کد خبر: ۳۵۳۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳

خودروهای ارزان ژاپنی در راه جاده مخصوص؛ احتمال همکاری داتسون با ایران‌خودرو

علاوه بر پژو، سوزوکی و بنز که با ایران‌خودرو قرارداد بسته‌اند، شرکت‌های رنو و فیات هم به عنوان شریک‌های چهارم و پنجم ایران‌خودرو انتخاب شدند و اکنون جزئیات بیشتری راجع به شریک ششم ایران‌خودرو به گوش می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
 شنیده ها حاکی از این است که احتمالا شریک ششم ایران‌خودرو، برند ژاپنی داتسون باشد.
مدیرعامل ایران‌خودرو در سومین همایش صنعت خودرو در سخنرانی خود از ششمین شریک خودرویی این شرکت سخن گفت اما نه نامی از این شریک آورد و نه حتی انتخاب آن را تا کنون قطعی دانسته است.

این نشانه ها به زبان دیگر، اعلام آمادگی ایران‌خودرو برای همکاری شرکت‌های خارجی است و یکه زارع با این رفتار، راه را برای شراکت با ایران‌خودرو باز گذاشته است.
هاشم یکه‌زارع اگرچه از ششمین شریک ایران‌خودرو نام نبرد، در پاسخ به خبرنگار آنا، گزینه نیسان برای همکاری را رد نکرد.

مدیر عامل ایران خودرو در حاشیه اولین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو ایران با تاکید بر فول‌رنج کردن سبد محصولات ایران‌خودرو به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: برنامه ایران‌خودرو این است که خودروهای ارزان را هم به لیست محصولات خود اضافه کند و همه رده‌ها را در سبد محصولی خود قرار دهد.

یکه زارع به محصولات جدیدی که قرار است به سبد خودرویی ایران‌خودرو اضافه شود، اشاره و اظهار کرد: تولید خودروهای رنو کلیو و کپچر را که قبلا در برنامه تولید ما بود، کماکان ادامه می‌دهیم و برای عرضه خودروی ارزان هم پیشنهادهایی داریم که در حال بررسی کردن آنها هستیم، فیات هم خودروهایی دارد که در حال بررسی است.

وی در پاسخ به احتمال تولید کوئید در ایران گفت: این تصمیمی است که رنو باید بگیرد که قصد وارد کردن آن به ایران را دارد یا نه.

مسئله‌ای که ممکن است به عنوان مانعی برای عملی شدن این اتفاق قلمداد شود، همکاری رنو با سایپا است. نیسان شریک شرکت رنو فرانسه است و با توجه به شراکت این شرکت فرانسوی با سایپا، احتمال نارضایتی سایپا از همکاری بین ایران‌خودرو و نیسان وجود دارد.

همانطور که مدیرعامل ایران‌خودرو گفته است، این شرکت می‌خواهد در تمامی رده‌ها، محصول داشته باشد پس این شرکت در رده قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان، می‌تواند از همکاری برندهای ارزان‌سازی مانند داتسون استفاده کند.

کارشناسان معتقدند که شرکت نیسان با همکاری برند زیرمجموعه خود داتسون می‌تواند برای تولید مدل‌های ارزان با ایران‌خودرو همکاری کند.

داتسون برای نیسان حکم داچیا برای رنو را دارد. این خودروساز ژاپنی امید دارد با احیای داتسون به همان موفقیتی برسد که داچیا برای رنو به ارمغان آورد. به همین دلیل داتسون از برندهایی است که می تواند برای تولید خودروهای با تکنولوژی بالا و قیمت زیر 40 میلیون تومانی به ایران خودرو کمک کند.

برند تجاری داتسون که تولد آن به حدود 85 سال قبل برمی‌گردد، در سال ۱۹۸۶ به صادرات بیرون از ژاپن پرداخت و همان سال نیسان موتورز تصمیم گرفت فعالیت آن را متوقف کند. بعدها در سال 2013 که داتسون در حال فراموش شدن کامل بود، نیسان موتورز تصمیم گرفت دوباره آن را احیا کند. داتسون اکنون به نوعی برند ارزان ساز نیسان موتورز به شمار می رود.

به گزارش آفتاب به نقل از آنا، با توجه به اینکه بیشترین سهم بازار ایران در اختیار خودروهای زیر 35 میلیون تومان است، اگر ایران‌خودرو با داتسون به توافق برسد، احتمال تولید محصولات ژاپنی با تیراژ بالا در جاده مخصوص فراهم خواهد شد. اتفاقی که برای سایپا، سلطان کنونی بازار در این رده قیمتی، ناخوشایند خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین