کد خبر: ۳۵۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۸

ترکیه درخواست آمریکا برای مشارکت در حمله به ایران را تکذیب کرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش رویترز، ترکیه اعلام کرد که گزارش‌های این روزنامه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا از ترکیه خواسته است تا اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی این کشور برای حمله به ایران را بدهد، واقعیت ندارد.

واکنش ترکیه به گزارش‌هایی بود که در برخی از رسانه‌های خارجی و داخلی در این خصوص به چاپ رسیده بود.

روزنامه «تاگس اشپیگل» چاپ آلمان، «جروزالم پست» چاپ اسراییل و صباح ترکیه، با درج این مطلب مدعی شده بودند که مقامات آمریکایی از ترکیه درخواست کمک کرده‌اند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه خود تاکید کرد: این مسئله (مشارکت ترکیه در حمله احتمالی آمریکا علیه ایران) بی پایه و اساس و به دوراز واقعیت است.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه بر این باور است که مسایل موجود در منطقه باید از طریق گفت‌وگو حل شود و بر این عقیده‌ایم که منطقه ما نیازی به مسایل جدید ندارد و اینکه هرکسی باید مسئولیت‌های خود را با این هدف حل کند و درباره آنها فکر کند.

عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه نیز چند روز پیش، ادعای برخی رسانه‌های ترکیه و جهان را در مورد درخواست آمریکا از آنکارا برای حمایت از حمله نظامی به ایران تکذیب کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه طی اظهاراتی گفت: دیدارهای اخیر رییس تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از آنکارا هیچ ارتباطی با ایران و سوریه نداشت.

پایگاه اینترنتی مجله آلمانی اشپیگل، چند روز پیش با اعلام خبری مبنی بر اینکه آمریکا در حال آماده‌سازی حمله موشکی به ایران در سال 2006 میلادی با همراهی متحدان خود است، مدعی شده بود: بر اساس اطلاعات موجود، «پیتر گاس» رییس جاسوسی آمریکا(سیا) در دیدار هفته گذشته خود با «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در آنکارا خواستار حمایت آنها از حمله احتمالی واشنگتن به ایران شد.

این گزارش همچنین مدعی شده بود: در هفته‌های گذشته دولت‌های عربستان، اردن، عمان و پاکستان نیز از این حمله نظامی مطلع شده‌اند.

اشپیگل درادامه این مطلب ادعا کرده بود: براساس اطلاعات منابع آلمانی رییس سازمان سیا در دیدار با مقامات ترکیه خاطر نشان کرده است که واشنگتن چند ساعت پیش از حمله احتمالی هوایی به ایران آنها را درجریان قرارخواهد داد. این درحالی است که ترکیه نیز در این زمینه چراغ سبز نشان داده است!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین