کد خبر: ۳۵۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

نامزدهای خبرگان و تبلیغات انتخاباتی متفاوت

امروز جمعه دومین روز از تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نهمین روز از تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری است اما در حالی که نامزدهای قوه مقننه در همین دو روز، حجم سنگینی از تبلیغات را بر سر مردم شهرها و حوزه های انتخابیه خود فرو ریخته اند، نامزدهای مجلس خبرگان در فضایی آرام اما با ابتکارات و تبلیغاتی متفاوت، به معرفی خود به رای دهندگان مشغولند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، وضعیت تبلیغات در همین دو روز شاید پاسخ برخی افراد که سوال می کنند چرا نامزدهای خبرگان دو برابر داوطلبان مجلس فرصت تبلیغات انتخاباتی دارند، کاملا روشن کرده باشد.
اکنون اگر از مردم عادی سوال کنید شاید بسیاری نتوانند در سایه انبوه تبلیغات انتخاباتی داوطلبان مجلس، نشانه ای از تبلیغات خبرگان پیدا کنند، بویژه آنکه تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری از لحاظ ماهیت ، روش و حتی شخصیت افراد شرکت کننده در آن با دیگر انتخابات تفاوت دارد و اگر دقت کنیم، مهم ترین ویژگی تبلیغات مجلس خبرگان، دور بودن آن از جنجال و هیاهوست.
شاید از همین رو بوده است که قانونگذار با توجه به استانی بودن حوزه انتخابیه نامزدهای خبرگان رهبری و تفاوت آنان با دیگر نامزدها، برای داوطلبان خبرگان فرصت یکسان تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی و رادیویی از شبکه های محلی استانی پیش بینی کرده است؛ امتیازی که فقط برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، با این تفاوت که چون حوزه تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری، ملی و سراسر کشور است، آنها در شبکه های ملی رادیویی و تلویزیونی تبلیغات می کنند و علاوه بر آن، در مناظره های گوناگون شبکه ها نیز حضور می یابند.
از سوی دیگر، تعدد داوطلبان مجلس از یکسو و شهرستانی بودن حوزه انتخابیه آنها از سوی دیگر، موجب شده است که قانونگذار برای آنها فرصت تبلیغات رادیویی و تلویویزنی پیش بینی نکند.
در راستای آیین نامه تبلیغات انتخابات خبرگان، برنامه های رادیویی و تلویزیونی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از طریق صدا و سیمای مرکز هر استان ضبط و پخش آن از بیست و دوم بهمن آغاز و تا چهارم اسفند ادامه خواهد داشت.

هر یک از داوطلبان مدت ۲۰ دقیقه برنامه تلویزیونی و 25 دقیقه برنامه رادیویی دارد و هر یک از برنامه های تولید شده با حضور داوطلبان در یک نوبت باز پخش می شود.
احوال شخصی، سوابق فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، انقلابی و مبارزاتی، مسئولیت ها، سوابق علمی، تحصیلات، آثار و تالیفات و تبیین جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان رهبری و ولایت فقیه، تبیین دستاوردهای انقلاب و شاخص های نمایندگی مجلس خبرگان رهبری بخشی از محورهای سخنان داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی است.
بر اساس ماده ۲۱ قانون انتخابات، برنامه های تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی نامزدهای انتخابات خبرگان باید قبل از پخش، ضبط شود و مورد تایید کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات خبرگان رهبری استان قرار گیرد.
علاوه بر این، تعمق در شیوه های تبلیغاتی نامزدهای مجلس خبرگان در دوره کنونی نشان می دهد که هر یک از آنان، از ابتکارات و راهکارهای ویژه ای برای معرفی خود بهره گرفته اند.
تبلیغات انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با رقابت 159 داوطلب برای تصدی 88 کرسی این مجلس از بامداد 22 بهمن آغاز شده است و تا ساعت 24 روز پنجم اسفند ادامه دارد.
همانگونه که از نام این مجلس بر می آید، طبق قانون اساسی، وظیفه مجلس خبرگان رهبری، انتخاب رهبری به عنوان بالاترین مقام در نظام جمهوری اسلامی و نظارت بر عملکرد او است و به همین دلیل، یکی از مهمترین ویژگیهای اعضای آن، برخورداری از درجه اجتهاد در مسائل فقهی و مذهبی و نیز، شناخت کافی از مسائل جامعه از جمله حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی است.
در گزارشی که پیش رو دارید، خبرنگاران ایرنا از حال و هوای انتخابات خبرگان در استانهای مختلف، شیوه های تبلیغاتی آنان و نیز، حمایت تشکلهای مختلف از نامزدهای این مجلس خبر داده اند.

** تبلیغات چهره های شناخته شده
علاوه بر حق استفاده از همه نوع شیوه های تبلیغاتی مجاز در انتخابات، همانگونه که پیشتر گفته شد همه نامزدهای خبرگان طبق قانون حق استفاده از تبلیغات رادیویی و تلویزیونی در حوزه انتخابیه خود را نیز دارند، اما با این وجود، شماری از آنها تاکنون وارد عرصه تبلیغات فردی نشده و حتی از پخش تبلیغات رادیویی و تلویزیونی نیز خودداری کرده اند. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و آیت الله محمد یزدی در حوزه انتخابیه استان تهران و آیت سیدمحمود هاشمی شاهرودی در حوزه انتخابیه مشهد از جمله چنین افرادی معرفی شده اند.
با این حال، صداوسیما طبق قانون انتخابات و مطابق جدولی که بر اساس قرعه کشی میان نامزدها و از سوی ستاد انتخابات تهیه شده است، در ساعت پخش سخنرانی این نامزدها، زندگینامه و سوابق آنها را به مخاطبان معرفی می کند تا فرصت برابر را به همگان داده باشد.
به نظر می رسد نامزدهای یادشده، با اطمینان از اینکه رای دهندگان بخوبی آنها را می شناسند و شاید بخاطر ویژگیهای شخصیتی و یا پرهیز از تبلیغات، تصمیم گرفته اند در این زمینه سکوت پیشه کنند.
گزارش خبرنگاران ایرنا نشان می دهد تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در قم شامل آیت الله محمد مومن و حجج اسلام و المسلمین محمد فائزی و میثم دوست محمدی نیز تاکنون چندان پرسروصدا نبوده و هیچیک از آنها اقدام به فعالیت های تبلیغی نکرده اند.
افراد دیگری نظیر آیت الله مومن هم وضعیت مشابهی دارند.
با این حال، از آنجا که شخصیتهای مذکور در فهرست ائتلافهای انتخاباتی قرار دارند، بطور طبیعی، نام آنان در تراکتها، پوسترها، بنرها، بروشورها و دیگر انواع تبلیغاتی که ائتلافها در سطح استان انجام می دهند، به چشم می خورد. در واقع، این افراد از حق شخصی خود در تبلیغات انصراف داده اند اما در تبلیغات جمعی ائتلافها همچنان حضور پر رنگی دارند.
بطور مثال، تاکنون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی اصولگرایان قم و حزب موتلفه اسلامی به صورت رسمی از آیت الله محمد مومن حمایت کرده اند.
افزون بر آن، مجمع هماهنگی پیروان خط امام و رهبری،مجمع طلاب وفضلای قمی، شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم و جبهه پایداری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از آیت الله مومن حمایت کرده اند.
از سوی دیگر، گروه های سیاسی اصلاح طلب به دلیل آنچه که آن را جذابیت از نظر سنی در حجت الاسلام میثم دوست محمدی به عنوان جوانترین کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با 24 سن دیده اند، مدتی دنبال حمایت از وی بودند و حتی در شبکه های مجازی به تبلیغش پرداختند اما دوست محمدی بنا به دلایلی از همه گروه های سیاسی خواست دست از حمایت وی بردارند.
دوست محمدی در این زمینه گفته است: «به احترام آیت الله مومن هیچ گونه تبلیغات عمومی نخواهم داشت و تنها در شبکه مجازی تلگرام فعالیت دارم و مصاحبه تلویزیونی خود را نیز ضبط خواهم کرد. »

** نبود تبلیغات به دلیل نداشتن منابع مالی
تبلیغات داوطلبان مجلس خبرگان به شیوه های مختلف در سراسر کشور همچنان ادامه دارد اما یکی از دلایل کمرنگ بودن آن در مقایسه با داوطلبان انتخابات مجلس، نداشتن منابع مالی و بودجه از سوی برخی نامزدها عنوان می شود.
به عنوان نمونه، دو نامزد نمایندگی مجلس خبرگان به نام های حجت الاسلام محمد حسن گلی شیردار و آیت الله علی اکبر سیفی کناری مشهور به مازندرانی از مجموع هفت نامزد خبرگان پنجم در مازندران با گذشت بیش از یک هفته از آغاز تبلیغات انتخاباتی، اقدام تبلیغاتی ویژه ای در شهرها و مناطق روستایی حوزه انتخابیه خود نکرده اند.
مهدی زاده، مسئول ستاد تبلیغاتی حجت الاسلام گلی شیردار به خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر کمبود بودجه و منابع مالی، دفاتر ستاد تبلیغاتی در سطح استان دایر نکرده ایم و هم اکنون نیز ستاد مرکزی ما در بابل در یک مسجد است.
فرزند حجت الاسلام علی اکبر سیفی کناری هم به عنوان رئیس ستاد این نامزد به خبرنگار ایرنا گفت: منابع مالی نداریم که هزینه کنیم.
او ادامه داد : چاپ عکس و بنر هزینه سنگینی دارد و پدرم این گونه تبلیغات بی رویه را قبول ندارد.
حجت الاسلام گلی شیردار نیز ترجیح می دهد تبلیغات خود را به صورت خانه به خانه و سخنرانی در مجالس انجام دهد چون به گفته مسئول ستاد تبلیغاتی وی، شیردار یک جهادی و بسیجی است و به ریخت و پاش های تبلیغاتی همراه با دادن ناهار و استفاده از منابع مالی برخی گروه های سیاسی یا اتحادیه ها و اصناف اعتقادی ندارد.

** بهترین تریبون؛ منبر
ویژگیهای شخصیتی، میزان اثرگذاری، نحوه رقابت، تجربه سخنرانی ، نحوه تعامل با مردم و مواردی از این دست، همگی موجب شده است تا بیش از داوطلبان دیگر انتخابات، نامزدهای مجلس خبرگان به استفاده از منبر و مساجد به عنوان بهترین تریبون برای تبلیغات انتخاباتی و بیان دیدگاههای خود روی بیاورند.
گزارش خبرنگاران ایرنا از استانهای مختلف کشور موید آن است که با وجود گذشت بیش از یک هفته از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدهای پنجمین دوره خبرگان رهبری، آنها بیش ار هر چیزی از مجالس و اماکن مذهبی برای معرفی خود و طرح دیدگاه هایشان استفاده می کنند .
کم توجهی ستادهای نامزدهای خبرگان رهبری در برخی مناطق به شیوه های جدید تبلیغاتی به گونه ای است که آنان حتی از نصب کردن بنر و چسباندن و پخش کردن پوستر خودداری می کنند .
این وضعیت موجب شده است که برخی کارشناسان هشدار بدهند این وضعیت ممکن است موجب شود برخی از مردم از جمله در روستاها حتی از اصل برگزاری انتخابات مجلس خبرگان در روز هفتم اسفند بی اطلاع باشند چه رسد به آنکه همه نامزدهای آن را بخوبی بشناسند.

** گرایش به تراکت و بروشور
بنا به گزارشها، ابزار تبلیغاتی نامزدهای مجلس خبرگان در برخی استانها نظیر اصفهان نیز از زمان آغاز تبلیغات تاکنون بیشتر بر تبلیغات رادیو و تلویزیونی متمرکز بوده است اما استفاده از تراکت و بروشور به عنوان یک ابزار تبلیغاتی جدی نیز از سوی آنها پیگیری می شود.
در استان اصفهان هم اینک 12 نفر برای تصدی پنج کرسی مجلس خبرگان رهبری از این استان با یکدیگر رقابت می کنند و به همین دلیل، یکی از رقابتی ترین حوزه های خبرگان در سطح کشور به شمار می رود.
از استان هرمزگان هم خبر می رسد که یکی از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در این استان جنوبی در تبلیغات انتخاباتی خود توجه ویژه ای به چاپ بروشور نشان داده است.
در این بروشور به سوابق وزندگینامه آیت الله غلامعلی نعیم آبادی اشاره شده است. او نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، امام جمعه شهر بندرعباس و نماینده مجلس خبرگان رهبری است.
بروشور او در بخشهای مختلف و عناوینی چون زندگی علمی، تدریس در حوزه و دانشگاه، درمیدان سیاست، تلاش در جهت کارهای فرهنگی، تحقیق و تالیف می کوشد تا هر چه بیشتر رای دهندگان را با شخصیت و سوابق سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این نامزد مجلس خبرگان آشنا کند.

** تبلیغات شهری
استان تهران، جایی که 32 نامزد برای بدست آوردن 16 کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت دارند، بیشترین تبلیغات این نامزدها را در تبلیغات شهری به صورت نصب بنر، پوستر و تبلیغ در تلویزیون های شهری به نمایش گذاشته است.
بیشتر نامزدهای خبرگان رهبری در استان تهران تقریبا از همه روش های شناخته شده تبلیغاتی برای بیان دیدگاه های خود استفاده می کنند و این وضعیت موجب شده است تا مردم با دیدن تبلیغات پوستری برخی از آنها نظیر محسن اسماعیلی که تنها نامزد غیر معمم انتخابات خبرگان است، اندکی دچار تردید شوند چون نحوه تبلیغات وی همانند نامزدهای مجلس شورای اسلامی است و عده بسیاری تصور می کنند او نامزد انتخابات مجلس شده است.
با این حال، حضور فعال گروههای سیاسی در ارایه فهرست نامزدهای موردنظر خود در سطح شهر و استان، اینگونه تردیدهای مردم را برطرف می کند. در این زمینه، تشکلهایی نظیر جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعیت حامیان انقلاب اسلامی بسیار فعال هستند.
از استان گیلان هم که دارای هفت نامزد در انتخابات پنجمین مجلس خبرگان رهبری و چهار کرسی در این مجلس است هم خبر می رسد تبلیغات داوطلبان آن کم و بیش در سطح استان انجام می شود که از جمله آنها می توان به تبلیغات شهری و نطق های رادیویی و تلویزیونی نامزدها اشاره کرد.
در این میان،تبلیغات آیت الله زین العابدین قربانی و آیت الله رضا رمضانی از دیگران پررنگ تر است.
در شهر رشت و خیابان های اصلی، مغازه هایی به چشم می خورد که به ستاد تبلیغی آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه رشت تبدیل شده اند و پوسترها و بعضاً لوح های فشرده سخنرانی وی در آنجا وجود دارد.
آیت الله رمضانی نماینده کنونی گیلان در مجلس خبرگان رهبری نیز سفرهای تبلیغاتی خود به شهرستان های استان را آغاز کرده و با هدف آغاز به کار ستادهای تبلیغاتی در شهرستان ها، در مساجد بنام و معروف هر شهرستان، سخنرانی دارد.
از پنج نامزد دیگر خبرگان در گیلان، هنوز تبلیغات متمایزی به چشم نمی خورد و ستادهای آنان به نصب عکس ها و بنرها در مکان های تعبیه شده در سطح شهر و نطق های رادیویی و تلویزیونی اکتفا کرده اند.
بنا به گزارشها، در استان کرمانشاه هم تبلیغات شهری نمود دارد. در این استان، اعلام حمایت احزاب و تشکلها از نامزدها کاملا مشهود است طوری که اکثر اصلاح طلبان استان کرمانشاه ( شامل 16 حزب ) از آیات محمود محمدی عراقی و امان الله نریمانی در انتخابات حمایت می کنند و اصولگرایان شامل جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پشتیبانی از آیات حسن ممدوحی و محمود محمدی عراقی برخاسته اند. دو حزب اصلاح طلب توسعه و کارگزاران هم از آقایان مستشاری و نریمانی حمایت کرده اند.
علیرضا مستشاری تبلیغات محیطی گسترده ای در شهر کرمانشاه با نصب بنر و تراکت و عکس های مختلف داشته ، دارای سایت و کانال خبری در فضای مجازی است و در شهرستان های استان کرمانشاه دیدارهای عمومی و خصوصی زیادی با مردم طی روزهای گذشته داشته است.
آیت الله ممدوحی نیز تبلیغات محیطی گسترده ای با نصب عکس و بنرهای بزرگ داشته ، انجام سخنرانی در مجامع عمومی و خصوصی را در برنامه کاری خود قرار داده و علاوه بر سفر به اکثر شهرستان های استان کرمانشاه طی روزهای اخیر، چند مصاحبه نیز با رسانه ها داشته است.
امان الله نریمانی نیز تبلیغات مناسبی تاکنون داشته و برنامه سخنرانی و بازدید از شهرستان ها را در دستور کار خود قرار داده است. او همچنین دارای کانال خبری برای اطلاع رسانی از مواضع و برنامه های تبلیغی خود است.
آیت الله محمود محمدی عراقی نیز علاوه بر تبلیغاتی محیطی و سخنرانی در مجامع مختلف، اولین نامزدی بود که مصاحبه با رسانه ها را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر آن، طرفداران او، اقدام به پخش پوسترها و تراکت های تبلیغی در منازل مردم می کنند؛ شیوه ای که دیگر نامزدها تاکنون به آن روی نیاورده اند.

** مصاحبه با رسانه ها
تبلیغات انتخابات نامزدهای خبرگان رهبری در استان مرکزی که در نخستین روزهای مجاز شدن تبلیغات به شکل محسوسی کم رنگ بود با نزدیک شدن به هفتم اسفند هر روز گرمتر می شود.
اکنون در گوشه و کنار شهرهای استان عکس ها، بنرهایی ازنامزدهای مجلس خبرگان رهبری به چشم می خورد آنان با دایر کردن ستادهای خود، اقلام تبلیغی را در اختیار مردم قرار می دهند.
در این اقلام نامزدها به شرح زندگینامه، آثار و تالیفات، حضور در دفاع مقدس، سوابق تحصیلی در حوزه علمیه، شرکت در دروس حوزوی، بهره گیری از درس آیات عظام برجسته، فعالیت های مبارزاتی، سوابق امامت جمعه، مسئولیت های سیاسی، اداری و قضایی پرداخته اند.
اهمیت مجلس خبرگان رهبری، وظایف این قانون، توضیح ولایت فقیه به عنوان یک اصل مترقی از نظر شرع و قانون اساسی از دیگر موارد مطرح شده در تبلیغات نامزدها است.
گروه های سیاسی نیز در لیست های خود، برخی از نامزدهای خود را گنجانده و به حمایت از آنان می پردازند که آیات احمد محسنی گرکانی و محسن محمدی عراقی (اراکی) مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان و حجج اسلام سید جواد موسوی و احمد دانش زاده مومن نامزدهای مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان استان مرکزی هستند.
مصاحبه ها با رسانه ها، حضور در خبرگزاری ها و سخنرانی در محافل عمومی از دیگر برنامه های نامزدهای خبرگان رهبری برای معرفی برنامه هایشان به مردم است.
فعالیت های تبلیغی نامزدهای خبرگان رهبری استان مرکزی درحال حاضر بر محمل تبلیغات رسانه ای نیز جریان دارد و صدا و سیمای استانی (شبکه آفتاب) از روز شنبه در قالب برنامه هدفمند پخش تصویری و صوتی مصاحبه نامزدها را آغاز کرده است.
فضای مجازی نیز مورد استفاده نامزدهای خبرگان در استان مرکزی قرار گرفته و این فضا از حال و هوای انتخاباتی بی نصیب نمانده است به گونه ای که برخی از نامزدها نسبت به دایر کردن کانال در تلگرام اقدام کرده اند.
آقایان احمد دانش زاده مومن، کاظم سپاسی آشتیانی، احمد محسنی گرکانی، محسن محمدی عراقی (اراکی) و سید جواد موسوی نامزدهای انتخابات خبرگان در استان استان مرکزی هستند.
در پنجمین دوره رقابت های انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی 17 داوطلب ثبت نام کردند که صلاحیت پنج نامزد تایید شده ، سه نفر انصراف دادند و بقیه رد صلاحیت شدند.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت دو کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

** حضور در مجامع
به نظر می رسد در استان البرز ، حضور در دانشگاه ها، مساجد، هیات ها و پایگاه های بسیج بیش از دیگر شیوه های تبلیغاتی موردتوجه نامزدهای مجلس خبرگان قرار گرفته است.
این استان برای نخستین بار پس از تشکیل، دو نماینده مستقل در مجلس خبرگان رهبری خواهد داشت و برای کسب آن، هم اکنون شش نامزد با یکدیگر رقابت می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان به شکل های مختلف در این استان صورت می گیرد. نامزدها ستادهایی را در شهر تشکیل داده اند و علاوه بر آن برخی از آنان بنرهای بزرگی در نقاط مختلف و تقاطع های اصلی و پرتردد نصب کرده اند.
با فرا رسیدن ایام فاطمیه اول نیز نامزدهای مجلس خبرگان برای حضور در هیات های عزاداری که از روز پنجشنبه آغاز شده، برنامه ریزی کرده اند.

** خوش و بش با مردم
از بیرجند مرکز خراسان جنوبی هم خبر می رسد تبلیغات رسمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی که از 22 بهمن همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده، این روزها رو به افزایش است.
آیت الله سید ابراهیم رئیس الساداتی( رئیسی) و محمد ابراهیم ربانی مهمویی( آیت الله ربانی) دو نامزد مجلس خبرگان خراسان جنوبی هستند که علاوه بر ضبط برنامه های تلویزیونی 20دقیقه ای که از شبکه استانی خاوران پخش شد، برای دقایقی در محافل رسمی حضور می یابند و پس از خوش و بش با مردم، محفل را ترک می کنند.
تعدادی از عکاسان نیز با استفاده از فرصت پیش آمده ، عکس نامزد دلخواه خود را در شبکه های مجازی و سایت های محلی منتشر می کنند.
از میان دو داوطلب، سید ابراهیم رئیس الساداتی( رئیسی) با برنامه ای منسجم تر نسبت به رقیب انتخاباتی خود در حال تبلیغات است.
با این حال، در شهر بیرجند بجز دو بنر بزرگ که در آن، مردم به شرکت در انتخابات فراخوانده شده اند، اثر چندانی از تبلیغات نامزدهای خبرگان به چشم نمی خورد اگرچه تعدادی از مغازه ها به صورت محدود پوسترهایی را از رئیسی بر شیشه های خود نصب کرده اند.
محمد ابراهیم ربانی مهمویی( آیت الله ربانی) نیز در تبلیغات انتخاباتی خود سفر به روستاها و نقاط محروم را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت یک نماینده در مجلس خبرگان دارد.

** تبلیغات کمرنگ روی دیوارها، پر رنگ در فضای مجازی
تبلیغات پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان اردبیل در حالی به هفته دوم رسیده است که هنوز نمود چندانی از تبلیغات و تحرک نامزدها در شهرها و روستاهای این استان شمال غربی کشور دیده نمی شود.
دو نامزد بومی این انتخابات یعنی آیت الله سید حسن عاملی و آیت الله سید فخرالدین موسوی ننه کران به همراه آیت الله سید صادق محمدی نامزد اصفهانی الاصل که حوزه انتخابیه خود را در آخرین لحظه از استان تهران به این استان تغییر داد، هنوز تحرک تبلیغاتی گسترده ای نداشته اند.
بنا به گزارشها، ایجاد یک ستاد توسط آیت الله موسوی ننه کران و ستادی توسط آیت الله محمدی در شهر اردبیل و ایجاد یک ستاد از سوی دوستداران و هواداران آیت الله عاملی که نام ستاد مردمی بر آن نهاده شده، از جمله فعالیت های پر رنگ این نامزدها برای ساماندهی هواداران و کارهای تبلیغی است.
در گذری از خیابان های شهر اردبیل تنها تعدادی محدود تصاویر و پوسترهای آیت الله موسوی ننه کران بر دیوارها دیده می شود، ضمن اینکه بر شیشه تعدادی از مغازه ها نیز تصویر آیت الله عاملی نصب شده است.
بر خلاف فضای حقیقی، اما فضای مجازی در این زمینه بویژه از سوی هواداران آیت الله عاملی گرم است و در کانالی تحت عنوان حامیان آیت الله عاملی انواع تصاویر و مطلب در حمایت از وی درج می شود.
دو مصاحبه ایرنا با آیت الله موسوی ننه کران و آیت الله محمدی در فضای مجازی نیز در حال بازنشر است و این در حالی است که آیت الله عاملی از مصاحبه با رسانه ها خودداری می کند.
در صحنه سیاسی نیز جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین و محققین قم از آیت الله عاملی و آیت الله محمدی حمایت کرده اند، ضمن اینکه ائتلاف اصولگرایان استان اردبیل نیز این دو نامزد را در لیست خود قرار داده اند. جامعه اسلامی بازار اردبیل نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده که ازنامزدی آیت الله عاملی و آیت الله موسوی ننه کران حمایت می کند.
استان اردبیل با یک میلیون و 250 هزار نفر جمعیت، دو نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

** تبلیغات نامزدهای نابرابر
تبلیغات در برخی استانها نیز تحت تاثیر نابرابر بودن نامزدها از نظر شهرت و سوابق برای مردم حوزه انتخابیه ، تاکنون چندان جدی نبوده است. نمونه این وضعیت، استان سمنان است.
استان سمنان یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد و دو نامزد به نام های آیت الله سیدمحمد شاهچراغی و حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط برای کسب آن رقابت می کنند.
آیت الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان است و مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دارد.
رقیب او، حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط است که هفته گذشته و در آخرین ساعات باقیمانده از مهلت جابجایی نامزدها، از حوزه انتخابیه اصفهان به استان سمنان انتقال یافت تا انتخابات خبرگان در این استان حالت رقابتی به خود گیرد.
با این حال، حجت الاسلام خطاط که مردم حوزه انتخابیه اش، هنوز شناخت چندانی از او ندارند، تاکنون دست به تحرک انتخاباتی یا تبلیغات گسترده در انتخابات نزده و این در حالی است که هنوز هیچ طیف و گروهی نیز از وی اعلام حمایت نکرده اند.
این شرایط موجب شده است تا با وجود تشکیل ستادهایی در شهرستانهای مختلف، هر دو نامزد مذکور آنطور که انتظار می رود فعالیت تبلیغاتی گسترده ای در سطح استان نداشته باشند.
در استانهای دیگر نظیر استان کهگیلویه وبویراحمد نیز گزارشی از وجود تبلیغات گسترده نامزدهای خبرگان مخابره نشده است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی نسب یکی از دو نامزد انتخابات مجلس خبرگان در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون فعالیت تبلیغاتی چندانی نداشته و دبیرخانه ستاد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان نیز گفته است که او هنوز درخواستی برای تشکیل ستاد و نطق های انتخاباتی به این ستاد ارائه نکرده است.
رقیب موسوی نسب، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده فعلی مردم کهگیلویه وبویراحمد در مجلس خبرگان رهبری است که از اوایل آغاز تبلیغات رسمی مجلس خبرگان رهبری تاکنون در چند شهر نطق انتخاباتی کرده است.
سید شرف الدین ملک حسینی فرزند مرحوم سیدکرامت الله ملک حسینی نماینده سابق ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد است و بیت ملک حسینی نزد مردم این منطقه از احترام و جایگاه ویژه ای دارد.
کهگیلویه و بویر احمد دارای یک کرسی در مجلس خبرگان رهبری است.

** برگزاری نشست و میزگرد
تبلیغات سه نامزد انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان گلستان اگر چه در مجموع کمرنگ است اما موارد انجام شده بیشتر در قالب تشکیل معدودی ستاد، برگزاری میزگرد و نشست، گفت وگوهای رادیویی و معرفی تلویزیونی، نصب پوستر، بنر و دیدار با اقشار مختلف مردم انجام می شود.
بیشترین تبلیغات بویژه در حوزه برگزاری میزگرد و نشست و دیدارها مربوط به سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، امام جمعه شهر گرگان و نماینده مجلس خبرگان رهبری است.
تبلیغات حسینعلی سعدی و عبدالهادی مرتضوی شاهرودی با همین روش ها در رده بعدی قرار دارد.
در حالی که اصلاح طلبان از کاظم نورمفیدی و عبدالهادی مرتضوی شاهرودی حمایت کرده اند، اصولگرایان از عبدالهادی مرتضوی شاهرودی و حسینعلی سعدی پشتیبانی می کنند.
جامعه روحانیت مبارز هم در استان گلستان از آیت الله نورمفیدی و عبدالهادی مرتضوی شاهرودی اعلام حمایت کرده است.
از استان ایلام هم خبر می رسد که حجت الاسلام سعیدی گلپایگانی یکی از دو نامزد مجلس خبرگان رهبری در این استان همزمان با آغاز فعالیت های تبلیغاتی در روز 22 بهمن با سفر به ایلام و حضور در راهپیمایی این روز رسما برنامه تبلیغاتی خود را آغاز کرده و تاکنون سفرهایی به چند شهرستان از جمله ملکشاهی و مهران نیز داشته است، این در حالی است که حجت الاسلام مهدی خطیبی دیگر نامزد مجلس خبرگان رهبری استان ایلام تاکنون برنامه تبلیغاتی خاصی نداشته است.
هر دو نامزد انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان ایلام غیر بومی هستند و برای کسب تنها کرسی آن با یکدیگر رقابت می کنند.

** تبلیغات زیرپوستی در نخستین حرم اهل بیت(ع)
در آغاز دومین هفته از تبلیغات انتخاباتی مجلس خبرگان از خراسان رضوی که بعد از تهران با شش جایگاه از 88 کرسی مجلس خبرگان رهبری دارای بیشترین نمایندگان خبرگان رهبری است، خبر می رسد این تبلیغات در فضایی آرام و زیر پوستی و به دور از جنجال های معمول سایر انتخابات در حال پیگیری است.
از مجموع 47 داوطلب ثبت نامی برای نامزدی نمایندگی این استان در پنجمین دوره مجلس خبرگان که نسبت به دور چهارم بیش از 60 درصد رشد داشت صلاحیت 10 نفر تایید شد و این نامزدها از هفته گذشته بطور رسمی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند.
به گزارش ایرنا، این روزها تبلیغات بیرونی و خیابانی خیلی نمود ندارد جز فهرست تبلیغی مورد حمایت جامعتین که به صورت بنرهای دو در یک مترمربع در اکثر چهارراه ها به چشم می آیند.
در واقع کمتر تبلیغی از نامزدهای خبرگان به صورت دیواری می توان یافت اما تبلیغات به شیوه های دیگر و به نوعی زیرپوستی در قالب نشست ها و همایش ها و سخنرانی ها و بیشتر جلسات مناسبتی و مذهبی و غیره در حال پیگیری است.
اما در همان چهارراه ها و طول خیابان ها آنچه از هفته ها و ماه ها قبل دیده شده وهمچنان هم پررنگ تر می شود جلسات سخنرانی این نامزدها در مراسم ها و مناسبت های مختلف بویژه دهه فاطمیه (س) است.
تبلیغاتی که در قالب سخنرانی در حسینیه ها ، مساجد و مراسم عزاداری به شدت محسوس است.
در میان همه این نامزدها می توان گفت ، بیش ازهمه تبلیغات نامزدهای لیست جامعتین به شکلی انسجام یافته تراز همان 22 بهمن ماه در شهر مشهد و نیز برخی شهرستان های استان شروع شد. ضمن آنکه به صورت موردی تصاویری از آیت الله عالمی هم در شهر در برخی محدوده ها نصب شده است.
لیستی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری در خراسان رضوی به صورت مشترک ارائه و از آن حمایت کرده اند، متشکل از هفت نفر و شامل آیات عظام سید احمد حسینی خراسانی ، سید مجتبی حسینی ، حسن عالمی ، سید محمد سعیدی گلپایگانی ، دکتر محمد هادی عبد خدایی ، سید احمد علم الهدی و سید محمود هاشمی شاهرودی است.
بر اساس اعلام سخنگو و دبیر جامعتین در خراسان رضوی، این ستاد در استان از تاریخ هشتم بهمن ماه در قالب 24 کمیته استانی و51 کمیته شهرستانی فعال شده که برای معرفی کاندیداهای خود به مردم اقدام کرده اند.
جامعتین از همان ابتدای شروع ایام تبلیغات به صورت منسجم در قالب چاپ آگهی های روزنامه بویژه در روزنامه خراسان کار خود را شروع کردند و به مرور ستادها هم البته به دور از هیاهوی رایج فضای انتخابات، شکل گرفته و با چاپ بروشور و یا تدوین جدول سخنرانی ها در حال فعالیت هستند.
در مقابل اصولگرایان که به نظر می رسد از ماهها قبل در این زمینه برنامه ریزی کرده بودند، ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت با تاخیر وارد صحنه شده و طی روزهای اخیر لیست نامزدهای مورد حمایت خود را اعلام کردند. فهرست شش نفره آنها متشکل ازآیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ، دکتر سید محمود مدنی بجستانی ،دکتر محمد هادی عبدخدایی ، سید احمد حسینی خراسانی ، سید حسن عالمی و علی قربانی است.
تبلیغات صدا و سیما هم در قالب جدولی مشخص بر اساس قانون انجام و ارائه شده و رسانه ها هم در این چهارچوب برنامه ریزی هایی را برای مصاحبه با این نامزدها انجام داده اند.
اما در کنار این امر ، تبلیغات انفرادی نامزدها هم انجام می شود ،هر چند برخی از این نامزدها از مدت ها قبل در قالب جلسات و نشست های مناسبتی و هیاتی حضوری محسوس در عرصه اجتماعی داشته اند.
به عنوان مثال، در حالی که برخی از علما همچون آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد که پیش از این نیز حضوری جدی در جلسات و نشست های مختلف داشت، اکنون تبلیغات انتخاباتی را به صورت جدی تر دنبال می کنند، آیت الله عالمی هم که به ندرت از وی تصویری و خبری منتشر می شد امروز در کنار برخی دیگر از نامزدها در جلسات و نشست های دانشگاهی شرکت می کند و یا در برنامه های مناسبتی حضور می یابد .
در مجموع، عمده تمرکز نامزدهای خبرگان رهبری بویژه ستاد جامعتین و نامزدهای آن برای تبلیغات در مشهد متمرکز است زیرا از کل جمعیت چهار میلیون و 420 هزار و 718 نفری واجد شرایط رای استان بیش از دو میلیون و 150 هزار نفر در مشهد هستند.
اما در عین حال برخی از این نامزدها در حوزه شهرستانی هم فعالیت قابل توجهی را صورت داده اند ، چنانکه آیت الله قربانی بیشتر در حوزه نیشابور و سبزوار و سرخس و فریمان و آیت الله مدنی در حوزه شهرستان ها گناباد و بجستان و تربت حیدریه و آیت الله مجتبی حسینی در شهرستان سبزوار فعالیت می کنند.
اما در کنار تبلیغات عادی نامزدهای خبرگان رهبری، تبلیغات اینترنتی ، پیامکی و تلگرامی هم در این دوره نمود دارد. از میان این نامزدها بیش از همه آیت الله مدنی که با راه اندازی شبکه تلگرامی تبلیغات به این شیوه را از همان ابتدا پیگیری می کند.
علاوه بر این ،وی و نیز برخی از نامزدها چون آیت الله علم الهدی ، آیت الله سید حسن عالمی سایت های مربوط به خود و نیز برخی سایت ها وابسته چون تبیان به تبلیغات اینترنتی و فعالیت در شبکه های مجازی گرایش یافته اند.
هنوز تا پایان زمان تبلیغات خبرگان حدود شش روز زمان باقی مانده است و در این میان برخی از نامزدها و نیز ائتلاف ها تلاش می کنند تا با تبلیغات به شیوه های مناسب، به حضور و مشارکت مردم در عرصه این انتخابات جلوه و شور بیشتری ببخشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین