کد خبر: ۳۵۴۲۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
رئیس سازمان تنظیم مقررات پاسخ داد

چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی شکل نمی‌گیرند؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به مواردی در خصوص قانونگذاری برای شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های OTT به ارائه توضیحاتی در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در زمینه حمایت از شبکه‌های داخلی پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس سازمان تنظیم مقررات عصر امروز در نشست تخصصی شبکه های ارتباطی و اجتماعی مجازی (OTT) که در وزارت ارتباطات برگزار شد، به ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت این شبکه‌ها و قانونگذاری برای آنها پرداخت.

وی با اشاره به چالش های متعددی که بر سر راه فعالیت این شبکه ها وجود دارد عنوان کرد: سال گذشته در نظر گرفتیم تا از سه شبکه اجتماعی حمایت کنیم و با بررسی چالش‌های امنیتی، پالایشی و سرمایه‌گذاری زمینه فعالیت آنها را به میدان عمل نزدیک‌تر کنیم.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی و OTT را با استفاده از مشاوران خارجی طراحی و تعریف کرده‌ است، متذکر شد: به عنوان نماینده دولت تحت سوال بودیم که چرا شبکه‌های اجتماعی داخلی شکل نمی‌گیرد و به همین دلیل در پیگیری این موضوع نشست‌های مشترکی با شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و سازمان فناوری اطلاعات داشته و در نهایت کمیته‌ای چهارجانبه تشکیل شده و قانونگذاری برای ارائه مدلی برای کسب و کارهای شبکه‌های اجتماعی آغاز شد.

عمیدیان همچنین به برگزاری جلساتی با فعالان این عرصه و اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: در این جلسات موضوعات متعددی از مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری گرفته تا مباحث فنی و زیرساختی، قانونگذاری و امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در آن نمایندگان بخش‌ها نظرات خود را ارائه دادند که به عنوان مثال توسعه‌دهندگان شبکه‌های اجتماعی معتقد بودند هزینه‌های بالای توسعه سرویس به گونه‌ای است که باید پشتوانه حاکمیتی برای آنها ایجاد شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه خدمات شبکه‌های OTT تنها ارتباطی محسوب نمی شود، تصریح کرد: با این وجود اپراتورهای تلفن همراه براین باورند که این بسترها باید حریم خودشان را حفظ کنند؛ به عبارتی دیگر اگر این شبکه‌ها درست مدیریت نشوند ممکن است به عنوان رقیب اپراتورها مطرح شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین متذکر شد: توسعه شبکه‌های OTT می تواند موجب افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری اپراتورها شود، اما اپراتورها معتقدند این شبکه‌ها نباید روی خدمات صوتی تمرکز داشته باشند، هرچند درآمد حاصل از صوت در حال کاهش است. در عین حال اپراتورهای موبایل می‌گویند مباحثی حقوقی و امنیتی نیز باید به صورت شفاف مشخص شوند تا مدل تجاری برد‌-بردی قابل تعریف باشد.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در ارتباط با فعالیت این شبکه‌ها سه کارگروه در زمینه‌های زیرساخت، قوانین و سرمایه‌گذاری تشکیل شده است، افزود: قطعا معتقدیم که تامین مدل کسب و کار توسط حاکمیت صورت گیرد و قرار نیست اینگونه باشد که از جیب بخش خصوصی تمام هزینه‌ها را پشتیبانی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عمیدیان در پایان متذکر شد: ما به عنوان حاکمیت چارچوب تعیین می‌کنیم و شرایط صدور پروانه را تسهیل می‌کنیم. البته اعتقادی به صدور مجوز برای OTTها نداشتیم اما در جلسه‌ای که با اپراتورها و نمایندگان شبکه‌های اجتماعی تشکیل شد اینگونه عنوان شد که در تعاملات بین‌المللی و کاری نبود مجوز شرکت‌ها را دچار مشکل خواهد کرد و بهتر است که مجوزی در این راستا ارائه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین