کد خبر: ۳۵۳۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۰۳
احتمال حل بحران گاز میان کی یف و مسکو؛

روسیه و اوکراین برسر یک طرح 5 ساله به توافق اولیه رسیدند

آفتاب‌‌نیوز :  به نقل از خبرگزاری رویتر،الکسی میلر Alexei Miller رئیس اجرایی شرکت گازپروم روسیه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی اعلام کرد که این طرح از اول ژانویه معتبراست که هر هزارمترمکعب بر مبنای 230 دلار مشخص شود.
وی در گفتگو با خبرنگاران پس از مذاکره با السی ایوچنکوOleksiy Ivchenko رئیس شرکت نفت و گاز اوکراین افزود:" ما به توافق نهایی رسیده ایم.این مسئله برای گاز پروم موفقیت آمیز و برای ما رضایت بخش است." اما ایوچنکو گفت که اوکراین گاز خود را در مرز روسیه با بهای 95 دلار در هر هزار متر مکعب خریداری خواهد کرد.

وی تصریح کرد:" ما به یک توافق اولیه رسیده ایم که این امکان را به ما می دهد که نیازهای اوکراین و ترانزیت گاز روسیه به اروپا را مورد بررسی قرار دهیم ."

یک منبع شرکت گازپروم گفت که بهای 230 دلار فقط برای صادرات گاز روسیه به اوکراین تعییین شده است. تحت این طرح پیچیده اوکراین می تواند گاز را از ترکمنستان و قزاقستان که از اوکراین می گذرد، با بهای ارزانتر 95 دلار در هر 1000 متر مکعب خریداری کند.

مسئولان روسیه و اوکراین کنفرانس مشترکی را درمرکز اصلی شرکت گازپروم در مسکو در ساعت 10 صبح برگزار کردند تا نتایج مذاکرات خود را در زمینه همکاری در بخش گاز اعلام کنند."
اعلام کنفرانس مشترک امید برای دستیابی به یک مصالحه را افزایش داده و یک اقدام عجیب تلقی شده است.

اوکراین روز گذشته طی نامه ای به جوز منول باروسوJose Manuel Barroso رئیس کمیسیون اروپا خواستار میانجی گری کارشناسان اروپا در حل مناقشه بین مسکو و کی یف شد. سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تصریح کرد:" کی یف پیشنهاد داده است که اروپا کارشناسانی را به اوکراین بفرستد که به همه اطلاعات در زمینه ورود و خروج گاز به اوکراین دسترسی داشته باشند."

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:" اوکراین آماده است تا با توجه به انتقال خط لوله گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین، اقدامات لازم را برای شفافیت سازی کامل انجام دهد." این سخنگوافزود: اوکراین در نشست روز چهارشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تاکید کرد که دولتش امیدوار است در نشست سه جانبه (اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا )در زمینه مناقشه دو کشور، هر سه طرف به یک توافق نظر دست پیدا کنند.
اتریش و چهار کشور کمونیستی سابق در مرکز اروپا روز گذشته توافق کردند تا در جستجوی ایجاد تنوع در تامین منابع گازی خود باشند.

جانوس کوکا Janos Koka وزیر انرژی مجارستان پس از کنفرانس تلفنی با همتایان خود در کشورهای جمهوری چک، لهستان، اسلواکی و اتریش به خبرنگاران گفت :" ما باید برای ایجاد تنوع در منابع تامین گاز خود در بازارهای متفاوت بین المللی به یک توافق دست پیدا کنیم ."
ویکتور کریستینکو Viktor Khristenko وزیر انرژی روسیه روز گذشته گفت که آینده امنیت انرژی اروپا در دستان اوکراین قرار دارد، به طوری که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا پس از قطع گاز اوکراین توسط روسیه از کاهش فشار گاز در لوله های خود خبر دادند.

کریستینکو در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:" همه امنیت انرژی اروپا دردستان روسیه قرار ندارد بلکه به خاک اوکراین وابسته است." تقریبا همه صادرات گاز روسیه به غرب از طریق اوکراین صورت می گیرد. شرکت بزرگ گازپروم حدود 25 درصد ازگازاروپای غربی را تامین می کند که بیشتر آن از طریق اوکراین منتقل می شود.

شرکت گازپروم روسیه یکشنبه انتقال گاز به اوکراین را در پی مخالفت این کشور با چهاربرابر شدن بهای گاز روسیه به حال تعلیق درآورد و اوکراین را به سرقت 100 میلیون متر مکعب از گاز اختصاص یافته برای بازارهای اروپایی طی 24 ساعت گذشته متهم کرد.
روز گذشته روسیه شیرهای گاز خود را به طرف اروپا باز کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین