کد خبر: ۳۵۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴

عراقچی:برجام؛ دستاوردها و مشکلات بر سر راه اجرای آن

سیدعباس عراقچی، برجام، دستاوردهای آن و برخی از مشکلات موقتی که در راه اجرای آن وجود دارد را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی و دستگاه‌های اجرایی که با حضور الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شده بوددر ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه برجام یک دستاورد بزرگ برای ملت و ثمره بیش از 12 سال مقاومت و پافشاری ملت ایران بر روی خواسته‌هایش است، گفت: پافشاری ملت ایران بر روی این موضوع که دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ایران است ما را به جایی رساند که طرف مقابل به این نتیجه رسید که راهی جز مذاکره ندارد و باید به پای میز مذاکره بیاید.

عراقچی با تأکید بر صحبت‌های قبلی خود مبنی بر اینکه ما در این مذاکرات با رویکرد برد- برد به نتیجه رسیدیم، اظهار کرد: با این رویکرد ما می‌توانیم این ادعا را بکنیم که به خواسته‌های خود رسیدیم و برنده شدیم و طرف مقابل نیز می‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند. البته در این چارجوب باید به این نکته نیز توجه داشت که لزوماً خواسته‌های طرف مقابل در تناقض با خواسته‌های ما نبوده است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده‌ هسته‌ای به تشریح بخشی از خواسته‌های ایران در جریان مذاکرات پرداخت و گفت: یکی از خواسته‌های اصلی ما در این مذاکرات این بود که حق ما در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تثبیت شود و ما بتوانیم کار خود را در این زمینه ادامه دهیم و شما دیدید که حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و همچنین موضوع غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه ایران نیز برداشته شد، گفت: برداشتن تحریم‌ها نیز بخشی از خواسته کلان ما در جریان این مذاکرات بود که خوشبختانه این تحریم‌های ظالمانه نیز برطرف شد.

عراقچی در همین راستا ادامه داد: خواسته طرف مقابل بعد از چندین مرحله جرح و تعدیل به نقطه‌ای رسید که جلوی دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را بگیرد. موضوعی که ایران هیچ‌گاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود.

وی ادامه داد: درواقع آنها ادعا می‌کنند که ما بدون اینکه به سمت جنگ برویم جلوی دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را گرفته‌ایم و درواقع ایران این اعتماد را ایجاد کرده که به دنبال این موضوع نمی‌رود.

عراقچی افزود: البته از نظر ما این موضوع امتیازی نیست که به آنها داده باشیم. چرا که حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای و در اختیار گرفتن آن در دکترین دفاعی و اصول دینی ما جایگاهی ندارد و ما به دنبال این موضوع نبوده و نیستیم.

وی ادامه داد: با ایجاد برخی از محدودیت‌های موقت در برنامه هسته‌ای ایران این اعتماد ایجاد شده ولی باید توجه کنیم که این محدودیت‌ها هیچ نیازی از ایران را در این زمینه تعطیل نمی‌کند و از طرف دیگر طرف مقابل تمام سیاست‌های گذشته‌اش مبنی بر عدم به رسمیت شناختن غنی‌سازی در ایران، تعطیلی فردو و همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت را کنار گذاشت و رضایت داد که ایران ترتیباتی را اتخاذ کند که در آنها این اطمینان ایجاد شود که ما به سراغ بمب نمی‌رویم.

این خبر تکمیل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین