کد خبر: ۳۵۴۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

سجادی: خبر افزایش قیمت بنزین را در اخبار خواندم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رشد دو درصدی مصرف بنزین طی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : سید ناصر سجادی در نشست خبری خود امروز، درباره‌ی علت توقف تقریبی رشد مصرف بنزین گفت: علت این امر آزادسازی قیمت بنزین است که از مرداد‌ماه اجرا شد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: من نیز روز گذشته در اخبار خواندم که کمیسیون تلفیق افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده را در نظر دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: از سیاست در این مورد بی خبرم و افزایش قیمت مصوبه و ابلاغ می‌خواهد که هنوز صورت نگرفته و از آن بی‌خبرم.

سجادی در ادامه درباره‌ی آمادگی شرکت ملی نفت برای سوخت‌رسانی به مردم در ایام تعطیلات نوروز گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 28 اسفند‌ماه پیک مصرف بنزین با شروع سفرهای مردم است که این میزان در سال گذشته در این روز به 104 میلیون لیتر رسید در حالی که متوسط مصرف بنزین در اسفندماه گذشته 72 میلیون لیتر بنزین بود. این رقم در روز بعد از آن نیز 95 میلیون لیتر ثبت شده بود که به این معناست که مردم در دو روز پایانی اسفند‌ماه سال گذشته به تنهایی 200 میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین ما باید آماده سوخت‌رسانی به مردم در این ایام باشیم که به این منظور نه تنها مخزن جایگاه‌ها و پمپ‌های بنزین پر شده است، بلکه چند نفت‌کش نیز به صورت آماده پرشده در کنار جایگاه‌ها قرار می‌دهیم، اما به وجود آمدن صف در جایگاه‌ها در این روزها امری طبیعی است، چرا که ناگهان 50 درصد به مصرف عادی بنزین اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان مصرف در بازگشت از سفرهای نوروزی نیز در دوازدهم فروردین‌ماه است که ما امسال در این تاریخ مصرف 106 میلیون لیتر بنزین را به ثبت رسانده‌ایم.

سجادی با اشاره به نظارت شرکت بر عرضه مطلوب فرآورده‌ها در جایگاه‌های سوخت‌رسانی تصریح کرد: ما گشت‌های نوروزی را برای انجام کار نظارت ایجاد کرده‌ایم که از بهمن‌ماه کار خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته وی مردم در این ایام می‌توانند اعتراض خود را به شماره 09627 اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در ادامه درباره‌ی عملکرد امسال این شرکت بیان کرد: ما در 11 ماهه اخیر ایام اربعین را داشتیم که خیل عظیم مردم با وسائل نقلیه شخصی و عمومی به سمت عراق حرکت کردند و ما برای تامین سوخت آنها علاوه بر ایجاد هشت جایگاه سیار در مسیرهای پرتردد سوخت را در آن طرف مرز نیز برای وسائل نقلیه تامین کردیم.

سجادی در ادامه با اشاره به رشد دو درصدی مصرف بنزین در 11.5 ماهه گذشته گفت: مصرف بنزین در مدت مشابه سال قبل 69.2 میلیون لیتر بوده است که این میزان امسال به 70.6 میلیون لیتر رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهار رشد مصرف بنزین تک نرخی شدن بنزین بود که از اوایل خرداد‌ماه اجرا شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که مصرف در سایر فرآورده‌های نفتی طی ماه‌های گذشته سال شاهد کاهش بوده است، تصریح کرد: کاهش مصرف در سایر فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه گازرسانی و جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع بوده است.

به گفته سجادی طی 11.5 ماه گذشته مصرف نفت سفید در کشور 10 درصد، نفت گاز 18 درصد، نفت کوره 36 درصد و مجموعا مصرف کل این فرآورده‌ها از 160 میلیون لیتر به 126.5 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است که این به معنای صرفه‌جویی 12 میلیارد لیتری مصرف این فرآورده‌ها طی سال گذشته است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سال گذشته این شرکت صادرات همه فرآورده‌های نفتی به جز بنزین را انجام داده، اظهار کرد: این صادرات به پنج میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که کشور در حال حاضر تنها با کمبود فرآورده بنزین مواجه است که برای آن اقدام به واردات می‌کند، درباره‌ی آمار واردات بنزین طی سال گذشته خاطر نشان کرد: ما با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه آینده از واردات بنزین بی‌نیاز شده و تا 10 سال آینده نیز صادر‌کننده بنزین می‌شویم.

سجادی ادامه داد: ما در سال گذشته 4.5 میلیون لیتر واردات بنزین داشتیم که این میزان امسال به 9 میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که روزانه مصرف بنزین به طور متوسط 71.6 میلیون لیتر بوده که 10 تا 12 درصد آن از بنزین وارداتی تامین شده است.

وی در ادامه درباره‌ی صادرات گاز مایع تصریح کرد: ما در 11 ماهه گذشته 117 هزار تن گاز مایع صادر کرده‌ایم که این میزان رشدی پنج برابری نسبت به صادرات 24 هزار تنی در سال گذشته داشته‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: همچنین ما امسال 15 هزار تن سوخت هواپیما عمدتا به افغانستان صادر کرده‌ایم و 13 میلیون لیتر نیز نفت کوره بابت بانکرینگ برای عرضه سوخت به کشتی‌ها در خلیج فارس صادرات داشته‌ایم که این میزان نسبت به سال گذشته رشدی 25 درصدی داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین