کد خبر: ۳۵۰۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱

اقدام عجیب پزشکان در اعتراض به بیمه‌ها

تاخیر بیمه‌ها در پرداخت پزشکان باز هم مشکل‌ساز شد و این بار جمعی از پزشکان خانواده استان فارس در انتقاد به تاخیر حدود پنج ماهه بیمه‌ها ویزیت خود را به صورت آزاد از بیماران دریافت کردند؛ البته رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید دارد که این پزشکان متعلق به بخش خصوصی بودند و هیچکدام از پزشکان منتسب به این دانشگاه، در این اقدام مشارکت نکردند.
آفتاب‌‌نیوز : اختصاص منابع پایداری که بتواند پشتوانه محکمی برای ادامه برنامه پزشک خانواده باشد، مهم‌ترین خواسته متولیان این نظام سلامت و همچنین ارایه دهندگان خدمات پزشک خانواده است؛ چرا که به گفته آنها این منابع می‌توانند در شرایط بحران، ثابت بمانند تا خللی در اجرای این برنامه ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، دکتر عزت الله گل علیزاده، معاون سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص چرایی انتقاد جمعی از پزشکان خانواده استان فارس و تصمیم به دریافت ویزیت به صورت آزاد گفت: درحال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر مشکلات زیادی دارند و همین مشکلات در پرداخت‌ها اختلال ایجاد کرده است. در یک هفته اخیر چندماه از مطالبات این پزشکان پرداخت و این قضیه تا حدود زیادی منتفی شد و خللی در خدمت به مردم منطقه بوجود نیامد. مسئولان سازمان‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت هم قول داده‌اند که از این به بعد، پرداخت‌ها را به صورت منظم انجام دهند.

وی افزود: محل درآمد پزشکان عمومی همین قراردادها است و با این حقوق امورات خود را می‌گذرانند. آنها جراح نیستند که حق‌العمل آن را دریافت کنند، امیدورایم شرایطی پیش آید که موجبات رضایت همکاران فراهم شود.

معاون سازمان نظام پزشکی، مهم‌ترین اصل اجرای برنامه پزشک خانواده را تامین منابع پایدار برای این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: ما از هیئت دولت انتظار داریم وقتی طرح بزرگی مثل پزشک خانواده را شروع می‌شود، مهم‌ترین اصل آن یعنی تامین منابع پایدار را در نظر بگیرند. یکی از ایراداتی که به طرح پزشک خانواده وارد است، منابع مالی ناپایدار آن است. اگر مشکل بودجه‌ای به وجود آید، تمام طرح زیر سوال می‌رود. اگر این برنامه در مسیر خود دچار چالش شود قطعا نمی‌توانیم آن را در تمام کشور گسترش دهیم و اما و اگرهای زیادی را به دنبال خواهد داشت.

گل‌علیزاده تصریح کرد: منابع مالی پایدار یعنی یک رقم ثابت، از یک محل خاص به این طرح اختصاص داده شود. نشان‌دار بودن این ردیف بودجه‌ای نیز مهم است. به صورتی که اگر اعتبارات بودجه‌ای دچار نوسان شد، این پرداختی دچار مشکل نشود.

وی عدم تمرکز منابع را منجر به تصمیم گیری بهتر درباره نحوه تخصیص منابع دانست و ادامه داد: منابع پزشک خانواده روستایی و شهری متفاوت است. این منابع از محل بودجه عمومی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود و بخشی از آن نیز در اختیاربیمه‌ها است. تجمیع منابع باعث می‌شود راحت‌تر درباره تخصیص منابع تصمیم‌گیری کرد.

معاون سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: تنها مسیر ما پزشک خانواده و نظام ارجاع است. این برنامه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین در سیاست‌های ابلاغی رهبری مورد اشاره قرار گرفته است. هرچقدر پول در سبد درمان بریزیم بازهم با کمبود منابع روبرو می‌شویم؛ چرا که راهنمای بالینی، سطح بندی خدمات و نظام ارجاع نداریم و از طرفی شاهد تقاضای القایی هستیم.

گل‌علیزاده تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم خدمات را سطح بندی و نظام ارجاع را برای آن راه‌اندازی کنیم. این امر کمک می‌کند منابع به خوبی مدیریت شود. هرچه بیشتر به سطح یک درمان و برطرف کردن نواقص آن بپردازیم، بهتر می‌توانیم این نظام را در کل کشور گسترش دهیم که در نهایت به تعالی نظام سلامت در کشور کمک می‌کند.

وی همچنین به برخی اختلافات در نحوه اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و گفت: در استان مازندران این پرداخت‌ها به روز است. تفاوتی که در اجرای پزشک خانواده فارس و مازندران وجود دارد، محل اختلاف است. همچنین مبلغ سرانه‌ای که برای پزشکان تک شیفت اختصاص داده می‌شود کمتراست در صورتی که قبلا این رقم یکی بود.

مردم تحمل کنند، پزشکان تعامل


در ادامه، محمد هادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز درباره این اقدام پزشکان خانواده فارس گفت: انتقاد پزشکان خانواده استان فارس به تاخیر در پرداخت چهار تا پنج ماهه بیمه‌ها بود. هفته گذشته مقدار قابل توجهی از این بدهی پرداخت شد. این تصمیم نیز قبل از این پرداخت‌ها بود. ولی آنها این تصمیم را اجرایی کردند. برنامه آنها این نبود که اعتراض را ادامه دهند. قرار بود فقط روز اول اسفند به صورت نمادین ویزیت بیماران آزاد دریافت شود. مثل شرایطی که پزشک خانواده اجرا نمی‌شد.

ایمانیه با بیان اینکه این پزشکان با این هدف که هشداری به سازمان‌های بیمه‌گر داده باشند و همچنین نشان دادن تاثیر پزشک خانواده در کاهش بارمالی مردم دست به چنین اقدامی زده‌اند، ادامه داد: از امروز وضعیت مثل قبل خواهد بود. البته ما به هیچ وجه با این کار موافق نبودیم و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز این کار را انجام ندادند. در حال حاضر نیز حدود سه ماه از بدهی این پزشکان پرداخت شده است. همچنین خوشبختانه وضعیت پرداختی به پزشکان خانواده در استان مازندران منظم است و 15 هرماه 80 درصد پرداخت‌ها انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: این برنامه در ذات خود قطعا نارضایتی‌هایی را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه مردم عادت کرده‌اند به چندین متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند. اما اینکار کمر اقتصاد سلامت کشور را می‌شکند. این اواخر ارزش دفترچه‌های بیمه به 14 تا 15 درصد از کل هزینه‌ای که مردم پرداخت می‌کردند، کاهش پیدا کرده بود. در واقع داشتن یا نداشتن آن تفاوتی نداشت.

ایمانیه اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را تنها راه چاره بهبود وضعیت اقتصاد سلامت دانست و افزود: مردم باید کمی سختی‌های ابتدای کار را تحمل کنند. پزشکان نیز سعی کنند با تعامل بیشتری با مردم رفتار کنند و به جای ایجاد نارضایتی، جاذبه ایجاد کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین