کد خبر: ۳۵۳۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳

برجام مثل آفتاب تابان است/قدم به قدم مردم به خوبی برجام را لمس می کنند

صراحت رییس جمهوری براینکه مردم قدم به قدم برجام را لمس می کنند و برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می بندد و می گوید شب است ،باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند تاکیدی بر نگاه منصفانه به شرایط قبل و بعد از برجام دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، 26 دی ماه سال جاری را می توان به عنوان یک روز تاریخ ساز در تقویم کشور به ثبت رساند چرا که دنیا به حقانیت جمهوری اسلامی ایران پی برد و با حفظ حقوق کشور، تحریم های ظالمانه ای که به دلایل واهی سالیان سال برکشور تحمیل شده بود، لغو شد و همراه آن واژگانی چون 'برجام' و 'پسابرجام' در آن نهادینه شد.

امروزه در جامعه کمتر کسی است که از عناوینی همچون برجام و پسابرجام شناختی نداشته باشد و در گفتمان روزمره خود از آن سخن به میان نیاورد چه شخصیت های سیاسی، لشکری و کشوری و چه مردم عادی کوچه وبازار همه و همه به نوعی با این کلمات مانوس شده اند .
اگر چه برای شناخت فضای برجام و پسا برجام باید آشنایی با فضای قبل از اجرای برجام داشت تا بتوان به درک درستی از وضعیت به وجود آمده دست یافت.
اگر چه رییس جمهوری در اکثر مراسم به واکاوی شرایط پسابرجام و قبل از برجام می پردازد ولی دلایل قابل لمس نبودن دوران پسابرجام موضوعی بد که درهشتمین نشست خبری رییس جمهوری مورد پرسش قرار گرفت .

حسن روحانی رییس جمهوری، در پاسخ به این پرسش چنین اظهار داشت که اگر امروز دست ما برای فروش نفت باز شده نشانه برداشته شدن تحریم ها است و این یک چیز مخفی نیست .
وی ادامه داد: در گذشته فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز ممنوع بود ولی در حال حاضر به این میزان 400 هزار بشکه افزوده شده و بناداریم این افزایش تا 2 میلیون بشکه ادامه داشته باشد و این اقدامات موضوع مبهمی نیست .

البته با نگاهی به بازار می توان ثبات را در بخش ارز و طلا احساس کرد و در کنار آن تورم که از شاخص های اصلی اقتصادی است براساس آمارهای رسمی اعلامی، مهار شده است .
البته از همان ابتدا نیز مشخص بود پروسه اجرای برجام زمان بر است و این موضوعی نیست که بلا فاصله در لحظه و بعد از اعلام لغو تحریم ها قابل لمس باشد؛ تحریم هایی که طی دهه های متمادی اثرات خود را بر اقتصاد کشور گذاشته است نمی توان انتظار داشت که در لحظه قابل رفع باشد، به طور کلی موضوعات اقتصادی نیازمند طی مراحل و فرآیند خود می باشند.
شاید اگر برای کسانی که در امر واردات وصادرات فعالیت دارند کلمه برجام و فضای پسابرجام مشهود تر باشد تا مردم عادی، البته پسابرجام برای مردم عادی جامعه نیز زمانی قابل لمس خواهد بود که ورود فناوری و تکمیل زیرساختها را داشته باشیم و همه اینها زمانی اتفاق خواهد افتاد که تحریمی وجود نداشته باشد .

تجهیز صنعت هوایی از نظر ایمنی و آراستگی، صنعت حمل و نقل و به تبع آن خدمات ودر کنار آنها جذب سرمایه گذاری های خارجی در جهت رونق تولید، همه اثرات خود را طی یک فرآیند زمانی نشان خواهند داد و برای همگان ملموس خواهند شد.
بنابراین با نگاهی منصفانه به جمیع جهات می توان دستاورد برجام را دید و فارغ از همه تنگ نظری ها موضوعات را با رعایت انصاف و عدالت به نقد کشید .
اگر چه برجام دو طرف دارد و به گفته رییس جمهوری ممکن است موردی هم ایراد و اشکالی داشته باشد اما به هر حال آمریکا و اروپا به تعهدات اصلی خود عمل کرده اند. اگر هم موردی ایراد بوده است ما آن را اعلام کرده ایم و اگر بعدا هم ایرادی باشد آن را اعلام می کنیم.

روحانی تاکید کرد البته این معنایش این نیست که حواسمان جمع نباشد بلکه باید با حواس جمع با انها رو به رو شویم. ممکن است جایی اروپا و آمریکا خطا کنند؛ ما باید در برابرشان بایستیم و اگر موردی در اجرا دقیق نبود باید تذکر دهیم اما واقعیت امر را مردم ما به خوبی لمس می کنند.
این روز، روز اجرای برجام، نقطه آغازین دو گفتمان است. یک گفتمان به مشکلات گذشته قبل از اجرای برجام و فرصت ایجاد شده در دوران پسابرجام اشاره دارد و گفتمان دیگر، مشکلات و شرایط تهدیدی پسابرجام را مورد توجه قرار می دهد.

اگر نگاهی به پرونده های فساد اقتصادی که در چند سال اخیر تشکیل شده است بیندازیم بی اغراق نیست چنین پرونده هایی را دستخوش شرایط قبل از برجام یا دوران تحریم های ظالمانه بدانیم و آن زمان است که شرایط امروزی بیشتر قابل درک خواهد بود .
امروز حضور پرشتاب سران کشورها و هیات های اقتصادی را که برای حضور در ایران و مذاکره با مسئولان گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند نمی توان نادیده گرفت و ساده انگارانه از کنار
آن گذشت.
شاید هوشمندی و درایت رهبر معظم انقلاب باردیگر در این نقطه از زمان قابل مشاهده باشد که امسال را سال همدلی و همزبانی دولت وملت نامگذاری کردند و امروز با فراهم شدن چنین فرصتی تنها راه گذر از این شرایط، اجرای همین رهنمود است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین