کد خبر: ۳۴۷۷۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

چرا مردم هشدارها درباره موسسات‌ مالی غیرمجاز را جدی نمی‌گیرند؟

نحوه فعالیت موسسات غیرمجاز بانکی و مالی همیشه مورد انتقاد بسیاری از مسئولان کشور و کارشناسان اقتصادی بوده است. این موسسات سودهای بالاتری نسبت به نرخ‌های مجاز به مشتریان خود می‌دهند و با بالا بردن سود، مردم را به سرمایه‌گذاری بیشتر و جذب سپرده‌های آن‌ها تشویق می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
اما علی‌رغم هشدارها و اطلاعیه‌های بانک مرکزی نسبت به غیرمجازبودن این موسسات، برخی افراد به‌خاطر سود بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری در این موسسات کرده‌ و حالا در بازپس‌گیری سپرده‌های خود دچار مشکل شده‌اند.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در اظهارنظری درهمین‌باره ضمن اعلام ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری و توصیه به مردم برای عدم اعتماد به این موسسات بخاطر دریافت سود بیشتر، تاکید کرده بود: هر موسسه مالی و اعتباری که قرار باشد به مردم خدمات‌رسانی کند، باید از صلاحیت و توانایی مالی لازم برخوردار بوده و مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کند، ضمن این‌که باید تحت نظارت بانک مرکزی کار کند البته درحال حاضر بانک مرکزی بر ساماندهی موسسات مالی و اعتباری تمرکز کرده و سایر قوا ازجمله قوه قضائیه نیز قول همکاری داده است. برای برخی از این موسسات در قوه قضائیه پرونده تشکیل شده و تصور می‌شود با اقدامات موثری که در رابطه با ساماندهی این موسسات درحال اجرا است، تمامی موسسات مالی و اعتباری مجبور به تمکین از ضوابط بانک مرکزی یا انحلال هستند. او برای چندمین‌بار از مردم خواست که برای کسب سود بیشتر به این موسسات مراجعه نکنند چون اگر اتفاقی برای منابع مالی‌شان بیفتد، دولت و بانک مرکزی هیچ‌گونه تضمینی برای احیای منابع مالی آنها نخواهد داشت.

ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در همین‌خصوص گفته بود: اساسا قرار نیست این بانک به‌دنبال شناسایی موسسات غیرمجاز باشد یعنی این مردم هستند که باید به تذکرات توجه کنند. وزارت کشور و نیروی انتظامی با همراهی بانک مرکزی تلاش می‌کنند با این موسسات برخورد کنند و لازم است موسساتی که نمی‌توانند شرایط خود را با بانک مرکزی تطبیق دهند و مجوز دریافت کنند منحل شوند. او با تاکید بر این‌که این موسسات غیرمجاز اعتماد مردم را از بین می‌برند و منابع مالی را به باد می‌دهند، افزود: بانک مرکزی به کرات اخطار داده که نباید برای یک یا دو ‌درصد سود اضافه،اعتماد مردم به این موسسات غیرمجاز جلب شود. به گفته سیف منابع دولت برای تامین کسری این موسسات کافی نیست و ضمن تخلفات این موسسات ممکن است زیان‌هایی به مطالبات مردم و سپرده‌های آنها وارد شود.

حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی هم در یک برنامه تلویزیونی از وجود هفت‌هزار موسسه غیرمجاز مالی و اعتباری خبر داد و اظهار کرده بود: یک بخش از وجود این مشکل در نظام بانکی به عدم‌شفافیت چارچوب‌های قانونی بازمی‌گردد و از سوی دیگر نیز گاهی برخی موسسات مالی غیرمجاز که با بحران‌های مختلف وابسته‌اند، فشار سنگینی را در بانک مرکزی وارد می‌کنند که البته تعداد این موسسات خاص و محدود است. او با تاکید بر این‌که تمام موسسات کوچک روستایی فعال بدون مجوز نیز جزو موسسات مالی غیرمجاز شمرده می‌شوند، تصریح کرد: لازم است تمام این موسسات و تعاونی‌هایی که خدمات مالی می‌دهند، ساماندهی شوند، اما نکته جدی در این خصوص موسسات دانه‌درشتی است که به بانک مرکزی فشار می‌آورند و لازم است جلوی آنها گرفته شود. 

با این حال در سال‌های اخیر برخورد با موسسات مالی غیرمجاز و بلاتکلیفی و تجمع‌های اعتراضی سپرده‌گذاران این موسسات به یکی از مشکلات اقتصادی کشور تبدیل شده است که دولت سعی می‌کند با همکاری بانک‌های خصوصی، مشکلات مشتریان این موسسات را حل کند.

به گزارش صدای‌بامداد، بعد از مشکلات موسسه میزان و اعتراض‌های مشتریان این موسسه، این روزها نیز سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج با تجمع‌ در مقابل بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی نسبت به بلاتکلیفی خود اعتراض کرده و خواستار رفع مشکلاتشان هستند. در همین راستا بانک مرکزی حل مشکل این موسسه و ساماندهی و پرداخت سپرده‌های مشتریان را به بانک خصوصی پارسیان واگذار کرده است.  

ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اخیراً در برنامه "تیتر امشب" در توضیح اقدامات انجام‌شده درباره ساماندهی موسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج با اشاره به این‌که تمام تلاش بر این است که اجازه سوء‌استفاده به برخی در این شرایط داده نشود، گفت: بر این اساس تمام دقت به کار گرفته‌شده تا تخصیص منابع موسسه به‌درستی انجام شود. بانک پارسیان کانالی مطمئن برای پرداخت وجوه سپرده‌گذاران است و با این روش کمترین خسارت به خانواده سپرده‌گذاران وارد می‌شود. فعلاً بحث ادغام موسسه ثامن‌الحجج با بانک پارسیان مطرح نیست و این بانک به‌عنوان کانالی مطمئن عهده‌دار بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی ثامن‌الحجج شده است تا با دقت در فرآیند پرداخت این وجوه کمترین خسارت به سپرده‌گذاران وارد شود و آرامش به آن‌ها بازگردانده شود. در حالی بانک پارسیان تعهد پرداخت وجوه سپرده‌گذاران را برعهده‌گرفته که بانک مرکزی منابعی را از خود موسسه ثامن‌الحجج در اختیار این بانک قرار داده تا بتواند در این رابطه تأمین مالی کند.

ولی اله سیف بابیان این‌که پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج به‌تدریج و بر اساس مبالغ خرد انجام می‌شود، گفت: این روند ادامه پیدا خواهد کرد و همزمان دارایی‌های ملکی و املاک و مستغلاتی که متعلق به این موسسه است شناسایی‌شده و کم‌کم به‌نقد تبدیل‌شده و در پرداخت مابقی وجوه سپرده‌گذاران به کار گرفته خواهد شد.

وی با بیان این‌که بانک پارسیان کانال پرداخت وجوه سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج است، تأکید کرد: این بانک هیچ مسؤولیت دیگری در این رابطه ندارد و فقط بانک مرکزی باهدف این‌که یک کانال مطمئن برای پرداخت این وجوه و تعهدات ثامن‌الحجج انتخاب کند، این مسؤولیت را به بانک پارسیان واگذار کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
0
0
پس اجازه ندهید کار کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
0
0
شما را بخدا محافظه کاری را بگذارید کنار. چرا اسامی این موسسات غیر مجاز را اعلام نمی کنید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین