کد خبر: ۳۴۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کنفرانس خبری رئیس‌جمهور در پایان سفر به ایتالیا

کلید روابط آمریکا و ایران کجا و دست کیست؟/پاسخ‌‌های روحانی به چند سئوال مهم

شعاع طرح های مشترک اقتصادی ایران و ایتالیا فراتر از دو کشور و به نفع منطقه خواهد بود/ با پاپ مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم/ دعوت از رییس جمهوری و نخست وزیر ایتالیا برای سفر به تهران
آفتاب‌‌نیوز :
رییس جمهوری در کنفرانس خبری در ایتالیا، دوران تحریم را دوران باخت – باخت برای روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا دانست و تاکید کرد: ما با آمریکا از همان ابتدا رابطه اقتصادی نداشتیم و همکاری اقتصادی با دیگر شرکا از جمله چین و روسیه نیز در دوره تحریم هرگز قطع نشد و در این میان بیشترین ضرر را اتحادیه اروپا برد.

به گزارش آفتاب، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در این کنفرانس خبری که عمده خبرنگاران رسانه های فعال در ایتالیا در آن حضور داشتند، گفت: روابط اقتصادی سنتی و خوب ایران با کشورهای اروپایی، با اعمال تحریم ها دچار مشکل شد و عملا این تحریمها باعث شد تا اروپایی ها از فعالیت در بازار ایران محروم شوند اما اکنون شرایط برای یک همکاری اقتصادی پرسود و بر پایه شرایط برد – برد میان ایران و کشورهای اروپایی مهیا است.

دکتر روحانی با تشریح دستاوردهای سفر خود و هیات عالی رتبه همراه به رم‌، اظهارداشت: دستاوردهای این سفر به نفع ایران، ایتالیا ، اتحادیه اروپا و حتی منطقه خواهد بود.ما طرح های مشترک اقتصادی گسترده ای داریم که شعاع آن محدود به ایران و ایتالیا نخواهد بود و کشورهای منطقه را نیز شامل می شود.

رییس جمهوری گفت: در جریان این سفر توسعه مناسبات و همکاری ها میان ایران و ایتالیا مورد بررسی و تبادل نظر مسوولان عالی رتبه دو کشور قرار گرفت و بر این اساس 14 سند همکاری در حضور مقامات عالیرتبه دو کشور در بخش های مختلف از جمله انرژی و حمل و نقل به امضا رسیده است. همچنین در زمینه تجهیزات بیمارستانی و سایر بخش‌ها نیز شرایط بسیار مناسب و مساعدی برای همکاری داریم.


دکتر روحانی سفر به ایتالیا به عنوان اولین گام در سفر به کشورهای اروپایی را به دلیل ارتباط فرهنگی و اقتصادی دو تمدن بزرگ رم باستان و ایران کهن از گذشته های دور دانست و افزود: در دهه‌های گذشته و سالهای قبل از تحریم روابط بسیار خوب اقتصادی بین دو کشور وجود داشت تا جایی که در مقاطعی ایتالیا نخستین شریک اقتصادی ایران در میان کشورهای اتحادیه اروپایی بود. سوابق خوبی در حافظه مردم ایران نسبت به کارآفرینان ایتالیایی و صنعت و مردم ایتالیا وجود دارد و این نکات،  امروز زمینه بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری‌ها فراهم کرده است.

رییس جمهوری اظهارداشت: مذاکرات هیات های عالی رتبه ایران و ایتالیا علاوه بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور در همه بخشهای علمی، دانشگاهی، فناوری‌های نو،‌آثار باستانی، مرمت آثار باستانی و توسعه گردشگری و همچنین راجع به مسایل مهم منطقه‌ای و بین المللی بوده است.

دکتر روحانی سپس به دیدار خود با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان اشاره کرد و افزود: در این دیدار افکار دوطرف در زمینه مسایل معنوی و دینی و اقداماتی که برای دستیابی به اهداف مشترک در سراسر جهان باید انجام دهیم، بسیار نزدیک به هم بود.

رییس جمهوری ، تاکید بر محو سلاحهای کشتار جمعی در جهان، اقداماتی که مبلغین اسلامی، مسیحی و دیگر ادیان باید در زمینه مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم و جهان عاری از خشونت ، افراط و ترور انجام دهند و فعالیت در زمینه تبیین آزادی بیان را از جمله اهداف مشترک پیروان ادیان توحیدی در جهان برشمرد و گفت: آزادی بیان به این مفهوم نیست که هر کس هر کاری که خواست دراین جهان انجام دهد؛ همانطور که معنای آزادی این نیست که کسی به حریم زندگی دیگران تعرض کند؛ آزادی بیان هم به این معنا نیست که به حریم اعتقادات و مقدسات دیگران و ادیان مختلف تعرض کنیم چراکه این کار از لحاظ اخلاقی غلط و تحریک آمیز است و می‌تواند فاصله و شکاف اجتماعی را بیشتر کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در دیدار با پاپ این گونه حرکات را محکوم کردیم و تاکید شد همانطور که ترور و خشونت محکوم است توهین به دیگران هم محکوم است. همچنین راجع به این که ادیان آسمانی اهداف مهمی دارند و به هم پیوسته اند و جدا نیستند واقداماتی که برای حفظ معنویت جهان واخلاق باید انجام بگیرد، مذاکرات خوب و مفیدی داشتیم.

رییس جمهوری با اشاره به دعوت خود از رییس‌جمهور و نخست وزیر ایتالیا برای دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران، گفت: در فرصت‌های آینده هر دو از تهران دیدار خواهند کرد که بی تردید این سفرها، باعث استحکام بیشتر روابط دو جانبه دو کشور دوست خواهد شد.

دکتر روحانی ضمن اظهار امیدواری از اینکه حاصل این سفر به نفع دو ملت ایران و ایتالیا و اتحادیه اروپا و به نفع منطقه باشد، افزود: خواست ما این است که بخش خصوصی و دولتی ایتالیا برای سرمایه گذاری و ورود فناوری های نو به ایران و استفاده از یک بازار مشترک منطقه ای، وارد عرصه شوند.

رییس‌ جمهوری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره اهداف دیدار با پاپ در واتیکان اظهار داشت: دیدار بسیار خوبی با جناب پاپ داشتیم و در همه موضوعاتی که با یکدیگر بحث و گفتگو کردیم دارای اشتراک نظر بودیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: در جریان دیدار با پاپ در خصوص رابطه ادیان با یکدیگر گفتگو کردیم و اعلام شد که اساساً در دین اسلام اگر مسلمانی به پیامبر اسلام(ص) و تعالیم دینی ایمان داشته باشد اما به انبیاء گذشته همچون عیسی مسیح (ع) ایمان نداشته باشد، ایمان وی کامل نخواهد بود.

رییس‌ جمهوری گفت: ایمان کامل در اسلام، ایمان به پیامبران و کتب آسمانی همه پیامبران الهی است و ما کتاب‌های آسمانی ادیان الهی از جمله انجیل و تورات را مقدس می‌دانیم و همه پیامبران مورد احترام ما هستند و این یک نوع پیوستگی و همبستگی و ندای آسمانی برای اتحاد بشریت است. در این دیدار جناب پاپ هم تأکید داشتند که باید ندای آسمانی را با گوش دل شنیده و به آن عمل کرد.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: در این دیدار دو طرف تأکید داشتند که باید همه عالمان دینی از جمله عالمان مسلمان و مسیحی و دیگر ادیان که در میان پیروان خود دارای نفوذ هستند ، از این نفوذ خود برای تلاش در مسیر امحاء سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنند.

دکتر روحانی با بیان این که مردم ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی هستند، اظهار داشت: ما به خوبی از خطرات سلاح‌های کشتار جمعی آگاه هستیم بنابراین باید این گونه سلاح‌ها برچیده شود تا خدای ناکرده در اختیار انسان‌های نادان قرار نگیرد تا با استفاده از آن دنیا را به آتش بکشانند.

رییس‌ جمهوری همچنین بر ضرورت مبارزه با افراط و خشونت و عمل کردن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به WAVE تأکید کرد و گفت: در جریان این دیدار همچنین راه‌های مؤثر مقابله با خشونت و نیز نقش ادیان در این مسیر با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.

دکتر روحانی با تأکید بر این که آزادی بیان و توهین به ادیان هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند، تصریح کرد: باید همه ادیان مورد احترام باشند و ایجاد شکاف و اختلاف در جوامع بشری به نفع هیچ کس نیست.

رییس‌ جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره دورنمای روابط ایران با غرب اظهار داشت: با توجه به سفر مقامات سیاسی، اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی کشورهای مختلف غربی به ایران، دورنمای روابط را بسیار مثبت می‌دانم و تردیدی ندارم که بعد از توافق هسته‌ای فضای بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌ها بوجود خواهد آمد.

دکتر روحانی با اشاره به این که روابط ایران و اروپا در شرایط زمستانی سرد منجمد شده بود، اظهار داشت: امروز بازتاب همکاری به طور کامل بر روی یخ‌های روابط می‌تابد و بدون شک روابط ما نه تنها به شرایط مناسب گذشته بلکه بسیار بهتر از آن برخواهد گشت.

کلید روابط آمریکا و ایران دست کیست؟/پاسخ‌‌های روحانی به چند سئوال مهم

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: مطالبه واقعی جمهوری اسلامی ایران صرفاً تجارت نیست بلکه خواست ما عمدتاً سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری و از سوی دیگر به دنبال همکاری‌هایی در راستای صادرات محصول مشترک برای منطقه و جهان هستیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: در شرایط فعلی چشم انداز پیش رو همکاری‌های گسترده است و اسناد و نقشه راهی که بین ایران و ایتالیا مورد توافق قرار گرفته نشانه‌ای از این چشم انداز روشن می‌باشد.

رییس‌ جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عربستان اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشور مسلمان و مهم منطقه هستند و تهران همواره خواهان روابط خوب با عربستان بوده و هست.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در داستان اخیر آنچه اتفاق افتاد این بود که یک عالم دینی و مذهبی سربریده شد و این اقدام بسیار تأثرآمیزی بود و محکوم است چرا که این عالم دینی هیچ فعالیت خطرناکی نداشت و صرفاً در قالب سخنرانی از حقوق اجتماعی و سیاسی مردم سخن می‌گفت و مجازات چنین عالم دینی، سربریده شدن نیست و این کار بسیار زشتی بود که مردم و دولت ایران در کنار سایر کشورهای جهان آن را محکوم کردند.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: در ایران عده‌ای از روی احساسات به سفارت عربستان حمله کردند که دولت ایران بلافاصله آن را محکوم کرد و عوامل این اقدام شناسایی ، دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند. بنابراین دولت ایران به  همه اقداماتی که باید در خصوص این موضوع انجام می‌داد، عمل کرده است.

دکتر روحانی با بیان این که اقدامات عربستان و ادامه تأکید بر تنش از نظر ما غیرقابل توجیه است،  اظهار داشت: البته ما درک می‌کنیم که عربستان به خاطر برنامه‌هایی که در منطقه داشت و در دستیابی به آنها ناموفق بوده ، عصبانی است و قصد دارد سرپوشی برای شکست‌های خود درست کند.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: عربستان به کشور همسایه خود حمله کرده و حدود 10 ماه است که مردم این کشور را بمباران می‌کند اما نتیجه‌ای از این اقدامات خود نگرفته و در عراق سوریه و لبنان نیز ناموفق بوده است بنابراین درک می‌کنیم که عصبانی باشد اما آدم عصبانی برای فروکش کردن عصبانیت خود می‌تواند راه‌های مختلفی را در پیش بگیرد و عربستان نیز باید راه‌های بهتری در این زمینه اتخاذ کند.

دکتر روحانی با تأکید بر این که ایران خواهان ادامه تنش با عربستان نیست، تصریح کرد: ثبات و امنیت منطقه را به نفع دو کشور می‌دانیم و باید عراق و سوریه امن شده و تروریست‌ها از منطقه بیرون رانده شوند.مشکل امروز منطقه ما وجود تروریست‌هایی مانند داعش و جنگ بین عربستان و یمن است که باید متوقف شوند.

کلید روابط آمریکا و ایران دست کیست؟/پاسخ‌‌های روحانی به چند سئوال مهم

دکتر روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط ایران و عربستان و این که یکی از دولتمردان سعودی خواستار عذرخواهی تهران شده است،  تصریح کرد: فردی که بحث عذرخواهی را مطرح می‌کند به مسایل سیاسی و دیپلماتیک آشنایی ندارد. آنها  هستند که شیخ نمر را سر بریده و مردم یمن را قتل عام کرده و به تروریست‌ها در منطقه کمک می‌کنند،  آیا در مقابل، ایران باید عذرخواهی کند؟ آنها به خاطر عدم مدیریت صحیح باعث شدند تا در مراسم حج هزاران نفر کشته شوند و اگر هزاران بار در برابر ملت‌های مسلمان عذرخواهی کنند باز هم اندک است.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر باز هم در عربستان انسان بی‌گناهی کشته شود آن را محکوم می‌کند و از نظر ما حمایت از تروریست‌ها و حمله به سایر کشورها محکوم است اما در عین حال خواستار ادامه و افزایش تنش بین دو کشور نیستیم و امیدواریم آنها نیز به منافع مردم خود و جهان توجه کنند.

دکتر روحانی با بیان این که در داخل عربستان اختلافات زیادی وجود دارد و سران این کشور با یکدیگر تفاهم ندارند، اظهار داشت: ما شرایط آنها را درک می‌کنیم اما باید در عین حال در شرایط سخت ، تصمیمات درست و دشواری اتخاذ شود تا پایان آن به نفع دو طرف باشد و امیدوارم آنها بتوانند مسیر درستی را انتخاب کنند.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به این سؤال  دیگری درباره ضرورت مبارزه با خشونت و ترور در منطقه و جهان، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان بزرگ تروریسم است و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی حداقل 17 هزار ایرانی قربانی ترور شده‌اند و ما همواره در برابر القاعده، داعش، بوکوحرام و هر گروه دیگری در منطقه که علیه امنیت و صلح اقدام کرده ایستادگی کرده و به کشورهایی نیز که برای مبارزه با تروریسم نیاز به کمک داشته‌اند، کمک کرده ایم.

دکتر روحانی  افزود: ایران اقدامات روشنی علیه ترور و اعدام داشته و البته این اقدامات را وظیفه خود می‌داند و آماده همکاری بین‌المللی علیه تروریسم هستیم و یکی از محورهای مذاکرات ما در ایتالیا نیز همین موضوع بوده است.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به این سؤال که شما چه خاطره خوشی از سفر به رم با خود خواهید برد؟، اظهار داشت: ما خاطرات زیبایی از علاقه و عشق به ملت یکدیگر، استقبال صمیمی و گرم دولت و مردم ایتالیا از هیأت ایرانی، همفکری و هماهنگی دو دولت در مسایل مهم جهانی، تصمیم مشترک برای تقویت مستمر ارتباط دو کشور را به عنوان خاطرات سفر به ایتالیا ثبت خواهیم کرد و آینده را برای همکاری‌ها روشن‌تر از همیشه می‌بینیم.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات هفتم اسفند و این که آیا برخی اتفاقات در جریان بررسی صلاحیت‌های کاندیداها در این انتخابات می‌تواند بر موفقیت‌های بین‌المللی اخیر شما تأثیر بگذارد؟،  تصریح کرد: علاقمندم درباره مسایل داخلی کشورمان بیشتر در داخل کشور صحبت کنم و در آینده هم لازم است تا در این باره در کشورمان صحبت کنم.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: پیش‌بینی من این است که انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان آنچنان که در ذهن شما  بود، بد نخواهد بود. اگرچه اختلاف نظرهایی در مسایل جزیی وجود دارد اما امید زیادی دارم که شورای نگهبان به عنوان نهادی بسیار مهم در کشور در آخرین مرحله بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌ها را برطرف کند و انتخابات هفتم اسفند با حضور گسترده مردم باعث تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی شود.

دکتر روحانی در پاسخ به سؤال بعدی درباره این که آیا فکر می‌کنید امکان انجام چنین استقبال باشکوهی که در ایتالیا از شما شاهد بودیم در واشنگتن هم خواهد بود؟ و آیا امکان حضور صنعتگران و سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران وجود خواهد داشت؟، گفت: آنچه گفتید امکان‌پذیر است. امکان برقراری رابطه‌ای غیرخصمانه و بدون تنش بین دو کشور وجود دارد اما کلید آن نه در تهران بلکه در واشنگتن است و یقین بدانید که اگر این کلید در تهران بود من حتماً از آن استفاده می‌کردم.

رییس‌ جمهوری با بیان این که آمریکایی‌ها باید مخاصمه و اعمال فشار را کنار بگذارند، افزود:  کنگره آمریکا به محض بروز کوچکترین مسأله به فکر حربه تحریم علیه دیگران می‌افتد گویا هنوز یاد نگرفته‌اند که در دنیای امروز دیگر فشار و تحریم بکار نمی‌آید. امیدوارم در آینده نمایندگانی به کنگره آمریکا راه یابند که صحیح‌تر نسبت به مسایل جهانی بیندیشند و تصمیم بگیرند.

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال بعدی درباره حضور فعالان اقتصادی آمریکایی در ایران گفت: هم اکنون نیز حضور و فعالیت آنان در اقتصاد ایران از نظر ما کاملاً بلامانع است و ما پذیرای سرمایه فناوری و تولید محصولات مشترک با آنها هستیم و اگر مشکلی هست مربوط به مقررات داخلی آنهاست که این مشکل مربوط به خودشان است.

رییس‌ جمهوری افزود: امیدوارم مسئولان آمریکایی نسبت به آینده منطقه منطقی‌تر بیندیشند و دریابند که مسایل منطقه بدون حضور، همفکری و نقش‌آفرینی ایران قابل حل و فصل نیست.خاورمیانه منطقه‌ای بسیار مهم است و امیدوارم آمریکایی‌ها دست از تخاصم برداشته و به جای نگاه به گذشته به آینده نگاه کنند. متأسفانه در بین دستگاه‌های مختلف حاکمیتی آمریکا اتفاق نظر وجود ندارد و اگر مثلاً  نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا برداشته شود، شرایط بسیار بهتری در این کشور حاکم خواهد شد.

دکتر روحانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که عده‌ای معتقدند در پی بحران اقتصادی در اروپا ارزش‌های انسانی نیز در این باره نادیده گرفته شده است، اظهار داشت: این درست است و امروز هم کشورهای اروپایی مشکلات زیادی دارند و هم اتحادیه اروپا برای مواجهه با مسایلی که با آن روبروست، مشکلات زیادی دارد.

رییس‌ جمهوری اضافه کرد: امروز نوع مواجهه اتحادیه اروپا با یونان و مواضعی که انگلیس در قبال اتحادیه اروپا دارد از جمله مسایل پیش روی اروپا و اتحادیه اروپاست. مسأله مهاجرت که امروز یک مشکل بزرگ پیش روی اروپاست و شاهد آن هستیم که اروپای قدرتمند در پی ورود چند صد هزار مهاجر با چه مشکلاتی مواجه شده است در حالی که ما در ایران فقط از افغانستان پذیرای سه میلیون مهاجر هستیم که سر و صدایی هم برپا نکرده‌ایم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین