کد خبر: ۳۴۳۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
در دیدار نخست وزیر پاکستان؛

جهانگیری: مهمترین اولویت سیاست خارجی ایران توسعه روابط با همسایگان است

معاون اول رییس جمهوری در دیدار با نخست وزیر پاکستان گفت: مهمترین اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان و کشورهای مسلمان است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در دیدار نواز شریف از ابراز لطف و تبریک وی به خاطر برداشته شدن تحریم های ایران قدردانی کرد و گفت: در دوران تحریم فشارهای سنگینی به ملت ایران وارد شد که ملت ما با صبوری بر همه مشکلات پیروز شد و خوشبختانه امروز این تحریم ها از پیش روی ما برداشته شده است.

وی در ادامه گفت: پاکستان به دلیل همبستگی و پیوندهای عمیق فرهنگی با ایران، از اولویت خاصی در این زمینه برخوردار است و امیدواریم در دوران پساتحریم روابط میان تهران و اسلام آباد در همه ی زمینه ها از جمله در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترش پیدا کند.
جهانگیری با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های بانکی میان دو کشور خاطرنشان کرد: امروز با لغو تحریم ها، فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های بانکی فی مابین فراهم شده است.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تاکید کرد و گفت: پس از لغو تحریم ها برگزاری این کمیسیون می تواند نقش موثری در توسعه ی روابط اقتصادی فی مابین ایفا کند.
وی پروژه مشترک خط لوله انتقال گاز به پاکستان و نیز همکاری مشترک برای تولید برق را از جمله زمینه های توسعه همکاری های دو کشور برشمرد و افزود: لازم است برای افزایش رفت و آمدها و توسعه همکاری ها، تعداد پروازها میان پایتخت های دو کشور بر اساس توافقنامه قبلی که میان دو کشور بسته شده است، بیشتر شود.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت مقابله با گروه های تکفیری و افراطی در منطقه خاطرنشان کرد: فعالیت گروه های تروریستی یکی از دغدغه های جدی برای دو کشور است که باید با همکاری یکدیگر با اقدامات تروریستی آنها مقابله کنیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده است که پاکستان بخشی از راه حل مسائل افغانستان است و ایجاب می کند مقامات ذیربط دو کشور در این خصوص مذاکره کنند تا برای حل مسائل افغانستان راه حل مناسبی پیدا شود.
وی با یادآوری مسائل و مشکلات جهان اسلام در مقطع فعلی، به قتل عام و کشته شدن مردم مسلمان سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و گفت: اگر کشورهای مسلمان از اتحاد و یکپارچگی کافی برخوردار باشند و نسبت به این مسائل عکس العمل مناسب نشان دهند، می توانند چهره ی مناسبی از اسلام ترسیم کرده و از اتفاقات ناگوار جهان اسلام جلوگیری کنند.
نخست وزیر پاکستان در ادامه نیز با تبریک برداشته شدن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: هدایت های داهیانه رهبری ایران در پیشبرد مذاکرات هسته ای تحسین برانگیز است و نقش وزیر امور خارجه ی ایران نیز نقشی هوشمندانه بود و امروز همه ی دنیا به برتری و قدرت ایران در این مذاکرات اذعان می کنند.

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های فراوانی برای رشد و توسعه برخوردار است، گفت: اسلام آباد آمادگی دارد همکاری های خود را در زمینه های مختلف از جمله در حوزه ی انرژی و تولید برق با تهران افزایش دهد.
نواز شریف، ایران را خانه دوم خود توصیف کرد و گفت: ایران کشور دوست و برادر برای پاکستان محسوب می شود و سفر به این کشور برای من مایه ی افتخار است.

نخست وزیر پاکستان گفت: امروز اتحاد و همبستگی میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری لازم است و در این میان ایران نقش مهمی در حل مشکلات جهان اسلام دارد.
وی به مسائل امنیتی در مرزهای مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: لازم است مقامات نظامی و امنیتی دو کشور نشست مشترکی داشته باشند و به راهکارهای مناسبی در جهت پیشگیری از اینگونه مسائل در مرزهای دو کشور برسیم.

نوازشریف گفت: در اولین فرصت دستور لازم را به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پاکستان برای آغاز همکاری های بین بانکی میان دو کشور صادر خواهم کرد.
وی با تاکید براینکه پاکستان طرفدار برقراری صلح در افغانستان است افزود: پاکستان آمادگی دارد همکاری های لازم را با دولت افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار انجام دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین