کد خبر: ۳۴۳۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
نسبت به 3.5سال گذشته

آژانس بین المللی انرژی: تولید نفت ایران رکورد شکست

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ایران در ماه دسامبر سال ٢٠١٥ میلادی (آذر- دی ماه)، با تولید روزانه دو میلیون و ٩١٠ هزار بشکه، رکورد تولید خود را در سه سال و نیم گذشته شکست.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ» آمریکا، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ایران می تواند در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 300 هزار بشکه و تا پایان این سال (دی ماه سال آتی) ٦٠٠ هزار بشکه به تولید روزانه نفت خود اضافه کند.

وزرات نفت به نقل از بلومبرگ گزارش کرد: در سال ٢٠١٦ میلادی عرضه نفت از سوی طرف های غیرعضو در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می تواند ٦٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داشته باشد اما بازگشت ایران در میانه های این سال جای های خالی را پر می کند و در نتیجه، جهان با یک میلیون و 500 هزار بشکه مازاد عرضه نفت در روز روبرو خواهد بود.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی، در نیمه دوم سال 2016 میلادی کاهش تولید نفت غیراوپک باعث کند شدن روند افزایش سطح ذخیره سازی نفت می شود و اگر تحولی روی ندهد، دنیا در عرضه بیش از اندازه طلای سیاه غرق خواهد شد و قیمت ها همچنان کاهش خواهد یافت.
این نهاد با اشاره به آهسته شدن روند رشد تولید نفت عراق، اعلام کرد امسال ایران تنها کشور عضو اوپک خواهد بود که از افزایش تولید برخوردار می شود.

آمارهای این نهاد نشان می دهد در سه ماه پایانی سال ٢٠١٥ میلادی (آبان، آذر و دی ماه امسال)، رشد تقاضای جهانی نفت به پایین ترین میزان در یک سال گذشته رسید که اعتدال نسبی آب و هوا و ضعف اقتصادی کشورهای مصرف کننده، مهمترین عامل آن بود.
بر پایه گزارش آژانس بین المللی انرژی، در سال ٢٠١٦ میلادی، تقاضای روزانه نفت خام جهان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش می یابد که نسبت به رشد یک میلیون و 700 هزار بشکه ای در سال ٢٠١٥، کمتر است.

این گزارش همچنین نشان می دهد با توجه به کاهش تولید عربستان و عراق، مجموع تولید نفت اوپک در ماه دسامبر سال ٢٠١٥ میلادی (آذر- دی ماه) با 200 هزار بشکه کاهش، به ٣٢ میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه در روز رسید.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد در سال ٢٠١٦ میلادی، سطح ذخیره سازی نفت ٢٨٥ هزار بشکه دیگر افزایش می یابد، در حالی که در سال ٢٠١٥ میلادی این رقم یک میلیارد بشکه بالا رفته بود.

به گزارش ایرنا، ایران اعلام کرده است قصد دارد پس از رفع تحریم ها میزان تولید و صادرات نفت خود را در دو مرحله، یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
وزارت نفت با دستور به شرکت ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی، طرح افزایش 500 هزار بشکه ای صادرات نفت خام را از امروز (یکشنبه) کلید زد.
پس از تشدید تحریم ها، صادرات نفت خام ایران از بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در روز به سقف یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

در نتیجه تحریم، بسیاری از مشتریان، از خرید نفت ایران منع شده و فقط کشورهای ترکیه، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مجاز به تداوم واردات نفت از ایران شدند.
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
قیمت نفت در هفته های گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته و به پایین ترین میزان در 11 تا 13 سال رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین