کد خبر: ۳۵۳۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵

محیط بان دنا از چوبه دار رهایی یافت

محیط بان دنا 'اسعد تقی زاده' که حکم اعدام وی نیز خرداد سال گذشته صادر شده بود با بزرگواری و سخاوت اولیای دم مرحوم 'مجتبی رضایی نیک' بخشیده شد.
آفتاب‌‌نیوز : سرانجام تلاش ها برای جلب رضایت خانواده مقتول مرحوم (مجتبی رضایی نیک) به ثمر نشست و با بزرگواری، نهایت سخاوت و شجاعت این خانواده در اقدامی خیرخواهانه و خداپسندانه محیط بان دربند و محکوم دنا عفو شد.

خرداد سال گذشته نیز در حالی که حکم استیذان اسعد تقی زاده از محیط بانان محکوم به اعدام دنا صادر شده بود اما به خاطر ماه مبارک رمضان و با اجازه اولیای دم اجرای حکم به تعویق افتاد.

در طول این ماه ها و پس از صدور حکم اعدام نیز رایزنی، تلاش و وساطت ها از سوی قشرها و گروه های مختلف مردم، بزرگان ایل و تبار، نزدیکان و بستگان اولیای دم، دوستدران طبیعت از سراسر کشور، مسئولان و مقامات کشوری و محلی، اهالی رسانه و هنر، مسئولان و مقامات اجرایی، قضائی و امنیتی و حتی معلولان برای درخواست رضایت و بخشش محیط بان دنا از خانواده مرحوم رضایی انجام شد.

در راس همه این گروه ها و وساطت ها و رایزنی ها، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم استان در خبرگان رهبری بود که خانواده مقتول حتی در اقدامی تحسین آمیز موضوع بخشش را به ایشان واگذار کردند.

در سفر دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کهگیلویه وبویراحمد نیز این موضوع با حضور آیت الله ملک حسینی و استاندار در دفتر نماینده ولی فقیه مورد بررسی قرار گرفت.

البته محور و آغازگر این موضوع مهم اجتماعی که تا حدود زیادی نیز جنبه بین المللی پیدا کرده بود از سوی خبرنگار و فعال رسانه ای 'شریف اسلامی نژاد' سرپرست خبرگزاری مهر در استان بود.
پدر مرحوم مجتبی رضایی نیک در آیین باشکوه عفو محیط بان دنا گفت: از این اقدام خود به هیچ وجه پشیمان نیستم و نخواهم شد.

اسماعیل رضایی نیک افزود: بخشش قاتل فرزندم الهام و برکتی بود که از سوی خداوند متعال و ائمه معصومین (ع) بر دلم جاری شد.

وی با بیان اینکه برکات و اثرهای زیبا این بخشش را هم اکنون در زندگی ای ساری و جاری می بینم، اظهار کرد: در هر جایی از قرآن ، نهج البلاغه و احادیث زیبا رجوع می کردم، همه حرف از بخشش و عفو بود تا انتقام و خشم و بدون شک لذتی که در بخشش است به هیچ وجه در انتقام نیست.

پدر مقتول مجتبی رضایی نیک افزود: موضوع رضایت و بخشش قاتل فرزندم را از سوی خانواده و بستگان و نزدیکان خود به نماینده ولی فقیه در استان واگذار کردم.

وی ابراز داشت: البته از همان زمان نیز نیت و هدفم بر بخشش بود اما برخی مسائل حاشیه ای این موضوع را به این سال ها کشاند.

رضایی نیک ابراز داشت: مراجعه های فراوانی از سوی اقشار مختلف مردمی برای رضایت خانواده ام از قاتل فرزندم شد که باید از تمامی آنها نیز تقدیر کرد.

پدر مجتبی رضایی مقتول ارتفاعات دنا در سال 88 گفت: من در پرونده فرزندم تلاش کردم که فرهنگ سازی کنم و آن فرهنگ سازی اینگونه بود که به هیچ کس اجازه ندادم به خانواده قاتل تعرض کند.

وی با اشاره به پردازش و انتشار خبرهای خلاف واقع از سوی رسانه های بیگانه نسبت به قتل مجتبی رضایی، اظهارکرد: خانواده ام از علاقهمندان به محیط زیست بوده و حتی مقالات و بروشورهای متعددی نیز در این باره به چاب رساندم.

وی با بیان اینکه باید از دستگاه قضائی در استان و کشور تقدیر کرد که بدون کمترین نفوذ مراحل قانونی پرونده فرزندم را بر اساس عدالت گذراند و در نهایت حکم به اعدام صادر کرد، افزود: به دنیا ثابت شد که فرزندم تنها یک عکاس بود که بی گناه در ارتفاعات دنا کشته شد.

رضایی نیک افزود: حتی برای زنده نگه داشتن نام فرزندم در کنار منزل مسکونی ام پارک تفریحی ساختم و افزون بر 40 نوع درخت در آن غرس کردم و افتخار می کنم که یکی از دوستداران محیط زیست در منطقه هستم.

وی گفت: در این چندسال تمام تلاش خود را انجام می دادم تا پرونده روال قانونی خود را طی کند و از اینکه دستگاه قضایی قانون و عدالت را به نحو احسن در ارتباط با پرونده فرزندم به سرانجام رساند خوشحال هستم و از قضات و دستگاه قضایی نیز سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه شجاعت زمانی است که کاری را بتوانی انجام دهی و هیچ کس هم مانع شما نیست اما از حق خود می گذری، گفت: بهترین ثمره زندگیم را تاکنون همین گذشت می دانم.

در تاریخ 26 مرداد 87 در منقطه حفاظت شده دنا مرحوم مجتبی رضایی نیک به دست اسعد تقی زاده محیط بان دنا کشته شد.

سرانجام پس از هشت سال از این اتفاق خانواده مرحوم رضائی نیک بهمراه بستگان و نزدیکان خود با حضور در دفتر آیت الله ملک حسینی نمانیده ولی فقیه و در آیین باشکوهی اقدام به بخشش قاتل کردند.

حضرت آیت الله ملک حسینی دراین مراسم از طرف خود و مردم کهگیلویه وبویراحمد از گذشت خانواده رضایی تقدیر کرد وگفت: این سنت نیکو که برگرفته از منویات دین مبین اسلام وائمه هدی علیه السلام است،الگوی خوبی برای مردم ما است.

در این آیین باشکوه و در صحنه های زیبا از سخاوت و مردانگی نیز اسماعیل رضایی نیک ولی دم و بیت الله تقی زاده پدر اسعد تقی زاده محیط بان در بند، همدیگر را در آغوش فشردند تا پایانی خوش بر پرونده محیط بان دنا باشد.

با رضایت اولیای دم، فردا (دوشنبه) اسعد تقی زاده پس از انجام مراحل اداری از زندان مرکزی یاسوج آزاد خواهد شد.

با وساطت آیت الله ملک حسینی دومین محیط بان محکوم به اعدام دنا نیز در هفته های آینده از زندان آزاد می شود.

به گزارش ایرنا، اولیای دم مرحوم محمد پایه گذار نیز رضایت شفاهی خود را اعلام کرده اند و پس از انجام مقدمات کار، غلام حسین خالدی نیز از چوبه دار رهایی خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین