کد خبر: ۳۴۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

هماهنگی چین و ازبکستان برای برگزاری نشست سران شانگهای در تاشکند

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با 'عبدالعزیز کامیلوف' همتای ازبکستانی خود گفت که این کشور از برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در ژوئن سال جاری میلادی (تیر سال آینده) پشتیبانی کامل خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش اکی پرس ؛ وزیر امور خارجه چین گفت: در نشست سران اجلاس شانگهای در تاشکند نتیجه فعالیت ها ؛ عملکرد و نقشه راه آینده سازمان همکاری شانگهای ارائه خواهد شد.

نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند 23-24 ژوئن (چهارم و پنجم تیر سال آینده) برگزار می شود.

براساس این گزارش ؛ هند و پاکستان در نشست سران در تاشکند تائیدیه الحاق خود به سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو اصلی را دریافت خواهند کرد. 

ایران و افغانستان درحال حاضر به عنوان عضو ناظر در این سازمان فعالیت دارند.

نشست شورای هماهنگی اجلاس شانگهای جمعه این هفته در پکن برگزار خواهد شد.

پیش از این، 'عبدالعزیز کامیلوف' وزیر خارجه ازبکستان مسائل مربوط به آماده سازی این نشست در تاشکند را با «رشید علیف» با دبیرکل سازمان همکاری شانگهای بررسی کرده است.

طبق تصمیم شورای روسای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ، «رشید علیم اف» نماینده تاجیکستان در یکم ژانویه سال جاری میلادی (2016) به عنوان دبیرکل سازمان همکاری شانگهای جایگزین «دمیتری مزنتسف» نماینده روسیه در این سازمان شد.

«دمیتری مزنتسف» از اول ژانویه سال 2013 میلادی (12 دی ماه 91) تا 31 دسامبر سال 2015 میلادی (10 دی ماه سال 94) دبیرکل سازمان همکاری شانگهای بود.

یکی از مقامات ارشد ایران پیشتر گفته بود با لغو تحریم های بین المللی، ایران آماده است تا به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای دربیاید. 

ایران درخواست عضویت در این سازمان را سال 2008 ارائه داد، اما به خاطر منع قانونی که درباره عضویت کشورهایی که مورد تحریم قرار داشتند در این سازمان وجود داشت، ایران نتوانست به عضویت کامل این سازمان در بیاید. هم اکنون آن تحریم ها با تعهد تهران به توافق هسته ای با قدرت های بزرگ از جمله ایالات متحده، چین و روسیه لغو شده است.

این سازمان مشتاق به عضویت ایران است. 

سازمان همکاری شانگهای در سال 1996 با عنوان شانگهای پنج و با عضویت پنج کشور چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان تشکیل شد. با اضافه شدن ازبکستان در سال 2001 این سازمان به نام همکاری شانگهای تغییر نام داد. 

در 10 جولای 2015، این سازمان تصمیم گرفت با عضویت هند و پاکستان به عنوان عضو کامل موافقت کند و قرار است این دو کشور در سال 2016 به عضویت کامل این سازمان دربیایند. 

هم اکنون کشورهای افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر و کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه شرکای گفت وگوی این سازمان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین