کد خبر: ۳۵۳۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

وضعیت نشر در سالی که گذشت

تعداد کتاب‌فروشی‌های دایرشده نشان می‌دهد تقاضا برای کتاب زیاد شده است و کتاب‌فروشی رو به گسترش است.
آفتاب‌‌نیوز : محمدهاشم اکبریانی می‌گوید مشکل نشر ایران تنها به ممیزی محدود نمی‌شود و مشکلات ساختاری و سرمایه‌گذاری هم وجود دارد.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات نشر ایران در سالی که گذشت گفت: یک‌سری از مشکلات ساختاری است که رفع آن‌ها به زمان نیاز دارد؛ مثل مشکل توزیع کتاب که با دستور و یا عمل مُوضع کتاب حل نمی‌شود بلکه به زمان نیاز دارد.

او در ادامه بیان کرد: بعضی مشکلات هم مقطعی هستند مثل این‌که اگر تعداد کتاب‌فروشی‌های ما بیشتر شود٬ رغبت برای حضور در کتاب‌فروشی افزایش پیدا می‌کند. اگر سرمایه‌گذارانی پیدا شوند و در این حوزه فعالیت کنند٬ می‌توانند در رونق کتاب موثر باشند.

اکبریانی با اشاره به مشاهدات خودش اظهار کرد: در بحث ممیزی هم که همه نویسندگان به نوعی با آن در ارتباط‌اند و خیلی‌ها مخالف این امر هستند باید در نظر داشت برطرف شدن آن به زمان نیاز دارد. ممیزی در ساختار فرهنگی فعلی جامعه ما قابل حذف نیست.

او در ادامه متذکر شد: مهمترین نکته‌ درباره مجوز کتاب‌ها ایجاد تعامل بین نگارنده و ممیزهاست. در موارد زیادی نویسنده می‌تواند با ممیز تعامل داشته باشد و در موارد مورد نیاز درباره مشکل‌های متن‌ها صحبت کنند و به نتیجه برسند. این تعامل مهمترین ویژگی‌ای است که امسال حداقل خود من شاهدش بودم.

این شاعر و نویسنده وضعیت فروش کتاب در سال ۹۴ را رو به پیشرفت دانست و بیان کرد: درباره انتشار کتاب هم باید در نظر داشت تعداد کتاب‌فروشی‌های دایرشده نشان می‌دهد تقاضا برای کتاب زیاد شده است و کتاب‌فروشی رو به گسترش است. ما در حدود شش تا هفت سال قبل شاهد بسته شدن کتاب‌فروشی‌ها بودیم اما در حال حاضر خوشبختانه شاهد گشایش و تاسیس کتاب‌فروشی‌ها هستیم و افرادی وجود دارند که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او همچنین افزود: امسال بعضی از ناشران همچون نشر ثالث و نشر چشمه خوشبحتانه فعال بودند تا حدی که نشر ثالث یک طبقه به عنوان گالری به فروشگاه خود اضافه کرده و نشر چشمه فروشگاه‌های خود را در سطح تهران افزایش داده است.

اکبریانی با تاکید بر وضعیت بهتر نشر در این سال گفت: نمی‌خواهم بگویم وضعیت انتشار و فروش کتاب خیلی بهتر شده اما نسبت به گذشته رو به پیشرفت است. البته توزیع کتاب مشکل همیشگی کتاب است و هنوز هم حل نشده و به یک ناشر ربطی ندارد.

او درباره مشکل توزیع کتاب تشریح کرد: این به تعداد کتاب‌خوان‌ها در ایران بازمی‌گردد. به علت کم بودن خواننده٬ توزیع‌کننده هم رغبتی ندارد کار خود را گسترش دهد یا به امکانات روز مجهز شود؛ به همین سبب توزیع کتاب در ایران به همان صورت سنتی باقی مانده است.

اکبریانی درباره وضعیت ممیزی بیان کرد: وضعیت ممیری تا حدی که من اطلاع دارم بهتر شده است٬ حتی شاهد انتشار کتاب نویسندگانی که آثارشان غیرقابل چاپ اعلام شده بود هستیم. همین امر یک نوع امیدواری در من ایجاد می‌کند. در حال حاضر آثار افرادی همچون سپانلو و بهبهانی هم اجازه گرفته است. از آثار خودم کتاب «زندگی همین است» که غیرقابل چاپ اعلام شده بود مجوز گرفت.

او همچنین درباره کتاب‌های پیشنهادی پایان سال گفت: این‌ را که برای مردم چه کتابی مناسب است نمی‌دانم٬ اما کتابی که خودم خواندم و خوشم آمد «جهان اسطورها» ترجمه عباس مخبر بود که برای من کتاب خوبی بود. در حوزه ادبیات هم «مرگ در 9:23» نوشته فرزام شیرزادی و «قصه‌های سرزمین دوست‌داشتنی» نوشته دکتروف کتاب‌های خوبی بودند که امسال خواندم.

اکبریانی درباره آثار در دست انتشارش نیز گفت: کتاب «زندگی همین است» به تازگی توسط نشر چشمه منتشر شده است. همچنین «عصب‌کشی» (نشر چشمه) و «عذاب ابدی» (نشر ثالث) دو داستان بلندند که به زودی منتشر خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین