کد خبر: ۳۵۳۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۷

این حال و روز خانه مستوفی‌الممالک است+تصاویر

خانه مستوفی‌الممالک در گلوبندک تهران یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی و جزء نخستین خانه‌های فرنگی‌سازی تهران به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه فرهیختگان نوشت: خانه‌ای که سال‌هاست در مالکیت شرکت پست قرار دارد و مسئولان آن اجازه بازدید از این اثر ملی را به هیچ علاقه‌مندی نمی‌دهند و حتی به دانشجویان معماری نیز مجوز ورود داده نمی‌شود. اما همیشه استثنائاتی وجود دارد. این خانه بارها لوکیشن فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها بوده است. تا جایی که شنیده می‌شود آخرین گروه فیلمبرداری برای پنج روز کار،10 میلیون تومان به متولیان شرکت پست پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که این خانه وضعیت نابسامانی دارد و رو به تخریب است. خانه‌ای که مالکش هیچ تصمیمی برای مرمت آن ندارد و در آخرین عکس‌های منتشر شده‌اش، سقف یکی از اتاق‌ها ریزش کرده که آن را با داربست چوبی نگه داشته‌اند.

دستور ممانعت از بازدید این خانه را معاون اداری‌ومالی مدیرعامل شرکت پست صادر کرده و همه او را مسئول این بنای تاریخی می‌دانند.

این حال و روز خانه مستوفی‌الممالک است+تصاویر

هرچند تلاش‌های متعدد «فرهیختگان» برای گفت‌وگو با مهدی علیدوستی، معاون اداری‌ومالی مدیرعامل شرکت پست بی‌نتیجه ماند، به نظر می‌رسد اجاره این بنای تاریخی برای لوکیشن فیلم امری طبیعی و عادی در شرکت پست است.

شرکت پست کارشناسان میراث فرهنگی را راه نمی‌دهد

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره وضعیت خانه مستوفی‌الممالک به «فرهیختگان» گفت: «‌پس از اطلاع از وضع این خانه در هفته گذشته، دو کارشناس از اداره کل میراث فرهنگی برای بازدید از وضعیت این بنا فرستاده شد، اما مسئولان شرکت پست اجازه بازدید به کارشناسان میراث فرهنگی نمی‌دهند.»

معاون میراث فرهنگی استان تهران به طرح مرمت این بنا که مربوط به هشت سال پیش است اشاره وتاکید کرد: «این خانه از هشت سال پیش به مرمت احتیاج داشت. آن زمان شرکت پست مرمت بنا را قبول کرد و طرح مرمت آن را برای تایید به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران فرستاد که حتی این طرح تایید شد.»

سیروس‌نیا ادامه داد: «‌اما با گذشت هشت سال هنوز هیچ اتفاقی در زمینه مرمت در این خانه نیفتاده است. سال 1390 شیروانی بنا آسیب دید و نیاز به مرمت اضطراری داشت. شرکت پست نیز راضی به مرمت نمی‌شد تا جایی که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با دریافت حکم قضایی به خانه ورود یافت و سقف را مرمت اضطراری کرد.»

این حال و روز خانه مستوفی‌الممالک است+تصاویر

سیروس‌نیا درباره پیگیری‌ها برای تعیین‌تکلیف این خانه تاریخی می‌گوید: «‌پس از همکاری نکردن شرکت پست برای بازدید از وضعیت این بنای تاریخی، هفته گذشته نامه‌ای به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این بنا فرستاده شد تا مسئولان این وزارتخانه پیگیر وضعیت آن شوند.»

جزء نفایس ملی نیست، اجاره می‌دهیم

عبدالرضا هدایتی، مدیرکل حقوقی شرکت پست در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به طور مستقیم اجاره دادن این بنای تاریخی برای لوکیشن فیلم را تایید نکرد. او گفت: «مدت‌هاست که کسی به این عمارت رفت و آمد نداشته است.این عمارت سال‌هاست چنین وضعیتی دارد. باید تکلیف این بنا مشخص شود؛ یا با مرمت تغییر کاربری بدهد یا با مشارکت بخشی دیگر تبدیل به یک محل فرهنگی شود.»

مدیرکل حقوق شرکت پست همچنین اجاره دادن این خانه تاریخی را بلامانع دانست و تاکید کرد: «‌این خانه جزء نفایس ملی نیست و مشکلی بابت اجاره آن نداریم.»

او در پاسخ به اینکه درآمد‌های حاصل از اجاره این ساختمان در اختیار کدام بخش از شرکت پست است، گفت: «‌در‌آمد‌ها طبیعتا باید به خزانه واریز شوند.»

 هیاتی برای بررسی اماکن تاریخی وزارتخانه

علی‌اکبر نصرآبادی، مدیر فعلی موزه پست سال‌هاست به‌عنوان مدیرکل طراحی ساختمان‌های پست در این شرکت مشغول کار است. او درباره وضعیت خانه تاریخی مستوفی‌الممالک تصریح کرد: «‌این خانه رها شده است. با اینکه‌ همیشه سرایداری در این خانه بوده، اما بنا خسارت دیده است.» محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یک سال و نیم پیش هیاتی را برای تعیین‌تکلیف بناهای تاریخی این وزارتخانه تشکیل داد تا به وضعیت بناهای این وزارتخانه رسیدگی شود؛ چراکه شخص وزیر حساسیت زیادی روی چنین بناهایی دارد.»

نصر‌آبادی که عضو هیات تعیین‌تکلیف بناهای تاریخی در مالکیت وزارت ارتباطات است، ادامه داد: «‌وزارتخانه بازسازی این بنا را مدنظر قرار داده است. این ساختمان با تاریخ پست کشور پیوند دارد، بنابراین باید از طریق کاربری مرتبط بازسازی شود. قرار است این موضوع که چگونه این بنا کاربری فرهنگی داشته باشد، بررسی شود و در این راستا راه‌هایی مانند تعامل با شهرداری و میراث فرهنگی مطرح شده است.»

او به لزوم حفظ این بنا اشاره وتاکید کرد: «‌معتقدم اکنون شرکت پست توانایی فروش یا نگهداری این بنا را ندارد. در بودجه‌های این شرکت ردیف بودجه‌ای برای بازسازی این مکان لحاظ نشده است، ولی نمی‌توان این بنا را به شکل رایگان واگذار کرد. بنابراین بهترین راه، تعامل با شهرداری و میراث فرهنگی برای مرمت این بناست تا بتوان از این طریق آن را برای بازدید و استفاده عمومی آماده کرد.»

خانه مستوفی‌الممالک در حالی با اجاره شدنش توسط گروه‌های فیلمبرداری برای شرکت پست در‌آمد کسب می‌کند که سال‌هاست طرح مرمت این بنای تاریخی خاک می‌خورد و به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای ساماندهی این خانه مهم تاریخی در این شرکت وجود ندارد. این در حالی است که هشت سال پیش طرح مرمت این خانه تایید شده و اجرا نشدن آن، میراث فرهنگی را در سال 1390 مجبور به مرمت اضطراری این بنا کرده است؛ اتفاقی که ممکن است دوباره بیفتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
0
1
توریست بیا توریست بیا!!!!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین