کد خبر: ۳۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

موگرینی: موفقیت دیپلماسی در مساله هسته ای ایران به حل بحران سوریه کمک می کند

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که موفقیت دیپلماسی در حل مساله هسته ای ایران اکنون شرایط را برای پایان دادن به بحران سوریه مهیا می کند.
آفتاب‌‌نیوز : موگرینی در بیانیه خود که در پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپایی منتشر شده است، افزود: آغاز روند اجرای برجام نشان می دهد که دیپلماسی و چندجانبه گرایی نتیجه موثری برای صلح و امنیت به ارمغان می آورد.

وی افزود: این توافق با ایران نشان می دهد که می توان بر مساله تقابل غلبه کرد و آن را شکست داد. توافق هسته ای ایران فرصت را برای افزایش همکاری های منطقه ای برای حل بحران سوریه و بررسی تهدید مشترک تروریسم که همه ما با آن مواجه هستیم، مهیا می کند.
شنبه شب همزمان با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

آمریکا نیز به همراه سازمان ملل و اتحادیه اروپا پس از چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای توافق تاریخی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در ژوئیه (تیر) به تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران مرتبط با برنامه هسته ای پایان داد.

به گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت که این اتحادیه همچنان از اقدامات «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای انجام مذاکرات در ژنو میان تمامی طرف های درگیر سوری ظرف روزهای آتی حمایت می کند.

موگرینی خاطر نشان کرد: این موضوع ضروری است که تمامی طرف های سوری تحت نظر سازمان ملل و با حمایت جامعه جهانی در مسیر مذاکره برای یک روند انتقال سیاسی قرار بگیرند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به ربوده شدن دست کم 400 غیرنظامی از جمله زن و مرد در سوریه توسط گروه تروریستی تکفیری داعش عنوان کرد: امروز جنگ در سوریه به سطح جدیدی از خشونت رسیده است. بیش از 400 نفر از جمله زن و مرد توسط داعش یا کشته شده یا ربوده شده اند. اگر این موضوع تایید شود، این اقدام داعش نشان می دهد که باید اقدامات برای پایان دادن به جنگ در سوریه انجام شود و اینکه تمامی طرف های داخلی و خارجی درگیر بحران سوریه به اقدامات برای از بین بردن تهدید داعش بپیوندند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین