کد خبر: ۳۵۳۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
در پی فاش شدن رسوایی اخلاقی صلح بانان سازمان ملل

بان کی مون ملیت صلح بانان متجاوز را افشا کرد

دبیرکل سازمان ملل در گزارشی ضمن اعتراف به تجاوزات صورت گرفته توسط صلح بانان این سازمان در گزارشی رسمی ملیت صلح بانان متجاوز را فاش کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 بان کی مون دبیر کل این سازمان روز جمعه در گزارش سالانه خود برای اولین بار ضمن اعتراف رسمی به تجاوزات و بهره کشی جنسی صلح بانان سازمان ملل در لباس این سازمان اقدام کرده بودند، خواستار اعمال اصلاحات در راستای پاسخگو بودن صلح بانان متجاوز و کمک و حمایت به قربانیان اینگونه حوادث شد.

به گزارش دیده بان حقوق بشر از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده شامل گزینش سختگیرانه تر کارکنان سازمان ملل و تسریع در روند تحقیقات در این خصوص می باشد.

به گفته دیده بان حقوق بشر، این اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که دبیرکل این سازمان در گزارشی رسمی به ملیت صلح بانانی که حین خدمت و بر سرداشتن کلاه آبی صلحبانی به زنان و دختران تجاوز کرده اند،اقدام می کند و پیش از این مراودات سازمان ملل با کشورهایی که صلح بانان اعزامی شان مرتکب اینگونه جرایم شده اند محرمانه انجام گرفته است.

سارا تیلور مدافع حقوق زنان دیده بان حقوق بشر در این خصوص اذعان داشت : پای حیثیت سازمان ملل در دفاع از غیرنظامیان در میان است.

وی اضافه کرد: گزارش دبیرکل سازمان ملل در این خصوص پرتو امیدی در پرونده سوء استفاده های جنسی صلح بانان است ولی کشورها نیز می باید به محاکمه صلح بانان اعزامی مجرم خود اقدام کنند.

درگزارش دبیرکل سازمان ملل شمار موارد گزارش شده سوء استفاده جنسی یا بهره کشی جنسی مرتبط با کارکنان این سازمان در سال 2015 را 99 مورد گزارش کرده است ک این رقم درسال 2014 میلادی 80 مورد گزارش شده بود.

دراین گزارش 30 مورد از بهره کشی های جنسی یا سوءاستفاده جنسی انجام شده توسط کارکنان سازمان ملل و مابقی توسط صلح بانان اعزامی کشورهای مختلف عنوان شده است.

گزارش اخیر تنها مربوط به تجاوزات صورت گرفته در طول سال 2015 میلادی است و دیده بان حقوق بشر در این سال تنها در کشور آفریقای مرکزی 8 پرونده تجاوز و تجاوزات دسته جمعی توسط صلح بانان سازمان ملل در این کشور گزارش کرده است.

دیده بان حقوق بشر یادآور شد: کمبود واکنش هماهنگ سازمان ملل را باعث شکست حفظ استانداردهای بین المللی در مصاحبه و حمایت بازماندگان اینگونه جرایم و انتقال آنها برای خدمات لازم عنوان داشت.

به گزارش ایرنا از مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک،دیده بان حقوق بشر صلح بانان اعزامی از کشورهای، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، اوگاندا، بروندی و جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو را در تجاوزات صلح بانان سازمان ملل دخیل دانسته است همچنین برخی از پرونده های مرتبط با تجاوزات، توسط صلح بانان تحت سرپرستی اتحادیه آفریقا عنوان شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین