کد خبر: ۳۵۳۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

بررسی « آینده رابطه ایران و عربستان»

در این برنامه صادق خرازی، حسین شیخ السلام، مسعود اسدالهی و علیرضا میریوسفی درباره رابطه و تنش‌های پیش آمده و آینده رابطه ایران و عربستان سعودی بحث و گفت‌وگو کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 صادق خرازی، در این نشست که پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی 180 درجه در شبکه افق بود، با بیان این که عربستان در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی در جهان قرار دارد، گفت: تصویب برجام ستون فقرات لابی قدرتمند عرب را شکاند و از سوی دیگر شکست داعش در الرمادی و شکست های پی در پی در سوریه، از بین رفتن عقبه داعش در بمباران جنگنده های روسی ناکامی ائتلاف عرب ها برای جنگ در یمن و شکست مذاکرات درباره سوریه ضربه های سنگینی به عربستان وارد کرده است.

خرازی با بیان این که دهمین موشک بچه‌های انصارالله به ناوهای عربستان سعودی باعث شد تا فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعتراف کند بخش زیادی از توان دریایی عربستان از بین رفته است، افزود: چرا باید رئیس جمهور سابق کشور ما با زن و بچه و همراهانش چهار با به عربستان سعودی سفر کند در حالی که مقامات سعودی حتی یک بار هم به ایران نیامدند. این جزء اشتباهات استراتژیک ما بود.

به گفته وی متانتی در سیاست خارجه آقای ظریف وجود دارد که قابل تحسین است. ظریف تا زمانی که مقامات عربستانی به ایران نیامدند به عربستان نرفت.

وی افزود: وقتی امارات متحده عربی نقش اول تحریم کالای ایران را ایفا و با ناموس ایران تجارت می‌کند و به فرانسه و اسرائیل اجازه داده تا هزاران افسر اطلاعاتی آنها در دوبی و ابوظبی ایستگاه اطلاعاتی بزنند، چرا باید رئیس جمهور ما به این کشور سفر می کند؟

خرازی گفت: چندی پیش دیداری با یوسف بن علوی وزیر خاجه عمان داشتم و او تعریف کرد «در یکی از جلساتی که با وزیران خارجه منطقه و وزیر خارجه مصر و اردن و جان کری وزیر امور خارجه امریکا داشتیم، همه از آمریکا انتقاد کردند که شما با دشمن ما و کسی که به طور استراتژیک ما را مهار کرده و امروز همه ما تحت نفوذ جهان ایرانی هستیم مماشات کرده و مذاکره می کنید. شما به جای اینکه تحریم ها علیه ایران را بیشتر کنید با دشمن ما مماشات می کنید. کری هم مشغول توضیح دادن بود که وزیر خارجه امارات با گستاخی از صحبت های کری انتقاد کرده و جان کری پوشه ای که در دست داشت را روی میز کوبید گفت و کل جهان عرب یک "ژنرال سلیمانی" برای مبارزه با تروریست ندارد. 11 سپتامبر از داخل عربستان و پاکستان و کشورهای عربی شما طراحی شد و یک ایرانی در پشت هیچ حرکت تروریستی وجود نداشته است. در حالی که سیستم های امنیتی شما در کنار گروه های تروریستی که به وجود آوردید قرار دارند.»

وی خاطرنشان کرد: در عین حال که از حمله به سفارت عربستان درکشورمان ضربه خوردیم اما دستگاه دیپلماسی ما باید دو مسئله را همزمان پیش ببرد. یکی منافع ملی ایران و یکی هم ایجاد امنیت منطقه ای که باید با کار مشترک جمعی با کشورهای عضو کنفرانس اسلامی ایجاد شود.

حسین شیخ الاسلام نیز در این نشست گفت: از اول انقلاب تا به امروز عربستانی ها به انحاء مختلف با ما جنگیدند و تا به الان پیروز این صحنه نبرد ایران بوده است. تا قبل از انقلاب ایران و عربستان یک ارباب به نام آمریکا داشتند و برای به دست آوردن دل این ارباب میان عربستان و شاه ایران رقابت بود. بعد از انقلاب ایران در جبهه ضد انقلاب و ضد طاغوت قرار گرفت اما عربستان در همان جبهه باقی مانده است.

وی با بیان این که سیاست های عربستان احمقانه و شاه محور است، گفت: این سیاست ها حتی در راستای حفظ منافع ملی اش هم نیست. بلکه تنها برای حفظ شاه عربستان است. ایران دوستانش را می تواند انتخاب کند اما همسایگانش به او تحمیل شدند. عربستان یک دیوانه ای است که شاهنشاهی اداره می شود و مشکلات زیادی دارد. عربستان با دو چیز ایران یعنی اسلام و جمهوریت مشکل دارد. برای عربستان سم است که ایران انتخابات برگزار می کند. دموکراسی نوپا در عراق و راه حل سیاسی در سوریه برای عربستان یک سم است.

شیخ الاسلام با بیان این که پنج موضوع مشترک با عربستان داریم که با همه این شرایط باید مدیریت شود، گفت: یکی حج است که تعطیل بردار نیست. دوم امنیت منطقه که هر آتشی در منطقه به ضرر همه کشورها است. سوم مسئله نفت که ثروت همه ما است. چهارم مسئله فلسطین که برای ما حیاتی است و پنجم هم موضوع وحدت جهان اسلام که باید در رابطه ما و عربستان مدیریت شود.

اسدالهی، کارشناس مسایل بین الملل نیز در این نشست گفت: سعود الفیصل بیش از 30 سال وزیر خارجه عربستان بود و در سی امین سالگرد وزیرخارجه بودنش جمله مهمی گفت که « د راین سی سال یک روز آب خوش از گلویم پایین نرفته است و همه اش برای ما بحران بوده است.» تا قبل از انقلاب، سعودی ها با شیعیان مشکلی نداشتند اما بعد از انقلاب گفتمان آنها تغییر کرد و ایرانی ها را رافضی و شیعیان را کافر خواندند.

وی با بیان این که در دولت های آقای هاشمی و خاتمی تنش زدایی در روابط ایران و عربستان پیش آمد و اوج آن در پیمان امنیتی میان وزارت کشور ایران و عربستان بود، گفت: سقوط صدام برا عربستان سنگین تمام شد. صدام مدعی بود من دیواره شرقی جهان عرب و جهان اهل سنت هستم و به نیابت از جهان عرب با فارس های مجوس مقابله می کنم. وقتی صدام سرنگون شد از دید عربستان این دیواره شرقی فرو ریخت و ایران نفوذ پیدا کرد.

وی افزود:- بعد از سقوط صدام برخی معارضان عراقی که 20 سال در ایران بودند به کشورشان باز گشتند و به قدرت رسیدند؛ این موضوع برای عربستان قابل تحمل نبود.

علیرضا میریوسفی، دیپلمات وزارت خارجه نیز در این نشست گفت: اینکه امروز خیلی از کشورهای منطقه و جهان از بزرگی و قدرت ایران هراس دارند به خاطر سیاست بلند مدت و استراتژی ایران در منطقه و جهان است. برای درک سیاست هایی که امروز عربستان سعودی در قبال ایران و منطقه در پیش گرفته باید با ذره‌بین از 25 ژانویه 2011 تا آوریل 2011 را روز به روز بررسی کرد.

و افزود: ما با کشوری مواجه هستیم که باخت های استراتژیک را پشت سر هم برای خود می آورد. در چنین شرایطی چه شما به عربستان پاسخ دهید یا ندهید فرقی نمیکند. اگر پاسخ چنین کشوری را بدهیم عربستان با فرافکنی مشکلات داخلی اش را به حاشیه می برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین