کد خبر: ۳۵۳۷۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

مهدی شمس به اعدام محکوم شد +عکس

به گفته سخنگوی قوه قضائیه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.
آفتاب‌‌نیوز : مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، خود را  استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، متأهل دارای دو فرزند، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرده است.

مهدی شمس به اعدام محکوم شد + عکس

وی متولد 1346 است که از تاریخ 17 اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و در جلسات رسیدگی به دادگاه متهمین فساد نفتی،  بابک زنجانی  را در دادگاه همراهی می‌کرد.

اتهامات شمس بنا به قرائت کیفرخواست عبارت است از افساد فی الارض در جهت اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی.

همچنین پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ 767 میلیون و 500 هزار یورو از اتهامات عنوان شده وی در کیفرخواست است.
 
به موجب ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین به ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، طبق قانون 2 مبارزه با پولشویی و بندهای الف و جیم ماده 1 و 2 قانون اخلال گران نظام اقتصادی و مواد 5 و 7 و 134 و 286 قانون مجازات اسلامی دادستانی درخواست محکومیت و مصادره اموال وی را دارد.

کیفرخواست متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی
 
معاون دادستان در جلسه سوم رسیدگی به پرونده فساد نفتی و جریان قرائت کیفرخواست مهدی شمس گفت: «مهدی شمس» یکی دیگر از متهمان پرونده با اعلام اینکه شرکت نفتی فال ورشکست شده است سعی در گمراه نمودن داشته است. چراکه گفته های وی نمی تواند مبنای عقلانی داشته باشد و چرا باید محموله های نفتی را به یک شرکت ورشکست شده واگذار کند.

نجفی ادامه داد: «مهدی شمس» همچنین مدعی شده بود که دعاوی متعدد علیه شرکت فال در کشورهای عربی مطرح کرده و وکلای وی موضوع را پیگیر هستند با این حال با توجه به اینکه هیئت بازرسی متشکل از چند سازمان به امارات اعزام شده بودند یکی از موضوعات مورد بررسی این هیئت بحث مطالبات فروش نفت به شرکت فال بوده است و این شرکت طی پیگیری های هیئت ایرانی اعلام کرده بود هیچ بدهی برای پرداخت پول به «مهدی شمس» ندارد.

نجفی تصریح کرد: «مهدی شمس» متعهد شده تمام محموله های نفتی را بفروشد و از «بابک زنجانی» درصد بگیرد اما در عمل فقط 400 میلیون دلار به متهم ردیف اول پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: مهدی شمس وجه حاصل از فروش محموله های نفتی را که باید صرف بیت المال می کرده مطابق نظر ب ز هزینه کرده و آن را صرف خرید سهام شرکتی از ترکیه، خرید سه فروند هواپیما کرده است و خرید دو فروند کشتی کرده است.

نجفی ادامه داد: مهدی شمس از وجوه حاصل از محموله های نفتی هیچ مبلغی را به حساب شرکت hk نزد بانک اف ای بی واریز نکرده است.

وی تصریح کرد: 49 درصد شرکت هواپیمایی «الف» ترکیه به دلیل تابعیت انگلیسی مهدی شمس به نام وی ثبت شده است که 5 درصد آن را به نام خودش منتقل کرده است. تمام سهام شرکت هواپیمایی الف به نام م . ش است.

نجفی در ادامه کیفرخواست متهم ردیف دوم ادامه داد: در سال 91 «مهدی شمس» نامه ای را از «بابک زنجانی» از طریق ایمیل دریافت می کند که در آن نوشته شده بود سعی کردم نامه نگاری نداشته باشم اما نتوانستم خودم را نگه دارم. شما برخلاف ظاهرتان افراد خداشناسی نیستید، یادم می آید گفتید 33 میلیون دلار به هواپیمایی «الف»داده اید اما من را بدهکار نگه داشتید و حالا برنده ماجرا هستید و به همه جا رسیده اید. این درحالیست که پول های بانک های نفتی که گرفته اید را ندادید و هواپیماهای «الف» نیز هنوز گیر هستند.

نماینده دادستان تصریح کرد: این نامه در حالی بود که «مهدی شمس» نفت را چهل میلیارد دلار فروخته بود؛ اما تنها چهارصد و دو میلیون دلار آن را به «بابک زنجانی» داده بود که این امر منجر به اعتراض بابک زنجانی شد.

وی افزود: بر اساس اظهارات متهمان تمام محموله های نفتی به «مهدی شمس» تحویل داده شده ولی وی آن ها را رویت نکرده و تنها از بنادر جزیره خارک تحویل گرفته  و به شرکت فال واگذار کرده است.

نماینده دادستان تصریح کرد : بابک زنجانی در اظهارات خودش گفته مهدی شمس به بهانه های مختلف اعلام کرده که چون نفت را با آب مخلوط کرده بودی شرکت فال پول را نمی دهد و یک بار دیگر هم گفت که این شرکت ورشکست شده است.

در طول بیست و شش جلسه دادگاه، به اتهامات متهمان پرونده فساد نفتی رسیدگی شد و امروز حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.

به گزارش میزان، وی ادامه داد: علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی ( شرکت ملی نفت ایران ) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Qatar
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
1
71
پس تكليف ان اقايانى كه با كلت كمرى كنارش مينشستن و دلگرمش ميكردن چى شد، هه؟
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
1
13
با اعدام چیزی مرتفع نمیشه و این پول ها زنده نمیشه ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین