کد خبر: ۳۵۴۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
رییس پلیس فتای ناجا خبر داد

برخورد با 310 صفحه تروریستی در فضای مجازی

ارائه آمارهایی از کاربران و ضریب نفوذ اینترنت، برخورد با 310 صفحه تروریستی در فضای مجازی، دستگیری 10 هزار متخلف سایبری، افزایش هتک حیثیت اینترنتی و مزاحمت در سال 94، به کارگیری 14 هزار همیار پلیس فتا و... از جمله مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری رییس پلیس فتای ناجا است.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار کمال هادیان‌فر در نشست خبری صبح امروز خود که در مقر مرکزی پلیس فتا برگزار شد، سخنانش را با ارائه گزارش عملکرد پلیس فتا آغاز کرد و گفت: در حال حاضر پلیس فتا در 124 شهر و مرکز استان مستقر بوده و در 12 مرکز استان نیز آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال در حوزه شبکه‌های کامپیوتری، تلفن همراه و... را فعال کرده است. البته تمام استان‌های کشور به تجهیزات ادله دیجیتال مجهز بوده و ما فعالیت‌مان را براساس استانداردهای جهانی انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشست جهانی جرایم سایبری با حضور 49 کشور در ایران افزود: 3 میلیارد و 400 میلیون کاربر اینترنت در جهان وجود دارد که 46 میلیون نفر آن ایرانی هستند. از این میان نیز 23 میلیون یعنی معادل 50 درصد از کاربران را جوانان شامل می‌شوند. ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 42 درصد و در ایران نیز 59 درصد است. ضمن اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در جهان 99.5 درصد و در ایران 105 درصد است.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه ایران بیشترین کاربران اینترنت را در خاورمیانه را داشته و در دنیا نیز رتبه 15 را به خود اختصاص داده، گفت: در کشور 33 بانک و موسسه مالی وجود دارد. 368 میلیون کارت بانکی صادر شده و 42 هزار و 350 خودپرداز نیز در کشور فعال است. ضمن اینکه 68 هزار و 613 شعبه بانکی نیز در سراسر کشور فعال است و 4 میلیون و 200 دستگاه پز نیز در اختیار شهروندان قرار دارد. در مجموع بیش از 200 میلیون تراکنش بانکی در کشور اتفاق می‌افتد.

هادیان‌فر با اشاره به فعالیت 8500 کافی‌نت در سراسر کشور اظهار کرد: در سال 94 حداقل یک یا دو بار از تمام این کافی‌نت‌ها توسط پلیس فتا بازرسی شده و مواردی چون حقوق شهروندی در کافی‌نت‌ها مورد تاکید قرار داشته است.

وی با بیان اینکه 22 هزار متقاضی اخذ نماد اعتماد «اینماد» برای فروشگاه‌های اینترنتی ثبت شده است، گفت: از این میان 13 هزار 952 درخواست مورد موافقت قرار گرفته و 8048 درخواست نیز در نوبت است که با هماهنگی وزارت صنعت صادر می‌شود.

فعالیت بیش از 14 هزار همیار پلیس فتا
رییس پلیس فتای ناجا از فعالیت بیش از 14 هزار همیار پلیس فتا خبر داد و گفت: عمده وظایف این همیارها رصد فضای مجازی است.

هادیان‌فر مزاحمت‌های برخط، برداشت‌های غیرمجاز، صفحات تروریست سایبری، و کلاهبرداری‌های اینترنتی را 4 اولویت و هدف اصلی مرکز فوریت‌های سایبری دانست و گفت: بیش از 14 هزار و 400 تماس با این سامانه داشتیم که بیشتر این موضوعات مربوط به کلاهبرداری‌های مالی است. البته این گزارش‌ها منجر به تشکیل پرونده نشده و عمدتا جهت راهنمایی و مشاوره به کاربران است، چراکه تشکیل پرونده نیازمند مراجعه به دادسراست.

وی با بیان اینکه در 20 کشور از دنیا 11 میلیون فقره جرم سایبری رخ داده است، گفت: کلاهبرداری، سرقت، عدم هویت، اخاذی، انتشار اسناد خصوصی دولتی و... از جمله بیشترین این جرایم و تخلفات است.

تشکیل 17 هزار پرونده و دستگیری بیش از 10 هزار نفر
رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه در سال جاری 17 هزار فقره پرونده در پلیس فتا تشکیل شده است، گفت: این آمار نسبت به سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه طی این مدت حدود 10 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

هادیان‌فر افزود: قدرت کشف پلیس فتا در سال 94 ، 88.5 درصد بوده و 75 درصد کشفیات نیز مربوط به پرونده‌های سال 94 بوده است.

وی در ادامه 35 درصد از جرایم را مربوط به برداشت‌های غیرمجاز دانست و گفت: بخشی از این برداشت‌های غیرمجاز مربوط به ضعف زیرساخت‌ها و درگاه‌های بانکی است و البته اعتماد بی‌جا و سهل‌انگاری کاربران در برداشت غیرمجاز بی‌تاثیر نیست.

رییس پلیس فتای ناجا ادامه داد: در موضوع هتک حیثیت و نشر اکاذیب که رتبه دوم را در سال جاری داشته است، نسبت به سال گذشته افزایشی 79 درصدی داشته‌ایم و در مزاحمت‌های اینترنتی 190 درصد افزایش داشته‌ایم. انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی نیز 90 درصد افزایش داشته است. در حوزه کلاهبرداری 5.4 درصد کاهش داشته‌ایم.

هادیان‌فر از انهدام 823 باند در حوزه‌های مختلف مرتبط با جرایم سایبری خبر داد و گفت: در 45 مورد که به صورت ملی بود، شکات و مالباختگان شناسایی و بیش از 2256 پرونده در این زمینه تشکیل شد.

به گفته وی، بیشترین جرایم سایبری به ترتیب در تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان انجام شده و کمترین جرایم نیز به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام، خراسان‌جنوبی، همدان و شرق استان تهران بوده است.

رییس پلیس فتای ناجا مبارزه با ترویج فساد و فحشا را نیز از اولویت مهم پلیس فتا برشمرد و گفت: در حوزه شبکه‌های اجتماعی موبایلی با 30 هزار و 77 صفحه برخورد شد.

برخورد با 310 صفحه تروریستی
هادیان‌فر همچنین از برخورد با 310 صفحه تروریستی در شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: 252 صفحه مربوط به خارج از کشور بوده و 42 صفحه نیز غیرفعال بوده که ما اطلاعات آنها را به سرورهای فیس‌بوک و اینستاگرام اتصال کرده و با آنان برخورد کردیم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین افزود: از 796 صفحه‌ای که در فیسبوک و ایسنتاگرام به عنوان صفحات دارای مضامین غیرمجاز تشکیل داده شده بود، 521 صفحه به دنبال درخواست پلیس ایران مسدود شد.

42 درصد از جرایم اینترنتی در تلگرام
رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه 42 درصد از پرونده‌های پلیس فتا در تلگرام ثبت می‌شود، در 2 ماه قبل این آمار 40 درصد بود اما در حال حاضر به 42 درصد رسیده است. بیشتر موضوعات آن نیز مربوط به مسائل اخلاقی و... است.

هادیان‌فر با بیان اینکه در حوزه حملات سایبری 245 حفره امنیتی شناسایی شد، گفت: 177 مورد مربوط به سایت‌های دولتی و 48 مورد نیز مربوط به سایت های خصوصی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین طی این مدت 69 هزار و 729 حمله هکرها به کشور ما گزارش شد که 989 مورد آن مربوط به سایت‌های دولتی و 68 هزار و 740 مورد آن مربوط به سایت‌های غیردولتی بوده است که البته در سال 94، هیچ خسارت جدی از جانب هکرها به کشور وارد نشده است.

دستگیری نفوذگر سامانه مالیاتی
به گزارش ایسنا، رییس پلیس فتای ناجا همچنین از دستگیری عامل نفوذ به سامانه مالیاتی توسط پلیس فتا خبر داد و گفت: پس از شکایت نماینده حقوقی سازمان مالیاتی، این فرد شناسایی و دستگیر شده و به مقام قضایی تحویل داده شد.

هادیان‌فر درباره انگیزه‌های وقوع جرایم سایبری نیز گفت: 46.8 درصد اقدامات مجرمانه با هدف کسب منابع مالی، 21 درصد به خاطر کنجکاوی و اثبات توانایی، 18 درصد به دلیل انتقام‌گیری و 13.3 درصد نیز به دلیل جرایم ضداخلاقی بوده است. همچنین متوسط سن مجرمان نیز بین 18 تا 25 سال است.

وی با بیان اینکه 1200 همکاری بین‌المللی با پلیس‌های سایبری دیگر کشورها در سال 94 داشتیم، گفت: در پیگیری 56 درصد از پرونده‌های خارجی، به کشور چین رسیده، 16 درصد به انگلستان ختم شده، 10 درصد نیز به کشورهای مالزی، نیجریه و هنگ‌کنگ ختم شده است که عمده کلاهبرداری‌هایی که از چین انجام شده، کلاهبرداری به شیوه نیجریه‌ای بود.

رییس پلیس فتای ناجا درباره کلاهبرداری نیجریه‌ای گفت: با توجه به اینکه در گذشته سوئیفت‌ها بسته بود، برخی از صرافی‌ها نیز به دام این شیوه افتاده و از آنان کلاهبرداری می‌شد.

هادیان‌فر درباره صفحات تروریستی نیز گفت: صفحاتی که به عنوان صفحات تروریستی در فضای مجازی شناخته می‌شود از طریق ما به پلیس بین‌المللی اینترپل گزارش شده و بلافاصله با آنان برخورد می‌شود.

وی همچنین گفت: موردی از حمله هکرهای داعشی به پلیس فتا گزارش نشده است.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه متوسط کشف پرونده‌های ثبت شده در پلیس فتا بین 10 تا 15 روز است، گفت: به دنبال ایجاد سامانه رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها هستیم. همچنین امیدواریم تا دادسرای رسیدگی به جرایم سایبری در سراسر استان‌ها با همکاری قوه قضاییه ایجاد شود.

هادیان‌فر درخصوص جنسیت دستگیری مجرمان نیز گفت: بین 60 تا 65 درصد دستگیرشدگان را مردان و 35 تا 40 درصد را نیز زنان شامل می‌شود.

وی در پاسخ به ادعای برخی از چهره‌های مشهور پس از انتشار تصاویر خصوصی‌شان مبنی بر اینکه تلفن همراهشان هک شده است، گفت: در اکثر موارد ما به اینکه گفته می‌شود تلفن همراه هک شده، نرسیده‌ایم.

رییس پلیس فتای ناجا در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ هک تلگرام نیز اظهار کرد: هکی برای تلگرام وجود دارد اگرچه ممکن است چند نفر به آن دسترسی داشته باشند که در تنظیمات امنیتی قابل تشخیص است؛ آنچه که تحت این عنوان تبلیغ می‌شود، عمدتا برای اخاذی از مردم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین