کد خبر: ۳۵۴۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸

مراقب کلیه‌های فرزندتان باشید

فوق تخصص کلیه و فشار خون گفت: یکی از علل ابتلا به اختلالات کلیوی، عفونت ادراری ساده در دوران کودکی افراد است، به طوری که در 25 درصد از کودکانی که به عفونت ادراری ساده مبتلا می شوند، احتمال اختلالات کلیوی در آینده افزایش می باید.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر شهناز اتابک در آستانه روز جهانی کلیه (20 اسفند ماه) افزود: بسیاری از خانواده ها به دلیل سهل انگاری توجه چندانی به عفونت های ساده ادراری در کودکان نشان نمی دهند و همین امر باعث می شود که در سنین بالاتر مشکلات کلیوی در میان افراد بیشتر مشاهده شود. 

به گفته دکتر اتابک، ابتلا به بیماری های کلیوی و یا نارسایی کلیه بدون علامت است و به واقع، هنگامی که بیمار مراجعه می کند، زمانی است که کارکرد کلیه او به زیر 50 درصد کاهش یافته است. 

اتابک اظهار کرد: زمانی که کارکرد کلیه ها به زیر 10 درصد برسد، در واقع کلیه های بیمار از کار افتاده است و اگر کارکرد کلیه به 50 درصد رسیده باشد، بیمار علائمی همچون کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف را به همراه دارد. 

فوق تخصص کلیه و فشار خون توصیه کرد: افرادی که در خانواده های آنان نارسایی مزمن کلیوی دیده شده است باید هر شش ماه یکبار و افراد سالم هر سه سال یکبار برای آزمایش و بررسی از نظر کراتینین مراجعه کنند. 

به گفته اتابک، با رسیدن به مرحله مشاهده علائم نارسایی کلیه مانند کم خونی، خستگی، اختلال تمرکز و بدخوابی، دیگر برای درمان خیلی دیر شده است. 

وی با بیان این که کلیه کودکان حساس بوده و بیماری آنان باید به طور کامل تحت درمان قرار گیرد، توصیه کرد: بهتر است خانواده ها هر گونه تغییر در رنگ، بو و تکرر ادرار در کودکان را جدی بگیرند و با مشاهده تب بالا و طولانی مدت، بی قراری، درد زیر شکم کودک به مراکز درمانی برای انجام آزمایش ها مراجعه کنند. 

این نفرولوژیست با بیان اینکه امروزه بیماری های مادرزادی افزایش یافته است، ادامه داد: استعمال سیگار روی جنین اثرات منفی دارد و کودکانی که از مادران سیگاری به دنیا می آیند، وزن کمتری دارند و در برابر صدمه و نارسایی کلیه ها آسیب پذیرند. 

به گفته وی، وزن جنین با سلامت کلیه ها ارتباط تنگاتنگ دارد و تاثیر گذار است. 

دکتر اتابک همچنین دیابت را شایع ترین علت نارسایی کلیه در جهان دانست و اظهارکرد: با کنترل دیابت می توان از بسیاری از موارد نارسایی کلیه پیشگیری کرد. همچنین فشار خون نیز از دیگر مواردی است که اگر تحت کنترل قرار نگیرد منجر به نارسایی کلیوی خواهد شد. 

اتابک یادآور شد: بیماری های کلیوی از نظر اقتصادی و اجتماعی هزینه زیادی را بر سیستم سلامت کشور وارد می کند و اگر در زمینه پیشگیری از بیماری ها برنامه ها اصولی صورت گیرد، از بروز بسیاری بیماری ها و همچنین هرینه های آن کاسته خواهد شد. 

به گزارش خانواده ایرانی، این نفرولوژیست ادامه داد: تاکنون مرکز و کلینیک خاصی که بتوان بیماری دیابت و یا فشار خون بیماران را تحت کنترل دراورد، وجود ندارد و تنها 25 درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، فشار خون خود را تحت کنترل درمی آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین