کد خبر: ۳۴۴۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
در دیدار روسای‌جمهور ایران و چین چه گذشت؟/روحانی: روابط ایران و چین راهبردی است

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به سابقه روابط میان ایران و چین، خاطرنشان کرد: از امروز به بعد فصل مهمی میان روابط ایران و چین آغاز شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با شی جینگ پی، رئیس جمهور جمهوری خلق چین با ابراز خوشحالی از سفر رئیس جمهور چین به ایران به اهمیت رابطه میان دو کشور اشاره کرد و گفت: هم به دلایل تاریخی که از پشتوانه دوهزارساله برخوردار است و هم به دلیل نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همکاری‌های موجود بین دو کشور به ویژه توسعه روابط میان دو کشور رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است.

به گزارش آفتاب، وی با ابراز خوشحالی از انجام این سفر در دوران پساتحریم و پسابرجام، خاطرنشان کرد: امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه دو کشور است به امضای سندهای نهایی دست یابیم.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

روحانی با اشاره به دیدارهای قبلی خود با رئیس جمهور چین، اظهار کرد: پیش از این در طول دو و نیم سال اخیر و پس از مذاکراتی که در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک داشتیم امروز و در پنجمین مذاکره میان روسای جمهور در جلساتی عمومی و خصوصی همه مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور کشورمان در مورد جزئیات مذاکرات امروز میان روسای جمهور دو کشور، گفت: امروز راجع به روابط راهبردی دو کشور، تنظیم یک سند جامع 25 ساله و همچنین ارتقاء سطح روابط دوجانبه ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار بحث کردیم. همچنین مسائل مالی و بانکی، اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران دو کشور، مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه‌های انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، بنادر، صنعت، گردشگری،‌ شهرک‌ فناوری و سایر موارد در جلسه عمومی و خصوصی را مورد بحث و تأکید قرار دادیم.

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی در دیدار امروز با رئیس جمهور چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

روحانی با تأکید بر اینکه موضوع تروریسم و مبارزه با افراطی‌گری و خشونت و همچنین مبارزه با اختلافاتی که دامنگیر منطقه شده از دیگر مباحث مورد تأکید و بحث دوجانبه بود، اظهار کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه،‌ رایزنی و کمک در زمینه کشورهایی از جمله عراق، سوریه و یمن که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند و همچنین کمک‌هایی فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم از جمله مباحث امروز میان روسای جمهور دو کشور بود.

رئیس جمهور بحث درباره یکجانبه‌گرایی آینده جهان و منطقه، تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مورد نظر دو کشور قرار گیرد و همچنین اهداف بلندمدت و مهم که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد را از جمله دیگر مباحث مطرح شده میان خود و "شی جینگ پی" دانست.

روحانی در پایان با بیان اینکه سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه همراه را یک رویداد مهم تاریخی می‌دانم، خاطرنشان کرد: مطمئنم از امروز به بعد فصل مهمی میان روابط ایران و چین آغاز شده است.

رییس جمهوری چین نیز در این گفت وگو باتاکید بر اینکه این سفر، پایه های  دوستی میان دو ملت و دو دولت را بیش از پیش تقویت کرد ، گفت: مذاکرات صادقانه و ثمربخشی در همه حوزه ها انجام شد و به توافقاتی گسترده ای نیز دست یافتیم.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

" شی جین پینگ" افزود: با دستیابی به توافقی گسترده در تمامی حوزه های روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی، تصمیم گرفتیم روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» میان دو کشور بنا کنیم.

به گزارش آفتاب، رييس جمهوري اسلامي ايران صبح شنبه در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد تهران از "شي جين پينگ"، رييس جمهوري خلق چين به طور رسمي استقبال كرد.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

در مراسم استقبال رسمی از رييس جمهوري چين، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چين، روسای جمهور دو کشور از يگان تشريفات سان ديدند و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

ديدار روساي جمهور ايران و چين و حضور در نشست هيات هاي عالي رتبه دو كشور از جمله برنامه هاي سفر رسمي رييس جمهوري چين به كشورمان است.

گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و پکن، از جمله اهداف دیدار رسمی 'شی جین پینگ' از جمهوری اسلامی ایران است.

رييس جمهوري چين جمعه شب در صدر هياتي بلند پايه از مقامات سياسي و اقتصادي اين كشور وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال دكتر ظريف وزير امور خارجه كشورمان قرار گرفت.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

نشست هیات های عالی رتبه ایران و چین: فصل نوینی در روابط تهران – پکن آغاز شده است/ سند جامع و اجرایی همکاریهای ۲۵ ساله دو کشور هر چه زودتر تدوین شود/ رییس جمهوری چین: پکن از نقش سازنده تهران در امور منطقه حمایت می‌کند/ حمایت چین از عضویت دائم ایران در سازمان همکاریهای شانگهای

همچنین روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با تاکید بر اینکه فصل نوینی در روابط پایدار و راهبردی تهران – پکن آغاز شده است، تسریع در تدوین سند جامع همکاری های 25 ساله دو کشور را ضروری دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین، صبح شنبه و در نشست هیات های عالی رتبه دو کشور، با اشاره به جزئیات بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی،  اشتراک نظر تهران و پکن در زمینه ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک برای مبارزه با تروریسم و حل و فصل مسایل کشورها و اختلافات منطقه ای از طریق سیاسی و گفتگو را مورد تاکید قرار دادند.

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران در این نشست، روابط دو کشور را  تاریخی، دوستانه و راهبردی توصیف کرد و اظهار داشت: چین همواره در روزهای سخت در کنار ملت ایران بوده و این رفتار دوستانه سرمایه‌ای است که باید از آن برای توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه استفاده کنیم.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

دکتر روحانی با تأکید بر آمادگی تهران برای انعقاد سند جامع همکاریهای ‌بلندمدت و راهبردی بین تهران و پکن اظهارداشت: برای توسعه روابط دو کشور، دو طرف از اراده سیاسی کاملی برخوردار هستند و ضرورت دارد این اراده در سایر بخش‌ها بویژه در عرصه اقتصادی نیز تقویت بیشتری یابد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با استقبال از تدوین سند جامع و اجرایی همکاریهای ۲۵ ساله میان دو کشور  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در تدوین این سند، همکاری‌های لازم را تسریع کند تا این سند هر چه زودتر نهایی و امضا شود.

رییس‌ جمهوری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مختلف توسعه همکار‌های تهران و پکن در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، حمل و نقل، راه‌آهن، بنادر، فناوری ‌های نو، فرهنگی و دانشگاهی، گردشگری، مسایل زیست محیطی و انرژی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همچنین آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف از جمله بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در چین سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشد. ضمن این که ایران از لحاظ جغرافیایی این استعداد را دارد که به هاب فعالیت‌های اقتصادی چین در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز تبدیل شود.

دکتر روحانی همچنین از لزوم ایجاد تحول بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور در فضای پسابرجام و رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم رقم مبادلات اقتصادی تهران و پکن در ۱۰  سال آینده به ۶۰۰ میلیارد دلار  ارتقا یابد.

رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تروریسم را خطر بزرگی برای ملت‌های منطقه و جهان دانست و تأکید کرد: تهران و پکن می توانند همکاریهای موثر برای تامین امنیت و ثبات منطقه را افزایش دهند و ما معتقدیم که مشکلات منطقه از جمله مشکلات سوریه، عراق و یمن راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید مرزهای ملی کشورها مورد احترام بوده و آینده هر کشوری به اراده مردم آن کشور واگذار گردد.

رییس‌ جمهوری همچنین افزود: ایران و چین در زمینه مقابله با تروریسم و افراطی گری می‌توانند همکاری‌های سازنده و نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

دکتر روحانی همچنین با تجلیل از نقش سازنده و مثبت چین در مذاکرات ایران با ۱+۵ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای ادامه راه و اجرای برجام همچنان مصمم است روابط و همکاری‌های خود را با چین گسترش دهد و علاقمند هستیم همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را، علاوه بر نوسازی راکتور اراک، در سایر بخش‌های مختلف نیز ارتقا دهیم.
 
"شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین نیز در این دیدار با تبریک توافق بزرگ هسته‌ای به دولت و ملت ایران و اظهار خرسندی از سفر به تهران اظهار داشت: روابط تهران و پکن از جایگاه بسیار مهم و استراتژیکی برخوردار است و امروز اراده راسخ چین توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف است.

رییس‌جمهوری چین با تأکید بر لزوم ترسیم چشم‌انداز روشنی برای آینده روابط دو کشور گفت: چین مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را بر پایه اعتماد متقابل و منافع مشترک دو کشور ارتقا دهد و در این راستا به دنبال تدوین هر چه زودتر سند جامع و اجرایی همکاری های ۲۵ ساله با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده

وی با بیان این که امروز برای توسعه روابط راهبردی تهران و پکن فرصت جدیدی ایجاد شده است، اظهار داشت: چین در همکاری‌ و روابط خود با ایران به دنبال سود متقابل بوده و در مسیر برد - برد حرکت کرده است و آمادگی داریم با استفاده از فرصت بوجود آمده، چشم انداز درازمدتی را در زمینه روابط دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی ترسیم کنیم.

"شی جین پینگ" در ادامه با تأکید بر حمایت چین از حق استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای اظهار داشت: پکن آمادگی دارد در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

وی همچنین تاکید کرد که جمهوری خلق چین از عضویت دائمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای حمایت می کند.

رییس‌جمهوری چین ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی تهران و پکن را مکمل یکدیگر دانست و گفت: چین آمادگی دارد همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی با ایران تقویت کند.

رییس جمهور چین همچنین مبارزه با تروریسم را نیازمند اقدامات فوری جامعه بین‌المللی دانست و اظهار داشت: باید با یکپارچگی نیرو و انسجام بیشتر با تروریسم مقابله کرد و چین آمادگی دارد در این زمینه همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را با ایران تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: چین همانند ایران معتقد است که اختلافات میان کشورهای منطقه باید از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل شود و امیدواریم کشورهای منطقه با پایبندی به حسن همجواری و از طریق گفتگو و به صورت منطقی، اختلافات خود را حل و فصل کنند.

رییس جمهور چین تصریح کرد: پکن از نقش سازنده تهران در امور منطقه حمایت می‌کند و آمادگی دارد هماهنگی‌ها و همکاری‌های خود را در راستای منافع مشترک دو طرف و کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر افزایش دهد.

فصل نوین و مهم در روابط تهران و پکن؛ هدف‌گیری روابط ۶۰۰ میلیارددلاری طی ده سال آینده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین