کد خبر: ۳۴۵۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۹

اجرای طرح خروج ارتش آمریکا از برخی مناطق عراق

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژنرال پيتر پيس رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا، اظهار داشت: شمار فعلي نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق كه هم اكنون 160 هزار تن است، تا ماه مارس به كمتر از 138 هزار تن كاهش خواهد يافت، سپس فرماندهان آمريكايي جهت تصميم گيري در خصوص روند كاهش نيرو در آينده در مناطقي كه توسط نيروهاي امنيتي عراق تامين شده باشد، با دولت عراق همكاري و به گفت‌وگو خواهند نشست.

ژنرال پيس كه هنگام عزيمت به امارات متحده‌ي عربي در جمع خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد، در ادامه افزود: نيروهاي ارتش و پليس عراق قابليت و توانمندي خود را بازخواهند يافت، بنابراين قادر خواهند بود بيش از پيش مسووليت تامين امنيت را صرف‌نظر از اين‌كه هنوز حملات شبه نظاميان وجود داشته باشد يا خير، تقبل كنند.

اين در حالي است كه دولت بوش هفته‌ي پيش در ميان فشار فزاينده‌ي كنگره و افكار عمومي آمريكا به خاطر وضعيت جنگ در عراق، طرح كاهش شمار نظاميان آمريكايي مستقر در اين كشور به كمتر از 138 هزار نيرو را اعلام كرد.

تعداد نظاميان آمريكايي در ماه اكتبر گذشته به دليل برگزاري همه پرسي قانون اساسي و انتخابات پارلماني عراق به 160 هزار تن افزايش يافت تا بدين وسيله امنيت انتخابات فراهم شود.

پيش‌تر دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، اعلام كرده بود كه اين تعداد نيروي اضافه شده به زودي عراق را ترك خواهند كرد.

رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا همچنين بيان داشت: تصميم‌گيري درباره‌ي ميزان كاهش نيرو منوط به وضعيت يگان‌هاي عراقي در منطقه و چگونگي تهديدات موجود است.

وي تاكيد كرد، توانايي نيروهاي عراقي در كنترل منطقه مهمترين عامل در تصميم‌گيري خواهد بود.

اين در حالي است كه ميزان دقيق كاهش نيرو هنوز به طور رسمي اعلام نشده است؛ اما برخي از مقامات ارشد پنتاگون شمار نظامياني كه قرار است از عراق خارج شوند را حدودا 100 هزار تن تخمين زده‌اند كه اين مهم تا پاييز آينده صورت خواهد پذيرفت.

ژنرال پيس همچنين گفت: يگان‌هاي آمريكايي به نيروهاي عراق خواهند سپرد كه طي ماه‌هاي آينده وظايف امنيتي را به طور منظم انجام دهند.

وي تاكيد كرد كه ارتش آمريكا بايد انعطاف‌پذير باشد.

رييس ستاد مشترك ارتش آمريكا كه همراه همسرش و جمعي از هنرمندان براي تبريك كريسمس به نظاميان آمريكايي مستقر در امارات به اين كشور سفر كرده است، از روز چهارشنبه سفر دوره‌ا‌ي خود را با حضور در قطر آغاز كرد.

وي همچنين در نظر دارد به عراق، ‌افغانستان و كشور جيبوتي نيز عزيمت كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین