کد خبر: ۳۵۳۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

ورود به بازار کار با توسعه آموزش‌های عالی مهارتی

دانشگاه جامع علمی کاربردی، به عنوان بستری مناسب جهت بسط مهارت آموزی و کارآفرینی در دستگاه‌ها و نهادهای بویژه غیر دولتی، زیرساختهای آموزشی مناسبی را مهیا ساخته است که البته به نظر می رسد پس از دو دهه فعالیت، هنوز در ابتدای راهی طولانی قرار دارد تا بتواند همسو با دیگر نهادها و دانشگاه های مرتبط این مسیر را به فرجام برساند.
آفتاب‌‌نیوز :
محبوبه بیات- با توجه به روند توسعه یافتگی در کشور که به موازات تحولات شگرف قرن بیست و یکم، امری ضروری به نظر می رسد لزوم تربیت نیروی کارآفرین و افزایش کآرایی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخش های مختلف جامعه، نقش آموزش‌های مهارتی را در تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآزموده در جامعه، بیش از پیش نمایان می سازد. این در حالی است که جایگاه مراکز علمی دانشگاهی برای رفع نیازهای صنعتی و تولیدی بر کسی پوشیده نیست.

در این میان یکی از سیاست های محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همواره هدایت دانشگاه ها به سمت مهارتی شدن و شکل گیری دانشگاههای نسل سوم (مهارت محور) است و در حال حاضر دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای چنین مأموریتی را دنبال می کنند. 
به عقیده بسیاری، مهمترین مشکلات حوزه آموزش عالی کشور، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار است که پس از اتمام دوران تحصیل روانه بازار کار می شوند، اما اینکه چند درصد از این افراد و از چه دانشگاهی موفق به کسب شغل مناسب با رشته تحصیلی خود می شوند، به طور دقیق مشخص نیست. 

اگرچه رفع نیاز کامل تخصصی بازار کار کشور از یک سو، و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی از سوی دیگر (که البته هر دو باهم همپوشانی دارند) در کوتاه مدت ممکن نیست اما دانشگاه جامع علمی کاربردی که بزرگترین و اولین دانشگاه مهارتی کشور به شمار می رود گام های مثبت و اساسی در راستای تحقق این هدف برداشته، به طوری که می‌توان گفت هم بیشتر فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند و هم بخش عمده ای از نیاز تخصصی بازار کار کشور از این طریق برطرف می شود.

این دانشگاه به عنوان بستری مناسب جهت بسط مهارت آموزی و کارآفرینی در دستگاه‌ها و نهادهای بویژه غیر دولتی، زیرساختهای آموزشی مناسبی را مهیا ساخته است که البته به نظر می رسد پس از دو دهه فعالیت، هنوز در ابتدای راهی طولانی قرار دارد تا بتواند همسو با دیگر نهادها و دانشگاه های مرتبط این مسیر را به فرجام برساند. مراکز آموزش عالی علمی کاربردی به عنوان بازوهای آموزشی دانشگاه در سراسر کشور، در راستای رفع نیازهای تخصصی بخش خصوصی، دولتی و سازمانهای مختلف فعالیت می کنند و به نظر می رسد تبدیل دانش و تجربه به مهارت، ماموریت اصلی این مراکز باشد.

مهم ترین رویکرد دانشگاه جامع  جامع علمی کاربردی  افزایش مهارت آموزی به دانشجویان است، تا پس از فارغ التحصیلی جذب بازار اشتغال شوند و بتوانند در این مسیر موفق عمل کنند. به تعبیر دیگر این دانشگاه، هدف خود را تربیت دانشجویان مهارت محور قرار داده است. همچنین این دانشگاه که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخش های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل شد توانسته است با مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی، دانش آموختگان را بر اساس حوزه های مختلف مهارتی محور تربیت کند.

از دیگر اهداف این دانشگاه ایجاد ارتباط بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی و استفاده از ظرفیت‌های تجهیزاتی و نیروی انسانی در تربیت تکنیسین مهارتی است که موجبات توسعه منابع انسانی مهارت محور را فراهم کرده است.

باید پذیرفت که مهارت به عنوان کلید اصلی توسعه، ثروت آفرین است و از سوی دیگر مهارت به نیروی انسانی انگیزه می‌دهد. فردی که مهارت‌های لازم را دارد در اقتصاد کشور به خوبی نقش آفرینی می‌کند. 

البته باید اعتراف کرد، هنوز مردم جامعه وخانواده ها پی به اهمیت مهارت آموزشی نبرده اند، لذا فرهنگسازی در این زمینه ضروری است. می‌توان دوره‌های آموزش را مهارتی کرد و از مسائل تئوری فاصله گرفت. با توجه به اینکه این دانشگاه تقاضا محور است و نیاز بازار کار حرف اول را در این دانشگاه می‌زند، می‌توان جوانان را به سوی مهارت آموزی همراه با دانش و تجربه سوق داد.

در یک جمع بندی کلی، نیاز جامعه به توسعه نظام آموزش عالی مهارت محور، بویژه در عصر کنونی بسیار جدی و قابل توجه است و در این راه دانشگاه های مهارتی کشور، از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای  پرچم دار این حرکت هستند و امید بسیاری می رود تا در آینده ای نزدیک شاهد تحول چشمگیر در این عرصه آموزشی باشیم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
0
0
با عرض سلام
خسته نباشید. بسیار عالی بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین