئاتر فقط در حد یک جدول و دفترچه نباشد و سینما نیز به بودجه‌ی پیشنهادی‌اش دست پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین