کد خبر: ۳۵۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

ایران جزو ۱۰ کشور مصرف کننده داروهای گوارشی

دکتری قرآن و طب سلامت با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور مصرف کننده داروهای گوارشی است، گفت: برگزاری جشنواره به تنهایی پاسخگوی خسارات تهاجم فرهنگی تغذیه نیست.
آفتاب‌‌نیوز : غلامرضا نورمحمدی درباره تاثیر فرهنگ غرب بر تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی در حوزه تغذیه گفت: در بخش تغذیه شاهد تاثیرگذاری فراوان غربی‌ها بر فرهنگ خود هستیم؛ فست فود‌ها به عنوان سمبل فرهنگ جدید، همچنین غذاهای سرد و آماده که این روز‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با فرهنگ شرقی و فرهنگ دینی ما سازگاری ندارند.

به گزارش فارس، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: پس از سال 2004 غرب نیز به این نتیجه رسید که فست فود آثار منفی برجای گذاشته است، پس ناچار شدند که نهضتی را در قالب slow food یا سبک سنتی طبخ غذا مطرح کنند که چند نوع غذای ایرانی نیز در این سبک غذای اروپا گنجانده شده است.

وی در ادامه افزود: انواع غذا‌ها در رستوران‌های مختلف با سبک‌های متفاوت در ایران دیده می‌شود و نگاه سودآوری باعث شده که محتوای غذایی خود را تغییر دهیم، به شکلی که از غذاهای سنتی و بومی به سبک غذاهای غیر سنتی و غیر بومی حرکت کنیم.

نورمحمدی، تصریح کرد: در کشور ما خورده فرهنگ‌های مختلف، خورده غذاهای مختلفی نیز دارند و این تنوع در نقاط مختلف کشور ما حاصل چندین هزار سال تلاش و تجربه است که در حال در حال از دست دادن این تجربه چند هزار ساله هستیم و آثار منفی آن را در آینده شاهد خواهیم بود، اگر چه هم اکنون نیز بسیاری از آثار جسمی و بیماری‌های ناشی از تغذیه را شاهد هستیم تا جایی که ایران جزء 10 کشور مصرف کننده داروهای گوارشی در دنیا است.

 متخصص بهداشت و سلامت درباره ویژگی‌های غذا در قرآن نیز گفت: در قرآن بیان شده که از غذای تازه استفاده کنید و از این موضوع به عنوان یک استحباب یاد شده است، در حالی که می‌بینیم غذاهای به سبک غربی تازه نیستند و با روش‌های فرآوری تهیه می‌شوند.

وی درباره شیوه غذا خوردن در زندگی ایرانی- اسلامی گفت: آداب غذا خوردن مسئله مهم دیگری است که در باید یک وعده غذایی 30 دقیقه زمان در نظر گرفته شود اما به سبک فعلی سرعت خوری را جایگزین آرامش کرده‌ایم و لذت و بهره روانی را از غذا نمی‌بریم زیرا بیشتر به فکر پر کردن معده و دستگاه گوارش هستیم.

دکتری قرآن طب سلامت با بیان اینکه هم اکنون زنان ایرانی برای آشپزی وقت نمی‌گذارند و انجام آشپزی را اتلاف وقت می‌دانند، تاکید کرد: این نگرش در خانم‌ها به ویژه خانم‌های تحصیل کرده ایجاب می‌کند که از غذای بیرون استفاده کنند و به این شکل تنوع غذای ایران در حال محدود شدن است.

نورمحمدی، شیوه انجماد مواد غذایی برای نگهداری طولانی مدت را یکی دیگر فرهنگ‌های وارداتی دانست و بیان کرد: با فریز کردن و انجماد گاهی اوقات خاصیت مواد غذایی را از بین می‌بریم، در حالیکه در گذشته ما تازه خوری می‌کردیم و این موضوع به عنوان یک اصل در اسلام مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروزه ما بیشتر به سمت کهنه خوری پیش می‌رویم به شکلی که بسیاری از غذا‌ها در سردخانه‌ها و فریزر دپو می‌شوند و خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهند، در واقع ما با عنوان‌های غذایی و نه با خواص غذا مواجه هستیم.

متخصص بهداشت و سلامت با بیان اینکه در سبک غذایی جدید ما در تقسیم کالری در صبحانه، نهار و شام دچار وارونگی شده‌ایم، تصریح کرد: صبحانه باید غذای اصلی ما باشد به این دلیل که در طول روز سوخت و ساز لازم را داشته باشیم اما هم اکنون در محیط‌های اداری، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز صبحانه غذای اصلی ما نیست و به بهانه دورهم بودن خانواده، شام غذای اصلی ما شده است.

وی ادامه داد: 80 درصد کالری بدن هنگام شب دریافت می‌شود که همین موضوع خواب‌های نامناسب را ایجاد می‌کند و با مصرف نکردن صبحانه افت تحصیلی و کاری را شاهد هستیم که به ناچار میان وعده و چاشت‌هایی مصرف می‌شود که هر کدام مشکلاتی را برای بدن ایجاد خواهد کرد.

دکترای قرآن و طب سلامت با بیان اینکه در گذشته همه نوع غذا نعمت محسوب می‌شد و برای آن شکرگذاری وجود داشت، خاطرنشان کرد: در گذشته آمادگی برای مصرف هر نوع غذایی را داشتیم اما هم اکنون در فرهنگ غذایی جدید تنوع طلبی و سخت پذیری ایجاد شده به شکلی که بسیاری از غذاهای ساده را قبول نمی‌کنیم و به عنوان نعمت نمی‌پذیریم، در حالی که باید بابت هر نوع غذایی شکرگزار خدا باشیم، در واقع فرهنگ جدید سطح توقع ما را بالا برده و ما دیگر نگاه عبادی به غذا نداریم.

نورمحمدی، اظهار کرد: با برگزاری جشنواره‌ها و حرکت‌های موردی در حوزه تغذیه نمی‌توانیم بازگشت کامل به سلامت غذای پیشین خود را داشته باشیم؛ گاهی برخی نهاد‌ها مانند شهرداری‌ها اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند اما این حرکت‌ها پاسخگوی خسارات تهاجم فرهنگی در این زمینه نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین