کد خبر: ۳۴۶۶۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
خرید 12 میلیاردی، پرداخت 2 میلیاردی/چگونه ایران از تحریم‌ها بیشترین بهره اقتصادی را برد؟

معجزه 10 میلیارد‌دلاری لغو تحریم‌ها؛ ایران چگونه پول خرید هواپیماها را می‌دهد؟

انعقاد قرار‌داد خرید 138 فروند هواپیمای مسافرتی آن هم پس از بیش از 15 سال از زمانی که حتی فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع بود خبر بزرگی است که در طول روزهای گذشته صنعت حمل‌ونقل ایران را تحت تاثیر خود قرار داده و بررسی ابعاد جزیی آن اهمیت لغو تحریم‌ها در انعقاد این قرار‌داد را مشخص می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در جریان سفر رییس جمهوری به کشورهای ایتالیا و فرانسه تفاهم هایی میان ایران و شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما شکل گرفت که نتایج آن در قرار‌داد بعدی دو طرف خود را نشان داد. نهایی شدن قرار‌داد خرید 118 هواپیما از ایرباس و 20 فروند از ATR ایتالیا در فاصله تنها دو هفته پس از لغو تحریم‌ها به خوبی نشان‌دهنده اهمیت ایجاد این تغییر جدی در عملکرد صنعت هواپیمایی ایران است. با وجود این اما به نظر می‌رسد آنچه که بیشترین اهمیت را در این فرآیند داشته بعد از امکان خرید این هواپیماها بحث درباره‌ی نحوه تامین مالی آنهاست.

به گزارش آفتاب، براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی قرار‌داد ایران با شرکت ایرباس هزینه‌ای حدود 10.5 میلیارد دلاری برای ایران‌ایر دارد و همچنین 20 فروند هواپیمای شرکت ATR نیز قریب به یک میلیارد یورو برآورد هزینه شده است.

با وجود این قرار‌داد اما هرچند ایران باید رقمی نزدیک به 12 میلیارد دلار هزینه وارد کردن این هواپیماها کند، اما به نظر می‌رسد بازشدن امکان لیزینگ و استفاده از تبادلات بانکی ایران را قادر کرده بخش زیادی از این مبلغ را به شکل غیرنقد پرداخت کند.

تامین مالی 85 درصد هزینه این هواپیماها از سوی شرکت ایرباس انجام خواهد شد و ایران در مرحله‌ی نخست تنها 15 درصد از این قرار‌داد را آن هم به وسیله منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند.

براساس گزارش ایسنا، این به معنای آن است که در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تنها باید در گیرودار تامین تنها دو میلیارد دلار باشد و برای مابقی این قرار‌داد می‌توان انتظار داشت در طول 16 سال آینده با استفاده از هواپیماهای خریداری شده و محل صرفه‌جویی هزینه‌ها اقداماتی را انجام دهد. این دومین خدمت بزرگ لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است که باعث شده نه تنها امکان خرید هواپیماهای نوساز برای ایران فراهم شود که حتی در تامین مالی نیز دست کشور برای دریافت کمک از شرکت‌های تولید‌کننده باز شده است.

چگونه ایران از تحریم‌ها بیشترین بهره اقتصادی را برد؟

 خبرگزاری بلومبرگ نیز با ذکر اینکه "نکته جالب توجه که باید به آن پرداخت این است که تحریم‌ها علیه ایران به نظر می رسد به اقتصاد آن کمک کرده باشد"، نوشته است: موسسه خدمات سرمایه گذاری «مودی» نیز در تازه‌ترین گزارش خود به این موضوع پرداخته و اعلام کرده است تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران در حقیقت نوعی امتیاز برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شده چرا که به واسطه چنین فشارهایی این کشور بسیار آسان‌تر از دیگر صادرکنندگان نفت خام با قیمت پایین نفت مطابقت پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است: به واسطه پایه‌های محکمی که ایران برای مقابله با تهدیدات ناشی از حذف از سیستم مالی جهانی به واسطه تحریم ها برای خود ساهته بود، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2017-2016  حدود پنج درصد رشد خواهد داشت.لغو تحریم ها به عنوان بخشی از توافق هسته که سال گذشته امضا شد، دسترسی این کشور به حدود 150 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده خارجی اش را فراهم خواهد کرد که در احیای زیرساخت های این کشور استفاده خواهد شد. این کشور همچنین به سیستم پرداخت بین المللی (سوئیفت) نیز دسترسی خواهد یافت که به واسطه آن هزینه های تجاری و مالی این کشور کاهش خواهد یافت.

یک مقام مسئول مودی در بیانیه‌ای گفت: «تحریم های بین المللی بدان معنی است که ایران مجبور به انطباق با واقعیت درآمدهای نفتی کمتر و اجرای اصلاحات ساختاری بسیار زود هنگام تر از سایر صادر کنندگان نفتی شده است. دیگر کشورهای وابسته به نفت تازه اصلاحات مالی ساختاری را آغاز کرده اند اما ایران از مدت ها پیش برای چنین وضعیت احتمالی آمادگی داشت.»

به گزارش جماران، تشدید تحریم ها در سال 2012 ایران را مجبور به حذف معافیت برای برخی از غیر مالیات دهندگان بزرگ و حذف یارانه‌های سوخت برای نزدیک کردن قیمت ها به قیمت بازار کرده بود.از سال 2013 ترکیبی از سیاست‌های محتاطانه، از جمله افزایش منابع درآمدهای غیر نفتی برای پرداخت هزینه های بالاتر، همراه با لغو جزئی تحریم ها در پی توافق هسته ای موقت، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور را در سال 2014 به 4.3 درصد رساند.ایران از نوسانات جریان سرمایه همزمان با افزایش نرخ بهره آمریکا آسیبی نخواهد دید زیرا این کشور آن چنان در معرض بدهی خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
0
36
ما باید سهم پروازهای ترکیش و الامارات و القطری و الاتحاد و دبی فلای و ... را بگیریم .. و برای کشور درآمد جدید ارزی ایجاد کنیم .. سهمی که سالهاست متعلق به ما بوده ولی همسایگان بهترین سود و درآمد و بهره رو بردند.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
0
23
درود بر انقلابیون
درود بر روحانی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین