کد خبر: ۳۵۴۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

دلیل عمده درگیری دستفروشان و مغازه‌داران

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری و نائب رئیس اتاق اصناف تهران دیشب 17 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بازار شب عید و مشاغل ناچاری پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز : بازار شب عید و مشاغل ناچاری امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس سازمان ساماندهی مشاغل اصناف شهری و نائب رئیس اتاق اصناف تهران بررسی شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، "قدیمی" رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری و "رأسی" نائب رئیس اتاق اصناف تهران دیشب 17 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بازار شب عید و مشاغل ناچاری پرداختند.

قدیمی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون دست فروشی و سد معبر گفت: تبصره 2 بند 55 قانون شهرداری هر گونه سد معبر را ممنوع اعلام کرده است و کسی که اقدام به سد معبر کند متخلف شمرده می شود.

 شهرداری و ناجا باید در رفع سد معبر اقدام کنند

وی با اشاره به این که شهرداری در 9 بند مکلف شده است تا از سد معبر جلوگیری کند بیان کرد: احکام قضایی زیادی صادر شده که شهرداری و ناجا باید در رفع سد معبر اقدام کنند.

قدیمی با اشاره به این که در شهر تهران 54 روز بازار و شب بازار ساماندهی شده است افزود: 20 هزار نفر از شهروندانی که امکان اجازه مغازه و یا علت های دیگر را ندارند می توانند در این روزبازارها فعالیت کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری با اشاره به این که بر روی این روز بازارها نظارت نسبی صورت می گیرد افزود: 5-6 بازارچه را برای زنان اختصاص داده ایم به طوری که 8 هزار زن در بانک اطلاعاتی ثبت نام کرده اند تا بتوانند در بازارچه ها اقدام به فروش محصولات خود کنند.

رأسی نائب رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه گفت: شهرداری مسئول این ماجرا است لذا برای مقابله با عارضه دست فروشی باید اقدامات لازم صورت گیرد لذا باید اذعان داشت که شهرداری و نیروی انتظامی در این ماجرا باید دخالت های لازم را به عمل آورند.

در ادامه این بحث رأسی نائب رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص دلایل تنش بین مغازه داران و دست فروشان در پایان روزهای سال جاری گفت:  به نظر ما مسئول مستقیم ماجرا شهرداری است و این موضوع را نیز قانون گذار تصویب کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون بهبود کسب و کار که مصوب مجلس شورای اسلامی است باید برای تولیدی های کم درآمد و مشاغل خانگی تدابیری اندیشیده شود که این امر هم به ما در اصناف ابلاغ شده است و هم به سازمان های مربوطه دیگر.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران یادآور شد: نزدیک به 250 ، 60 هزار واحد صنفی در شهر تهران و چیزی بالغ بر 3 میلیون واحد صنفی در کشور داریم که این واحدهای صنفی با وجود دست فروشان خصوصاً در فصل بازگشایی مدارس یا پایان سال شاهد معضلات و مشکلاتی می شوند.

رأسی با تاکید بر این که دست فروشان نیز هم وطنان ما هستند و ما نباید مردم را در مقابل یکدیگر قرار دهیم خاطر نشان ساخت: مغازه داران ما فارغ از سرمایه گذاری هنگفتی که انجام داده اند در درجه اول قانونمند هستند و آن ها نیز در صددند تا روزهای آخر سال بتوانند بخشی از وضعیت رکود حاکم را در این روزها جبران کنند.

وی درباره این که  برخی دست فروشان مدعی هستند که کیفیت اجناسی که آن ها می فروشند با کیفیت اجناس مغازه داران یکی نیست گفت: برای فروش هم ما قاعده و ضابطه داریم و فروشندگی نیز تعریف خودش را دارد.

نائب رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: اهرم های اجرایی اصناف، قانون و مجاری قانون گذار است و کسانی هم که می توانند در این رابطه به ما کمک کنند شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس است.

اصناف مظلوم واقع شده اند

رأسی بیان داشت: این بی انصافی است که در ده 15 روز آخر سال که مغازه دار یک دوره رکود را پشت سر گذاشته برای تامین درآمد خود دچار مشکل شود و ما باید بگوییم که بخشی از اصناف ما نیز مظلوم واقع شده اند.

غرفه های نمایشگاه های بهاره تنها در اختیار بنگاه های تولیدی قرار می گیرد نه دست فروشان


قدیمی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری در پاره ای اظهارات خود به نمایشگاه های بهاره اشاره کرد و گفت: نمایشگاه های بهاره ای که در بوستان ارم و مصلای تهران در حال برگزاری است و مجری آن نیز اتاق اصناف تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت است صرفاً به بنگاه های تولیدی، غرفه واگذاری می کنند.

وی درباره این که چرا ما امسال شاهد شکل گیری یک جو روانی میان دست فروشان و مغازه داران قرار گرفته ایم گفت: متاسفانه امسال یک جو روانی مناسبی برای دست فروشی در بازار شب عید شکل نگرفت و طی یک ماه اخیر نیز شرایط فراهم شد و رسانه های بیگانه نیز تحت عنوان برخورد خشن شهرداری با بساط گستری به آن دامن زدند.

وی با بیان این که ما منکر برخی برخوردهای نامناسب با دست فروشان نیستیم اظهار داشت: در اجرای طرح انضباط اجتماعی شهر تهران طی یک سال اخیر شرکت ما از مجموعه هایی بود که ساختار، آموزش ها و نیروهایش در این رابطه دچار یک تحول شده اند و ما طی 7، 8 ماه اخیر به دلیل برخوردهای نامناسب برخی از افرادمان نزدیک به 400 نفر آن ها را اخراج کردیم و افراد جدیدی که برای این کار در این حوزه وارد شدند آموزش دیده و نظارت کافی بر آن ها وجود دارد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و اصناف شهری اظهار داشت: در فرآیندی که بحث سد معبر بود هجمه ها به سمت ماموران شهرداری آمد و سبب شد که کارایی و توان مامورین ما در مواجه با این پدیده کاهش پیدا کند.

قدیمی به   علت ایجاد تنش میان دست فروشان و مغازه داران اشاره کرد و گفت: با توجه به حرف و حدیث هایی که در روزهای اخیر مبنی بر این که در تهران دیگر با پدیده سد معبر برخورد نخواهد شد شاهد این بودیم که دست فروشان از اطراف شهر تهران به سمت تهران هجوم آوردند و ما باید در این رابطه بپذیریم که تهران نیز یک ظرفیتی دارد و با توجه به هجمه های روانی که در رابطه با برخورد سد معبر انجام شده بود کارایی مامورین ما به شدت پایین آمد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اجناس جمع آوری شده از دست فروشان چه می شود گفت: طبق قانون این اجناس تا یک هفته در انبارهای مربوطه نگه داری می شوند که اگر ظرف این مدت صاحبان آن ها مراجعه کنند اجناس آن ها پس داده می شود و گرنه این اجناس در اختیار دادسرا قرار خواهد گرفت.

کسادی امسال بخش اعظم دلیل درگیری مغازه داران و دست فروشان بوده است


رأسی نائب رئیس اتاق اصناف تهران نیز در این پایان این گفتگو با تاکید بر این که در ساماندهی دست فروشان شهرداری ، اصناف، نیروی انتظامی و رسانه ملی باید به یکدیگر کمک کنند بیان داشت: این که امسال درگیری کاسبان و دست فروشان مشهود بود علتش این است که کسادی، بخش اعظم درگیری کاسبان و دست فروشان را امسال رغم زده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین