کد خبر: ۳۵۳۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
در دیدار با جمعی از پژوهشگران حوزوی

سیدحسن خمینی: جلوگیری از مصادره امام هزینه دارد

جمعی از علما، فضلا و پژوهشگران حوزوی با یادگار امام دیدار و دیدگاه‌های خود را در موضوع انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مبانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.
آفتاب‌‌نیوز : در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید صادق قادری با بیان حدیث «المر یحفظ فی ولده»، دلیل حضور این جمع را همدلی با بیت امام ذکر و اظهار کرد: این بیت باید برای همیشه بر تارک نظام و انقلاب بدرخشد، گرچه شاید این بیت، تیره روزان و تیره بختان را غمگین و ملول می کند.

تشکر از حضور یادگار امام در صحنه انتخابات

در ادامه این دیدار آیت الله سید ضیاء مرتضوی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با سپاسگزاری از حضور مدبرانه، عالمانه و متین یادگار امام در انتخابات خبرگان و آرزوی توفیق و عزت روزافزون بیت امام خصوصا حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به برکات سختی‌های سال‌های اخیر در کشور اشاره کرد.

وی با بیان این که آنچه به جناب آقای سید حسن خمینی باز می گردد، این است که ایشان مراتب سرزندگی خود را پس از اتفاقات اخیر نشان داده اند، یادآور شد: این قضیه مصداق همان مطلبی است که معلی بن خنیس از اصحاب امام صادق(ع) نقل می کند: روزی به امام صادق علیه السلام عرض کردم: نعمت هایی را که بنی عباس دارند به یاد آوردم و با خود گفتم: اگر این نعمت ها برای شما می‌بود، ما هم با شما، در خوشی بودیم. اما امام صادق(ع) پاسخ دادند: هیهات ای معلی! اگر چنین می بود (و ما حاکم بودیم) برای ما جز تدبیر شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بی خورش، چیزی نبود)(اصول کافی، ج 2، ص .273).

مرتضوی همچنین از «اخلاق مردمی و تواضع یادگار امام و کمتر جوشیدن وی با قدرتمندانی که ممکن است قصد سوء استفاده داشته باشند»، تمجید کرد و سپس به بیان یکی از کلمات منسوب به امیرالمومنین(ع) در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید پرداخت.

وی با بیان اینکه انتظار ما از یادگار امام این بوده و هست که مانند امام به تکلیف عمل کنند و نه نتیجه، خطاب به وی گفت: شما دنبال انجام وظیفه بودید و ادب را در این دیدید که وقتی بزرگان و مردم از شما دعوت می کنند در انتخابات حضور یابید که ما از شما بابت انجام این کار تشکر می کنیم.

مرتضوی در پایان با بیان این که «دلیل شایستگی سید حسن آقا فقط انتساب به امام نبود بلکه شخص ایشان شایستگی دارد اگرچه احترام به بیت امام واجب است» از سید حسن خمینی خواست تا همانگونه که تاکنون متانت و صلابت جدّ خویش، روحیه مردمی، تواضع، دوستی و رفاقت و در عین حال حضور سرزنده خود را حفظ کرده‌اند، از این پس هم این روحیه را حفظ کنند.

ضرورت تعامل حوزویان با جامعه

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب با بیان اینکه جریان نواندیش حوزه باید با جوانان بیش از پیش در مورد اندیشه های امام و اهداف نهضت امام ارتباط داشته باشند، یادآور شد: به عنوان مثال، در مورد این فرمایش امام که می گویند « اگر چنانچه آمریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های آمریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‎ای است که دارند تعریف می‎کنند!» باید توضیح و تبیین شود؛ چرا که از این جمله سوء استفاده های زیادی می شود در حالی که اگر خارجی ها از خودشان تعریف کنند، نام آن را «اعتراف» می گذارند! اما اگر از رقیب تعریف شود سخن امام را بازگو می کنند و می گویند باید برعکس آن رأی دهید. یا مثلا این جمله «ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله است» به درستی برای جوانان تبیین نمی شود و مسئولیت تبیین آن متوجه جنابعالی و محققین است.

عرب با اشاره به تأکید امام بر حضور مجتهدان در سیاست، تأکید کرد: مکررا جوانان ما می پرسند که چرا حوزویان و مراجع در امور سیاسی وارد نمی شوند و می گویند چرا وقتی نام یک خیابان در قم از الغدیر به یک نام دیگر تغییر می کند واکنش نشان داده می شود اما در مورد برخی امور مهم دیگر حرفی گفته نمی شود؟! برای مردم این سکوت قابل قبول نیست. جوانان می پرسند که جایگاه حوزه در حوادث کشور کجاست؟ لذا تعامل حوزویان با جامعه باید بیشتر شود.

باید هدف از برگزاری انتخابات روشن شود


حجت الاسلام و المسلمین قاضی زاده نیز با تبریک موفقیت های انتخابات اخیر، به موضوع مهم فلسفه سیاسی انتخابات در جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: همه کسانی که متولی برگزاری مراحل مختلف انتخابات هستند باید مشخص کنند نگاهشان به انتخابات چیست؟ آیا هدف از این کار صرفا جلوگیری از متهم شدن ازسوی دنیاست تا به غربی ها بگوییم ما هم انتخابات داریم و به مردم هم دلگرمی بدهیم که در سرنوشت شان سهم دارند؟ یا اینکه واقعا انتخاب رأی مردم و حق الناس است؟

وی با انتقاد از آن‌چه تعاریف جدید در تعیین شرایط خبرگان خواند، یادآور شد: حق مردم حق الناس است و این امر اقتضائاتی دارد.

قاضی زاده گفت: اگر حضور حاج حسن آقا در انتخابات تهران بود تعداد آراء خیلی بیشتر از این بود و می توانستیم برگ زرین بزرگتری داشته باشیم.

ضرورت پذیرش تکثر در جامعه


در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی نیز با تقدیر و تشکر از مشی فکری و عملی یادگار امام طی سال‌های اخیر در تأکید بر اخلاق و آداب اسلامی و پایبندی به آن در مقابل بی اخلاقی ها، بر ضرورت پذیرش تکثر فکری در جامعه و گفت و گو میان افکار مختلف تأکید کرد و گفت: قرآن بر ترویج افکار تأکید می کند و ما که مدعی هستیم در مقابل رقبا باید این امر را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: تکثر به معنای گفتن یک سخن توسط چند صدا نیست، بلکه به معنای اندیشه های مختلف است.

مهریزی با بیان اینکه نپذیرفتن تکثر در پنج قالب قهر، فحش، توهین، نفرین و دعوا خود را بروز می دهد، تأکید کرد: تلاش کنیم تکثر را در فکر و عمل ترویج کنیم و به پنج شیوه مذکور متوسل نشویم.

سید حسن خمینی: جلوگیری از مصادره امام هزینه دارد

در پایان این دیدار یادگار امام ضمن تشکر از حضار در سخنان کوتاهی با اشاره به این جمله امام که «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا، به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته، اسلام، برای قرن ها، به طاق نسیان سپرده می شود» تأکید کرد: همه ما باید امام را به گونه ای به عنوان محور وحدت در جامعه اسلامی مان حفظ کنیم که تمام قومیت ها، مذاهب و جناح های سیاسی گوناگون بتوانند خود را در آیینه آن ببینند؛ گرچه جلوگیری از مصادره امام ممکن است هزینه هایی را در پی داشته باشد.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اقامه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین