کد خبر: ۳۵۲۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

رکوردهای زنان در انتخابات مجلس دهم

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه گذشته- هفتم اسفند- در کنار همه ویژگی ها و شگفتی آفرینی هایش، تلاش کرد تا یک رکورد دیگر نیز در کارنامه تاریخ انتخابات مجلس به ثبت برساند و آن، ثبت بالاترین میزان حضور زنان در خانه ملت و نیز، تغییر کامل گرایش سیاسی زنان صاحب کرسی های سبز بهارستان است.
آفتاب‌‌نیوز : انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه گذشته- هفتم اسفند- در کنار همه ویژگی ها و شگفتی آفرینی هایش، تلاش کرد تا یک رکورد دیگر نیز در کارنامه تاریخ انتخابات مجلس به ثبت برساند و آن، ثبت بالاترین میزان حضور زنان در خانه ملت و نیز، تغییر کامل گرایش سیاسی زنان صاحب کرسی های سبز بهارستان است.

به گزارش ایرنا، تاکنون حضور 14 زن به عنوان نماینده در دهمین دوره مجلس قطعی شده است که این رقم با بالاترین میزان حضور زنان در تاریخ مجلس یعنی دوره پنجم برابری می کند اما با توجه به اینکه هنوز 7 بانوی دیگر در مرحله دوم انتخابات با رقیبان مرد خود نبرد می کنند، در صورتی که حتی اگر یکی از آنها به مجلس راه یابد، به معنای ثبت یک رکورد در تاریخ ادوار مجلس شورای اسلامی از نظر میزان حضور زنان خواهد بود.

به عقیده کارشناسان، حضور پررنگ زنان و کم رنگ شدن نگاه جنسیتی در جامعه با گذشت حدود چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و 35 سال از تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران (7 خرداد 1359)، نویدبخش آینده ای فعال و پویا برای زنان ایرانی در عرصه های مختلف زندگی است.

**مجلس پنجم با بیشترین نماینده زن در صدر دوره ها

تعداد کل نمایندگان زن در 9 دوره گذشته در مجلس شورای اسلامی 78 نفر بوده است.
بیشترین تعداد نمایندگان زن در یک دوره، در مجلس پنجم با تعداد 14 نفر بوده است ولی در مجالس بعدی این وضعیت با سیر نزولی مواجه شد.

از منظر دیگر، در 9 دوره مجلس شورای اسلامی، تنها 50 زن توانسته اند به پارلمان راه پیدا کنند چراکه 28 نماینده از 78 نماینده زن، به صورت تکراری در مجلس حضور داشته و در این میان 27 نماینده (بدون محاسبه تکرار حضور در دوره های مختلف)، از حوزه انتخابیه تهران بوده اند.

تهران، کرمانشاه، تبریز، اصفهان، همدان، مشهد، ارومیه، شیراز، اسلام آباد غرب، زنجان، خلخال، رشت،کرج، زابل، ساوه و زرندیه، سراب و سمیرم از شهرهایی بوده که در یک یا چند دوره از 9 دوره مجلس ، نماینده زن داشته اند.

** زنان؛ بازیگران اصلی جامعه و سیاست

اگر چه زنان به ظاهر در مجلس شورای اسلامی کرسی قابل توجهی را در اختیار نداشته اند، اما نباید از این نکته غافل ماند که این زنان و بانوان جامعه بوده اند که توانستند فرزندان خود را تربیت کرده و آنها را راهی بهارستان یا دیگر مناصب اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کشور کنند.

درحقیقت، بانوان بازیگران نخست نقش اجتماعی و سیاسی کشور هستند و این نقش پررنگ آنان در هر دوره ای از نظام جمهوری اسلامی ستودنی است.

زنان در همان زمان که تلاش می کنند بطور مستقیم وارد صحنه سیاسی و اجتماعی کشور شوند، نسبت به مسائل تربیتی خانواده که رسالت اصلی آنان است نیز توجه دارند.

تجربه نشان داده است هر جا زنان با شناخت و فکر عمیق و مستقل در صحنه اجتماع ورود پیدا کرده اند، توانسته اند در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها نیز تاثیر گذار باشند.

** بانوان و خیز بلند انتخاباتی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

با افزایش رشد حضور زنان در مراکز عالی تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت سیاسی زنان نیز مفهوم گسترده تری پیدا کرده است.

نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، معاونت رییس جمهوری، حضور در هیئت دولت و مدیریت در سطوح مختلف جامعه، بیانگر عرصه هایی از مشارکت سیاسی زنان در سطح کلان است.

از اهمین رو، در انتخابات اخیر نیز نامزدی زنان برای نمایندگی محلس و انتخاب آنها از سوی مردم نه تنها دور از انتظار نبود بلکه امید می رود زنان در همین دوره بیش از گذشته صندلی های بهارستان را در اختیار بگیرند و در عین حال افرادی فعال، پویا و تاثیرگذار در مجلس باشند.

حضور 586 تن از زنان در عرصه رقابتهای انتخابات مجلس دهم، نشانگر خیز بلند آنها برای کنشگری فعال در نهادهای تقنینی و نظارتی کشور است. این در حالی است که در دوره نهم تنها 249 نفر زن در میان مجموع نامزدها حضور داشتند و اکنون آمار گویای نزدیک به 2 برابر شدن تعداد زنان در انتخابات دهم است.

بعد از هفتم اسفند و حضور وصف ناشدنی مردم در پای صندوق های رای، حالا حضور 14 خانم برای راهیابی به مجلس دهم قطعی شده و با جود هفت نامزدی که به دور دوم راه یافته اند، انتظار می رود مجلس دهم رکورد جدیدی از حضور بانوان در مجلس از خود به جا بگذارد.

** پوست اندازی بانوان در مجلس

یکی از نکات تامل برانگیز دیگر انتخابات مجلس دهم، دگرگونی کامل در ترکیب زنان نماینده آن نسبت به دوره گذشته است. به عبارت دیگر، در حالی که همه زنان مجلس در دوره نهم وابسته به فراکسیون اصولگرایان بودند، برای دوره دهم، همه آنها از گردونه رقابتها خارج شده و به جای آنان، زنان وابسته به ائتلاف اصلاح طلبان به خانه ملت راه یافته اند.

آمارها نشان می دهد از مجموع 14 بانوی بهارستان نشین در دوره دهم مجلس فقط سه نفر بطور مستقل در عرصه رقابتهای انتخاباتی حضور یافته بودند و 11 تن دیگر، همگی اصلاح طلب هستند.

از میان هفت نامزد زن که در دور دوم رقابت می کنند، نیز چهار نامزد مستقل، 2 نامزد اصولگرا و یک نامزد اصلاح طلب هستند که در صورت کسب رای لازم، از شهرستانهای مختلف کشور وارد مجلس خواهند شد.

** نمودار سنی زنان نماینده

نمودار سنی نمایندگان زن مجلس دهم نیز درخور توجه است. در میان این افراد از خانم 58 ساله و متولد 1336گرفته تا خانم 30 ساله و متولد 1364 مشاهده می شود. با این حال، در مقایسه با نمایندگان مرد، میانگین سنی زنان در دوره دهم پایین است و اختلاف سنی میان آنها نیز حداکثر از 30 سال تجاوز نمی کند.

ورود بانوان جوان به مجلس از نظر برخی کارشناسان، نویدبخش فردایی بهتر برای بانوان کشور در صحنه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و انتظار می رود آنها با استفاده از دانش و انرژی خود و بهره بردن از تجربه نمایندگان مسن تر بتوانند از پس مسئولیت بزرگ و خطیر نمایندگی مردم سربلند بیرون بیایند و وکلایی شایسته و لایق در مجلس باشند.

بسیاری از کسانی که رای داده اند، انتظار دارند نمایندگان زن نقشی موثر و پویا در تدوین و تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنها ایفا کنند و زنانی شجاع و تاثیرگذار در مجلس باشند؛ کسانی که بتوانند خواسته ها و مطالبات همه اقشار جامعه بویژه بانوان را با صدایی رسا در خانه ملت مطرح کنند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در این زمینه گفته است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم باید قوانینی متناسب با واقعیت های خانواده های ایرانی تصویب کنند.

وی در این زمینه از زنانی که به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، خواسته است بیشترین تلاش را برای استیفای حقوق زنان داشته باشند.

مولاوردی گفته است:« بانوانی که وارد مجلس می شوند چون با وضعیت جامعه آشناترند و با بدنه جامعه زنان در برنامه های خود ارتباط دارند، فقط به حضور در جلسات و پشت درهای بسته اکتفا نکنند، بلکه با حضور در میان زنان و گرفتن بازخورد از نظرات و دیدگاه های آنان متناسب با مطالبات و خواست ها و اقتضائات زمانه، برای رفع مشکلات این قشر بکوشند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین