کد خبر: ۳۴۳۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

کمپین سه‌شنبه بدون خودرو برای رفع آلودگی هوا

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:کمپین محیط زیستی 'روز سه شنبه بدون خودرو' امروز همزمان با روز ملی هوای پاک مورد استقبال مردم 20 استان قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد درویش روز سه شنبه در گفت‌وگو با  ایرنا افزود: با توجه به اینکه حدود 70 درصد منشاء آلودگی هوا منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت ها هستند از این رو کمپین ' روز سه شنبه بدون خودرو ' راه اندازی شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود دو هفته از زمان فراخوان و راه اندازی این کمپین نمی گذرد اما مورد استقبال زیادی قرار گرفته و مردم 20 استان از جمله کلان شهرهای آلوده به آن پیوسته اند، همچنین شهرهای پراکنده ای که مشکل آلودگی هوا ندارند مانند مهاباد، گلپایگان و کازرون نیز از سه شنبه های بدون خودرو استقبال کرده اند.

درویش ادامه داد: چالش 18 درجه کمپین دیگری است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست آنرا راه اندازی کرده است و سازمان های زیادی به آن ملحق شده اند، قطعا می توان با پیوستن به این کمپین آن 30 درصد باقیمانده از منشاء آلایندگی که شامل صنایع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی منازل و ادارات می شود را کاهش داد.

وی تاکید کرد: حمایت از چنین کمپین های مردمی قطعا در طولانی مدت موجب فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست می شود و در آینده نسلی دوستدار محیط زیست خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اگر مردم به این باور برسند که گذشتن از برخی ابزارهای رفاهی مانند خودروی شخصی به نفع خودشان، فرزندانشان و در نهایت کشورشان است قطعا در معابر خودروهای تک سرنشین کمتری خواهیم داد.

وی به طرح کاهش آلودگی هوا در مجلس اشاره کرد و گفت: این طرح حدود 12 ماه در صحن علنی مجلس 

در نوبت تصویب است که روز گذشته نمایندگان بررسی آنرا در دستور کار قرار دارند و از آنجا که سابقه آلودگی هوا در تهران 58 ساله است، به نظر می رسد دیگر زمان تصویب این لایحه فرا رسیده است.

درویش افزود: در این لایحه وظیفه 14 سازمان و نهاد از جمله شهرداری ها، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت ، صنعت معدن و تجارت، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در قبال آلودگی هوا مشخص شده که بعد از تصویب به راحتی می توان این سازمان ها و نهادها را نسبت به انجام وظایفشان پایش و کنترل کرد.

از سال 1374 روز 29 دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شد و قدمت این روز در ایران نسبت به کشورهای فرانسه و ایتالیا بیشتر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین