کد خبر: ۳۵۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

کشته‌شدن 140 غیر‌نظامی در سوریه

در حالی که جامعه بین الملل در این روزها تلاش دارد تا ماشین مرگ را در سوریه متوقف کند، تروریست ها که بطور پنهان و آشکار از حمایت برخی کشورهای منطقه برخوردار هستند، 140 غیر نظامی بی دفاع را به کام مرگ فرستادند.
آفتاب‌‌نیوز :
 کشتار در شهر حمص و دمشق که داعش با انتشار پیام های اینترنتی مسوولیت آن را پذیرفت، نشانگر این است که برای آتش بس و ترک مخاصمه در سوریه بازیگران اصلی و مهم منطقه باید در میز مذاکره تعریف روشن و شفافی از گروه های تروریستی داشته باشند.

 به گزارش آفتاب، رسانه های سوریه اعلام کردند که طی روز یکشنبه در محله ی حمص و جنوب دمشق پایتخت 5 تا 6 انفجار مهیب رخ داده است و در جریان آن 140 نفر جان باختند.

انفجار دو بمب جاسازی شده در خودروها در محله علوی نشین 'الزهرا' در حمص بیش از 50 نفر را به کشتن داد.

این دو خودرو در فاصله نزدیک به هم منفجر شدند که گفته می شود ده ها تن نیز در اثر آن زخمی شده اند.

رسانه های دولتی سوریه اعلام کردند که در سیده زینب در حومه جنوبی دمشق چهار انفجار روی داده است که حداقل ۸۳ قربانی برجای گذاشته است.

در اثر انفجار بمب ها در جنوب دمشق 180 نفر زخمی شده اند.

سوریه در 5 سال اخیر با اشتباه محاسباتی برخی قدرت های بزرگ و کشورهای منطقه برای برکناری بشار اسد و روی کار آوردن رژیم دست نشانده ، سوریه را با بحرانی بزرگ روبه رو کردند که حاصل آن برای مردم این کشور چیزی جز ویرانی ، مرگ ، گرسنگی ، فقر و آوراگی نبوده است. 

آثار خشونت های گروه های تروریستی دامن کشورهای غربی را که عملیات تروریستی پاریس در شامگاه جمعه (۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان) از جمله آن بوده ، نیز گرفته است و کشورهای غربی را برآن داشته است تا برای پایان دادن به این بحران تدابیری بیاندیشند. 

برگزاری نشست های مختلف از جمله کنفرانس مونیخ در همین راستا بوده است؛ در این کنفرانس (12 تا 14 فوریه ) بیش از 17 کشور شرکت کننده که به نوعی درگیر جنگ سوریه هستند، طرحی در زمینه برقراری آتش بس، توقف درگیری و بازشدن راه ها به منظور ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور ارائه کردند که بر اساس آن کشورها به توافق رسیدند که کلیۀ موانع در راه توزیع کمک به غیر نظامیان از میان برداشته شود و آتش بس حداکثر تا یک هفتۀ دیگر بر قرار گردد. 

در ادامه این روند دیدار ها و گفت گوهایی بین وزیر خارجه روسیه و آمریکا صورت گرفت ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه 21 فوریه اعلام کرد که با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، بر سر شرایط کلی برقراری یک آتش بس به توافق رسیده است.

خانم «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از گفت وگوی تلفنی مکرر وزیران خارجه روسیه و آمریکا در روز یکشنبه خبر داد. 

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: سرگئی لاوروف و جان کری سه بار در بامداد و عصر روز یکشنبه تلفنی گفت وگو کردند و شاخص های نظام آتش بس در سوریه را مورد توافق کامل قرار دادند. 

وی افزود: وزرای خارجه روسیه و آمریکا نتایج هر گفت وگوی تلفنی را به ولادیمیر پوتین و باراک اوباما رؤسای جمهوری دو کشور گزارش کردند. 

وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز در بیانیه ای در باره گفت وگوی تلفنی لاوروف و کری خاطرنشان کرد: وزرای خارجه روسیه و آمریکا در این گفت وگوی تلفنی به عنوان رؤسای گروه بین المللی حامیان سوریه و مطابق با توافق به دست آمده در نشست 12 فوریه این گروه در مونیخ به مذاکرات خود برای تکمیل نقشه راه و شرایط برقراری آتش بس در سوریه به استثنای گروه های مسلح تروریستی شناخته شده از سوی شورای امنیت ادامه دادند. 

در بیانیه آمده است: کار توافق در مورد بخش اصلی این نقشه راه نزدیک به پایان است و در ادامه تلاش های در این زمینه همکاری های وزارت خارجه و دفاع روسیه و آمریکا پیش بینی شده است. 

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: پیشنهادات و شاخص هایی که در رابطه با مسأله برقراری آتش بس در سوریه تنظیم می شود، برای بررسی به رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا ارائه خواهد شد. 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین