کد خبر: ۳۵۳۶۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

سخنان صریح وزیر بهداشت در جمع ماموران راهور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خطاب به ماموران پلیس راهور گفت که اگر به جای آنها بود، از شماره‌گذاری خودروهایی که بیشترین آسیب را به شهروندان رسانده‌اند، جلوگیری می‌کردم.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر سید حسن هاشمی در یازدهمین همایش روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا که با حضور سخنگوی دولت و رییس پلیس راهور ناجا در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: همانطور که ماموران پلیس علاقه‌ای به مجازات و جریمه متخلفان ندارند، ما هم در اورژانس علاقه‌ای به پذیرش مصدومان و حادثه‌دیدگان حوادث رانندگی نداریم و دلمان می‌خواهد که هیچ یک از شهروندان به دلیل این حوادث مصدوم نشوند که ما مجبور به خدمت‌رسانی به آنان شویم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه آمار جانباختگان حوادث رانندگی موجب تاسف برای کشور است، اظهار کرد: هر سال دور هم جمع می‌شویم و غصه داریم که چرا آمار تلفات ما از کشورهای آفریقایی هم بالاتر است. توانمندی‌های ما در عرصه‌های مختلف کم نیست و جمهوری اسلامی ایران رتبه اول علمی در منطقه و رتبه شانزدهم در دنیا را دارد. در حوزه دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم و همین مایه تاسف است.

وزیر بهداشت ادامه داد: مشکل آلودگی هوا، کشته‌های حوادث رانندگی و... را هنوز نتوانسته‌ایم حل کنیم و هزاران هزار سال از عمر جوانان ما در این تصادفات از بین می‌رود.

هاشمی با تاکید بر اینکه البته باید به خاطر تلاش پلیس در کاهش 10 هزار نفری آمار جانباختگان حوادث رانندگی به پلیس تبریک گفت، خاطرنشان کرد: ایران در حال تبدیل شدن قدرت هسته‌ای در جهان است و در علوم مختلف هم صاحب نام هستیم، اما همچنان معلول ناکارآمدی برخی از دستگاه‌ها هستیم که باید از تصادفات جلوگیری کرده و این معضل را یک بار برای همیشه حل کنند.

وی اضافه کرد: برخی از رسانه‌ها نیز به جای اینکه دروغ بگویند، تهمت بزنند و این و آن را به جان یکدیگر بیندازند باید بیایند و به وظیفه اصلی‌شان که توانمندکردن و آگاهی دادن به مردم است، بپردازند.

وزیر بهداشت به بودجه وزارت بهداشت و مشکلات در تحقق آن اشاره کرد و گفت: علی‌رغم آنکه بودجه ما به طور کامل محقق نشده اما حاضریم که هرچقدر می‌خواهند از بودجه ما کم کنند تا به این بخش بدهند تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی کاهش یابد. 37 سال است که می‌گوییم خودروی ملی. آیا خودروی ملی ما باید این باشد؟ من چندین بار به این موضوع پرداختم اما مورد اعتراض قرار گرفتم. اما به نظرم کسی نمی‌خواهد در جمهوری اسلامی «آدم بده» بشود و به همین دلیل هم تصمیم نمی‌گیریم یا با اما و اگرهایی از کنار آن می‌گذریم.

هاشمی اضافه کرد: همه می‌دانیم که تقویت صنعت ریلی کشور در شهرهای بزرگ چه تاثیری در کاهش آمار کشته‌های حوادث رانندگی و حتی آلودگی هوا ایجاد می‌کند. آمار تصادف موتورسیکلت‌ها وحشتناک است اما چرا نمی‌توانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم در حالی که ادعا داریم می‌توانیم دنیا را مدیریت کنیم آیا نمی‌توانیم موتوری ایمن‌تر از آنچه که هست بسازیم. همانطور که گفتم اشکال این است که نمی‌خواهیم بده شویم. من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌گویم که فلانی بد است چراکه احتمال می‌دهم فردا پزشکان با ما بد شوند. در قوه قضاییه، روحانیت و... نیز این مشکل را داریم و ان‌شاءالله چنین مساله‌ای در پلیس کمتر باشد.

انتقاد از جلوگیری از اعمال قانون جدید نرخ جرایم رانندگی

وی با تاکید بر اینکه درباره تصادفات به تمام دنیا ثابت شده که جریمه سنگین بازدارنده است، اظهار کرد: حتی در قرآن نیز خداوند خطاب به خطاکاران از مجازات‌های سنگین خبر داده است. درباره همین ماجرای افزایش جرایم رانندگی من 2- 3 بار در تلویزیون دیدم که حرف‌های عجیبی در این باره زده و تعجب کردم در حالی که افزایش نرخ جرایم رانندگی می‌تواند در بازدارندگی از حوادث تاثیر زیادی داشته باشد.

وزیر بهداشت در در ادامه سخنانش به زیان‌های سیگار اشاره کرد و گفت: حرف ما این است که ضرر سیگار را تنها سیگاری‌ها ببینند. 90 درصد سرطان‌های ریه، به خاطر سیگار است اما وقتی این موضوع را مطرح می‌کنیم، یکی می‌گوید اشتغال دچار مشکل می‌شود، یکی می‌گوید مالیات دچار مشکل می‌شود مجلس هم می‌گوید سیگاری‌ها هم بالاخره به ما رای می‌دهند.

هاشمی اضافه کرد:‌مردم ممکن است در آغاز افزایش رانندگی و یا برخی دیگر از سخت‌گیری‌ها ناراحت شوند اما در نهایت آنان قدردان هستند و می‌دانند که این تصمیم‌ها برای خودشان گرفته می‌شود. کار پلیس بسیار با ارزش است و امیدواریم که مشکلات این حوزه به شکل جدی حل شود و از تراز سخن در آمده و تراز عمل به کاهش مرگ و معلولیت برسیم.

وی ادامه داد: درست است که 17 هزار کشته دادیم اما 10 برابر معلولیت و مجروحیت داریم. عوارض دیگر آن این است که در زندان‌ها 5، 6 برابر ظرفیت یا حتی 10 برابر ظرفیت افراد حضور دارند که بخشی ازآن بخاطر تصادفات است. تا کی می‌خواهیم مردم را به زندان بیندازیم چون بیمه نداشته‌اند. آمار دارم که در سراوان هر یک نفر، نان آور 11 نفر است. اگر این فرد تصادف کند و به زندان بیفتد، نان آن 11 نفر را چه کسی می‌دهد؟

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان تلاش کردیم که حضورمان بیشتر از گذشته باشد، افزود: 1500 میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز اورژانس هزینه کردیم. امداد هوایی باید توسعه پیدا کند و در این خصوص نیز اقداماتی انجام شده است. در برخی از شهرهای کویری ، فاصله دو شهر از یکدیگر 300 کیلومتر است و اگر فردی دچار حادثه شود، باید چنین فاصله‌ای طی شود تا او به مراکز درمانی برسد از این رو امداد هوایی بسیار می‌تواند موثر باشد. البته ما آمدیم بالگرد را فراهم کردیم و گفتند جایگاه سوخت نداریم، جایگاه سوخت را ایجاد کردیم گفتند آشیانه نیست و...

پوشش واحد دستگاه‌های امدادی در حوادث

هاشمی با تاکید بر اینکه هلال‌احمر، پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس و دیگر دستگاه‌های امدادی باید تحت یک پوشش واحد درآمده و در حوادث با یک تماس تلفنی بتوان تمام این دستگاه‌ها را خبر کرد، اظهار کرد: اما متاسفانه هرکس برای اینکه اقتدارش را تضمین کند، چنین چیزی را قبول نمی‌کند و قانونگذار هم کاری انجام نمی‌دهد. ما بارها برای ارتقای اورژانس به دولت و مجلس پیشنهاد کرده‌ایم اما نشده است.

وی با تاکید بر اینکه کار پلیس بسیار مهم است، افزود: اگر یک روز پلیس در جاده‌ها نباشد، معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کار اورژانس بعد از حادثه آغاز می‌شود، افزود: اما صنعت، راه و شهرسازی و... وظیفه دارند. موارد ثانویه هم هست، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله این موارد است. وقتی آمار می‌دهیم که تعداد قابل توجهی از تصادفات منجر به واژگونی شده و علت آن نیز خستگی و خواب‌آلودگی بوده است، این خستگی و خواب‌آلودگی و حواس پرتی، نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ماموران و فرماندهان پلیس نیز اظهار کرد: اگر من جای شما باشم، آن ماشین‌هایی که بیشترین آسیب را می‌رسانند، نمره نمی‌کردم. البته این اقدام واقعا سخت است.

این بخش از سخنان وزیر بهداشت، با تشویق ماموران پلیس راهور مواجه شد.

وزیر بهداشت در خاتمه با بیان اینکه وزارت بهداشت آماده همکاری با پلیس راهور است، اظهار کرد: انتظار داریم که همه به پلیس راهور کمک کنند. کمک به پلیس راهور، کمک به کاهش تصادفات، آسیب‌ها و در نهایت کمک به حوزه سلامت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین