کد خبر: ۳۴۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

افشای خودکشی اجباری در گوآنتانامو

یکی از گاردهای سابق گوآنتانامو این مساله را افشا کرد که آژانس اطلاعاتی آمریکا (سیا) برخی از زندانیان را به "سایت سیاه" خود می‌برد تا دست به خودکشی بزنند و از دست آنها راحت شوند.
آفتاب‌‌نیوز : جوزف هیکمن، گارد سابق گوآنتانامو در گفت و گو با راشاتودی به افشا این مساله پرداخت که دولت آمریکا ممکن است به ساکت کردن زندانیانی که مشکلات زیادی برای فرماندهی این زندان ایجاد می‌کردند،‌ علاقه‌مند بوده باشد.

این افشاگری درست 10 سال پس از خودکشی دو شهروند سعودی و یک شهروند یمنی در این زندان در خلیجی به همین نام در کوبا صورت گرفته است به طوریکه در 10 ژوئن 2006 وزارت دفاع آمریکا گزارش داد این سه زندانی در سلول‌های خود خودکشی کردند و تلاش‌ها برای نجات جان آنها بی نتیجه بوده است.

برخلاف گزارش‌های به دست آمده این گارد سابق گوآنتانامو بر این باور است که این افراد تحت برنامه دولت جورج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا و در یک خودکشی برنامه ریزی شده، اقدام به خاتمه دادن به زندگی خود کردند.

این گارد سابق گوآنتانامو درباره مشاهداتش از این زندان می‌گوید: من در تاریخ 9 ژوئن 2006 در پست نگهبانی خود بودم که دیدم خودروی حامل زندانیان سه بار به کمپ یک آمد و سه زندانی را در فواصل نسبتا کوتاه با خود حمل و منتقل کرد. من از این بابت مشکوک شدم که ما برای حمل این زندانیان همیشه مامورانی را همراه می‌کنیم اما این بار هیچ نیروی نظامی برای حمل این زندانیان فرستاده نشد. آنها این زندانیان را به "کمپ 9" فرستادند که ما در آن زمان به آن "سایت سیاه" آژانس اطلاعات آمریکا در گوآنتانامو می‌گفتیم. این کمپ پشت تپه‌ها واقع است.

این گارد سابق گوآنتانامو در ادامه صحبت‌هایش گفت: در آن زمان فرماندهی این زندان در هفته 200 زندانی را مورد بازجویی قرار می‌داد. زندانیان بابت این بازجویی‌ها به تنگ می‌آمدند و راه اعتصاب غذا را در پیش می‌گرفتند و براساس سیاست‌های بازجویی گوآنتانامو که مورد تایید واشنگتن بود، بازجویی از این اعتصاب کنندگان غذا ممنوع بود.

زندانیان گوآنتانامو در اعتراض به اوضاع خود و همچنین تلاش برای بیگناه جلوه دادن خویش دست به اعتصاب غذا زده و این روند از 2005 آغاز شد.

هیکمن در ادامه مصاحبه خود با راشاتودی گفت: این سه زندانی که خودکشی کردند، همگی از رهبران اعتصاب غذا بودند و چون برای فرماندهی گوآنتانامو مشکل ایجاد کردند، به خودکشی مجبور شدند. حتی ناصر الزهرانی، یکی از زندانیانی که مجبور به خودکشی شد، در آخرین نامه خود به پدرش نوشت؛ فکر می‌کنم آنها می‌خواهند به هر ترتیبی که هست از شر من خلاص شوند.

براساس گزارش سرویس تحقیقات جنایی نیروی دریایی آمریکا، این سه مرد با پاره کردن تی شرت‌ها و ملحفه‌هایی که در اتاق سلولشان بوده، خودشان را حلق آویز کردند درحالیکه دستانشان نیز بسته بود.

وی ادامه داد: پس از خروج از گوآنتانامو به وزارت دادگستری رفتم تا درباره چیزهایی که دیده و شنیده بودم، اطلاعاتی را در اختیار مقام‌ها بگذارم اما آنها مرا نادیده گرفتند چون درباره "سایت سیاه" سیا می‌دانستم و این اطلاعات خوشایند آنها نبود.

به گزارش ایسنا، البته با گذشت این شش سال و افشای این مطالب هنوز اقدامی صورت نگرفته است اما این گارد سابق گوآنتانامو در کتابی به افشاگری‌ها و انتشار رخدادهایی که دیده، پرداخته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین