کد خبر: ۳۵۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روسیه در زیرساخت های صادراتی ایران

مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات گفت که براساس توافق دو جانبه ، روسیه 40 میلیارد دلار در بخش زیرساخت های کشور سرمایه گذاری می کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، مهدی محتشمی روز دوشنبه در نشست سرعت بخشی به صادرات غیر نفتی به کشور روسیه در ساری افزود : تاکنون پنج میلیارد دلار از این سرمایه گذاری با فعال شدن خط اعتباری برای ایجاد زیرساخت های ریلی به مرحله عملیاتی رسید که یکی از این طرح ها نیز برقی کردن شبکه ریلی گرمسار- اینچه برون در محور راه آهن شمال است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری مورد توافق روسیه در ایران برای تامین زیرساخت ها با حسن نیت آن کشور به طور کامل اجرایی می شود.

وی اظهار داشت : با توجه به نیاز داخلی روسیه به محصولات تولیدی ایران، بخصوص در شرایط کنونی ، ما می توانیم نقش مهمی در این زمینه ایفاء کنیم.
وی افزود : در شرایط فعلی میزان واردات روسیه حدود 500 میلیارد دلار است و ایران با توجه به تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی و اختلافش با ترکیه می تواند در این حوزه جایگاه خوبی پیدا کند.

** صدور مجوز صادرات به روسیه برای 19 شرکت ایرانی
مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات همچنین گفت که براساس توافق دو جانبه بین روسای جمهوری روسیه و ایران برای تامین نیازهای غذایی آن کشور، 19 شرکت ایرانی برای صادرات محصولات بخصوص تولیدات کشاورزی به آن کشورمجوز صادر شده است.
وی افزود: این شرکت ها می توانند کالاهای تولیدی خود از جمله لبنیات ، گوشت مرغ و طیور و سایر تولیدات را به روسیه صادر کنند.
محتشمی بالا بودن تعرفه گمرکی و دریافت ارزش افزوده را مهم ترین مانع برای صادرات کالاهای ایرانی به روسیه دانست و گفت که در توافق جدید تعرفه گمرکی و ارزش افزوده برای کالاهای ایرانی ایرانی تعدیل می شود.

** ایجاد کریدور سبز گمرکی با کشورهای هدف صادراتی
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری تاکید کرد : فرصت پساتحریم موقعیت خوبی را در تجارت خارجی در اختیار ایران قرار داده تا بتوانیم کمیسیون های مشترک با 60 کشورهدف صادراتی را تقویت کنیم.
وی افزود: در این ارتباط توافق دو جانبه با بعضی از کشورها برای ایجاد کریدور سبز گمرکی حتی برای محصولات قرنطینه ای داشتیم که صادرات را برای تجار ایرانی تسهیل می کند.
محتشمی از ترکیه ، روسیه و آذربایجان به عنوان کشورهایی نام برد که تاکنون برای ایجاد کریدور ثبت واحد گمرکی با آنها توفق شده است .
ایجاد کریدور سبز گمرکی در سفر اخیر معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران امضا شد.

بر اساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد. علاوه بر این محصولات کشاورزی ایران در کریدور سبز گمرکی روسیه قرار می گیرد و گمرک ایران متعهد شده اطلاعات و ارزش گمرکی این کالاها را به گمرک روسیه ارسال کند تا نسبت به ترخیص سریع محصولات کشاورزی ایران اقدام شود.

** تسهیل صدور روادید تجاری روسیه

مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات مهم ترین توافق دو جانبه بین ایران و روسیه را تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی فعال معرفی کرد و گفت : در گذشته کم ترین زمان برای صدور روادید تجاری برای سفر به روسیه حدود 90 روز بود که با توافق جدید علاوه بر تسهیل کارها، زمان هم کاهش می یابد.
محتشمی پیش بینی کرد که با تسهیل صدورروادید برای تجار ایرانی در سفر به روسیه ، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور هم افزایش یابد.

** شیفت ترانزیت کالاهای روسی از ترکیه به ایران
مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه کمیسیون های مشترک وزارت ارتباطات گفت : با اختلافی که بین ترکیه و روسیه پیش آمد ، مسکو تمایل دارد تا ترانزیت 20 میلیارد دلاری کالاهای صادراتی خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را از ترکیه به ایران منتقل کند.
محتشمی افزود : ما برای پذیرش و اجرایی کردن این میزان ترانزیت کالای روسی به کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز به ایجاد زیرساخت های گمرکی و حمل و نقلی داریم و این شرایط در بندرآمیرباد مازندران وجود دارد.

** صدور مجوز راه اندازی بانک های خارجی در ایران

معاون امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از صدور مجوز برای بازگشایی شعب بانک های روسی ، آذربایجانی و ترکیه در کشور خبر داد و گفت که در پساتحریم موقعیت خوبی برای بازگشایی شعب بانک های خارجی و حساب کارگزاری با این شعب فراهم شده است.
وی با اظهار این که تاکنون سه شعبه بانک ترکیه ای در ایران فعال شدند ، افزود : شعب بانکی و حساب کارگزاری روسیه نیز در ایران راه اندازی می شود و شعب بانک های ایرانی نیز در آن کشور فعالیت خود را از سر می گیرند.

محتشمی ایجاد بانک مشترک ایرانی - آذربایجانی را از دیگر برنامه های گسترش روابط مالی با کشورهای هدف تجاری عنوان کرده است.
جمهوری اسلامی ایران با 60 کشور هدف صادراتی کمیسیون های مشترک اقتصادی دارد که نمایندگان 9 وزارتخانه در این کمیسیون ها به عنوان رئیس عهده دار مسئولیت هستند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ریاست کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران را با کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، امارات، مالزی، فلیپین و اندونزی بر عهده دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین