کد خبر: ۳۵۳۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

نشست فوق العاده وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی آغاز شد

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف دقایقی پیش با حضور وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان از جمله محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران در جاکارتا اندونزی آغاز به کار کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به منظور شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی و دیدار با مقامات اندونزی وارد جاکارتا شد.
در این نشست که با موضوع آزادی فلسطین و قدس شریف است، وزیران و نمایندگان 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت دارند.

هدف از برگزاری این نشست مهم در جاکارتا بازگرداندن موضوع فلسطین و مسجد الاقصی به افکار عمومی و توجه جهانیان به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم این سرزمین است.
رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی سخنران افتتاحیه نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بود.
وی گفت که در این نشست تلاش می شود موضوع فلسطین مورد توجه جامعه بین المللی قرار گیرد.

وی با بیان این که در جهان امروز درگیری بسیاری وجود دارد، تصریح کرد: مشکل و مناقشه فلسطین تاکنون حل نشده است.
ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین و ایاد امین مدنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی از دیگر سخنرانان این نشست بودند.
در ادامه این نشست قرار است پیش نویس برنامه کار وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و گزارش نشست کارشناسان ارشد تصویب شود.
همچنین پیش نویس قطعنامه و اعلامیه جاکارتا درباره فلسطین و قدس و گزارش نشست وزیران سازمان همکاری اسلامی بررسی و تصویب می شود.

پیش از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ، وزیران خارجه شرکت کننده در این نشست از جمله ظریف با یکدیگر عکس یادگار گرفتند.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که از جمله شرکت کنندگان در این نشست است در هنگام گرفتن عکس یادگاری پس از ظریف حضور یافت و تلاش کرد که در کنار وزیر امور خارجه ایران قرار نگیرد اما پس از عکس گرفتن با هم روبرو شده و دست دادند.
پنجمین نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی صبح فردا (دوشنبه) با سخنرانی عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر و دوازدهمین رییس سازمان همکاری اسلامی افتتاح می شود.

براساس اعلام وزارت خارجه اندونزی 10 تن از سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی فردا در پنجمین نشست فوق العاده این سازمان شرکت می کنند.
رییس جمهوری اندونزی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و چهار کشور تایلند، بوسنی، روسیه و آفریقای مرکزی به عنوان ناظر دعوت کرده است.
جاکارتا براساس درخواست محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایاد مدنی دبیر کل سازمان همکاری اسلامی میزبانی نشست فوق العاده این سازمان برای بررسی موضوع فلسطین را در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری بر عهده گرفت.

سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی) دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که 57 کشور از چهار قاره جهان عضو دارد.
این سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع مسلمانان در روح ترویج صلح بین المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. سازمان همکاری اسلامی بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در 25 سپتامبر 1969 برگزار شد به عنوان یک نتیجه از آتش سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تأسیس شد.
در سال 1970 نشست اولین کنفرانس اسلامی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شد که برای ایجاد دبیرخانه دائمی در شهر جده تصمیم گرفته شد.

ایاد بن امین مدنی دبیر کلّ فعلی سازمان همکاری اسلامی از سال 2014 است.
سال 1376 هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و با شرکت بیشتر سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان در شانزدهم آذرماه 1376 برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین